سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: ظرفیت ایجاد شده در حوزه گردشگری خوزستان یک ظرفیت خدادادی خاص است.
کد خبر: ۶۷۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 01 November 2018

سید حکمت‌الله موسوی در حاشیه بازدید از مرز شلمچه و روند تردد زائران اربعین حسینی ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: امیدوارم همه ما بتوانیم از ذات این عزاداری‌ها و سوگواری‌ها بهره‌مند شویم. این سفر معنوی سفری خاص است و همان گونه که مشاهده می‌کنیم سال به سال به عظمت این سفر و این راهپیمایی که در دنیا بی‌نظیر است اضافه می‌شود.

وی افزود: به‌رغم همه شیطنت‌ها و مداخلاختی که توسط دشمنان، رژیم صهیونیستی و استبکار جهانی اتفاق می‌افتد تا این عظمت به سمت کم‌رنگی و تضعیف شدن جلو برود اما خوشبختانه سال به سال مشاهده می‌کنیم این حرکت عظیم حسینی به برکت خون و قیام آقا امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا رونق بیشتری می‌گیرد و بیشتر خود را به جهانیان نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این حرکت فضایی ایجاد کرده است و ما به راحتی می‌توانیم مشاهده کنیم بین کشورهای منطقه، آن هم‌رنگی، هم‌نوایی، اتحاد و سنخیتی که وجود دارد در این حرکت تقویت و پوشش داده می‌شود که این نیز یک نکته اتصال و اتکاء خوبی است برای ما که بتوانیم به آن بپردازیم و بحث فرهنگ‌سازی را در این مقوله مهم داشته باشیم.

موسوی ظرفیت ایجاد شده در حوزه گردشگری خوزستان را یک ظرفیت خدادادی خاص دانست که شامل حال استان خوزستان شده و گفت: به جز بحث موضوعات معنوی اگر دید مادی نیز به این موضوع داشته باشیم که باید این دید باشد نه صرفا معنویی بلکه نگاه به مادی بودن آن و عواید این سفر، گردشگری است که به عنوان گردشگر مذهبی وارد استان می‌شود این فضا را برای ما باید ایجاد می‌کند تا خدمات متناسب و متناظری را برای گردشگرانمان آماده و ما را نیز مجاب و موظف کند تا فضاسازی کنیم.

وی تصریح کرد: این فضاسازی شامل تبلیغات مناسب، زیرساخت‌های مناسب برای اسکان زائر و گردشگر مذهبی است تا بتوانیم زمان بیشتری گردشگران را در استان نگه داریم. با توجه به رقابت‌های داخلی که در کشور و منطقه داریم. ما مرزهای دیگری در کشور داریم که گردشگر مذهبی و یا زائر اربعین حسینی را دعوت و شرایط لازم را برای ورود گردشگر مهیا انجام می‌دهند. تبلیغات و عنوان می‌کنند که ما نیز شرایط، فضا، زیرساخت، ساختار، مسیر‌های مواصلاتی، پارکینگ‌های مناسب و ورود و خروج‌های مناسب را برای تردد زائران و گردشگران مذهبی فراهم کردیم. این تبلیغات باعث می‌شود که گردشگران مذهبی به آن سمت بروند. طی چند سال گذشته این اتفاق در استان ما رونق بیشتری گرفته و امیدواریم در آینده تقویت شود.

وی با بیان این که در استان خوزستان با وجود دو مرز شلمچه و چذابه دستگاه‌های متولی زحمات بسیاری را در زمینه زیرساخت‌های جاده‌ای، پارکینگ و ایجاد فضاهای مورد نیاز کشیده‌اند خاطرنشان کرد: با وجود همه این اکانات و زیرساخت‌ها اما هنوز این‌ها بسیار کم است و جا دارد این خدمات را بیشتر و کیفیت‌ها افزایش پیدا کندو فضاسازی مناسبی انجام شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به تفاوت این استان با استان‌های کرمانشاه و ایلام اشاره کرد و افزود: خوزستان قطعا با استان‌های کرمانشاه و ایلام متفاوت است و این تفاوت از این حیث است که ما در این استان پنج فرودگاه داریم یعنی به راحتی می‌شود زائران اربعین از هر نقطه کشور به خوزستان پرواز و به این منطقه سفر کنند.

وی از اتصال مسیر ریلی خرمشهر به بصره خبرداد و تصریح کرد: مسیر ریلی ما در حال اتصال به بصره عراق است و مسیر آبی نیز از خرمشهر به بصره راه‌اندازی شده و حمل و نقل مسافر نیز در این مسیر اتفاق افتاده است که می شود توسعه پیدا کند. این مسیرهای چندگانه و این امکانات اولیه مناسب که به وجود آمده می‌تواند یک کشش قوی برای حضور زائر و گردشگر مذهبی در این منطقه ایجاد کند تا آنها به این استان سفر کنند. در خوزستان شرایط‌مان نسبت به استان‌های دیگر متفاوت است و این ظرفیتی که استان ما بطور خاص دارد شاید در سایر استان‌ها وجود نداشته باشد.

موسوی عنوان کرد: فضای ایجاد شده و فضای موکب‌های این طرف مرز به وجود آمده با آن طرف مرز هیچ تفاوتی ندارد و این کششی که در این طرف ایجاد می‌شود و جاذبه‌ای که دارد برای خیلی‌ها می‌تواند کششی باشد که فرد را به آن طرف مرز بکشاند.

وی افزود: اقدامات ویژه‌ای که باید انجام دهیم این است که در سطح کشور و کشورهای همسایه که متقاضی حضور در مسیر خوزستان هستند باید تبلیغات بیشتری انجام دهیم و امکانات بیشتری به منصه ظهور بگذاریم. در واقع باید دعوت خاص انجام دهیم و فضاهای مکمل که بتواند کنار موکب‌ها و فضاهای این چنینی به وجود بیاوریم تا زائران بهره‌ای را ببرند. باید در این زمینه برنامه‌ریزی و طرح ارایه شود تا بدانیم که چه گونه می‌شود زائر اربعین حسینی را به این استان دعوت و از آن‌ها نگه‌داری کنیم که این کار سود و عواید آن نیز شامل حال استان ما می‌شود.

وی با بیان این که نباید بگذاریم روندی که در گردشگری راهیان نور در استان اتفاق افتاده و اداره می‌شود، اربعین نیز به آن شیوه اداره شود، اظهار کرد: حوزه گردشگری از زائرانی که به عنوان راهیان نور وارد استان می‌شوند کمترین بهره را می‌برد زیرا آنها کاملا سازمان‌دهی شده وارد استان و خارج می‌شوند، به فضاها و نقاط خاص می‌روند و کمتر در فضاهای مجامع عمومی، بازارها، هتل‌ها و غیره حاضر می‌شوند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: در گردشگری مذهبی اربعین می‌تواند این برعکس باشد زیرا آن سازماندهی که در ورود گردشگر راهیان نور وجود دارد در این زمینه نیز وجود ندارد و همه این اقدامات به صورت خودجوش و مردمی انجام می‌شود که می‌توان برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار