معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: از سال 1380 تاکنون، پنج دوره مرمت در بازار کهنه این استان که یکی از بازارهای تاریخی می باشد انجام شده است.
کد خبر: ۶۷۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷ 02 November 2018

به گزارش تابناک قم، شاهین ایل بیگی اظهار داشت: این مرمت ها در مقیاس های مختلف شامل ایجاد طاق های فرو ریخته، سبک سازی، حذف الحاق ها، استحکام بخشی، سفید کاری، آجر فرش می باشد.

وی همچنین گفت: قرار بود بازار کهنه قم بازسازی شده و به عنوان بازارچه دائمی صنایع دستی استفاده شود که هم اینک این طرح در حال بررسی است.

وی از آمد و شد وسایل نقلیه در این بازار انتقاد کرد و گفت: با توجه به مکاتبه های صورت گرفته با شهرداری قم قرار است ورودی های این بازار مسدود شده تا از آمد و شد وسایل نقلیه جلوگیری شود.

ایل بیگی خاطرنشان کرد: در این بازار کارگاه های صنایع دستی از جمله رنگرزی سنتی، چاقو سازی، خراطی، نجاری، منبت کاری و غیره فعال است.

وی بر حفظ این آثار تاریخی که در خیابان طالقانی (آذر) قم واقع شده، تاکید کرد و گفت: همه موظف به رعایت اصول حفاظتی و میراثی از این مکان هستیم.

وی اضافه کرد: بازار کهنه قم که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می گردد در اواخر سال 76 به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار