در جلسه شورای اجتماعی خوزستان مطرح شد:
شورای اجتماعی خوزستان امروز با محوریت سند توسعه و برنامه ریزی مشارکتی کوی علی‌آباد برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴ 03 November 2018

شورای اجتماعی خوزستان ظهر امروز با محوریت سند توسعه و برنامه ریزی مشارکتی کوی علی‌آباد برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلام‌رضا شریعتی در این نشست با تأکید بر ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی متناسب با نیازهای آن‌ها، اظهار کرد: نتایج عملکرد دستگاه‌ها در مناطق حاشیه باید برای مردم ملموس شود تا اثر آن را در زندگی خود ببینند.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی گفت: دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به وظایفی که در مناطق حاشیه برای آن‌ها تعیین‌شده است ورود کرده و آنچه به عهده آن‌ها است را انجام دهند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در شورای اجتماعی کشور 15 درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی استان‌های مختلف به خوزستان اختصاص داده شد.

شریعتی با اشاره به سند توسعه منطقه علی‌آباد اهواز، بیان کرد: قطعاً این سند نقشه راهی برای عملیاتی کردن فعالیت اجرایی دستگاه‌های مربوطه است.

در ادامه علی حسین حسین زاده اظهار کرد: شناخت کارشناسی از وضعیت هر کدام از مناطق حاشیه ای حداقل قضیه است. در سند توسعه منطقه علی آباد توصیف کاملی از وضعیت منطقه بود و باید برای مناطق دیگر نیز چنین مطالعاتی انجام شود.

وی با بیان اینکه دید در خوزستان ایجاد طرح توانمندسازی مناطق محروم است، افزود: باید مطالعات در خصوص مناطق حاشیه نشین به پایان برسند تا بدانیم چه برنامه هایی اجرا خواهیم کرد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به مشکلات مناطق حاشیه نشین گفت: مردمی که توان مالی نداشتند، بدون کمک دولت مشکل خود را رفع کردند و در حال حاضر مشکلاتی ایجاد کرده اند که دولت موظف است از طریق راه های قانونی مشکلات را حل کند.

حسین زاده بیان کرد: سال های زیادی برنامه ای در خصوص مناطق حاشیه نشین وجود نداشت. پس از حضور دکتر شریعتی در استانداری خوزستان دو راهبرد در این خصوص تعریف شد که نخست افزایش رضایت اجتماعی و دیگری کاهش آسیب های اجتماعی بود. توانمندسازی نیز به گونه ای منجر افزایش رضایت اجتماعی خواهد شد و مشکلات مترتب از مسائل حاشیه ای را کاهش می دهد.

محمدصادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه وضعیت مناطق حاشیه به نحوی بود که آماری از جمعیت آن‌ها در دسترس نبود، اظهار کرد: به‌منظور توسعه این مناطق اولین اقدام شناسایی مناطق حاشیه بود و رسیدگی به مشکلات آن‌ها بر اساس اولویت‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

وی بابیان اینکه عدم رسیدگی به این مناطق سبب رخ دادن حادثه تروریستی اهواز بود، گفت: نگاه به این مناطق باید آینده‌نگر باشد تا بتوان موانع توسعه را حذف کرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به تدوین سند توسعه و برنامه‌ریزی مشارکتی کوی علی‌آباد اهواز، بیان کرد: در این سند 126 پروژه با مشارکت 27 دستگاه برای کوی علی‌آباد تعریف‌شده است.

کریمی کیا عنوان کرد: در اولین اقدام تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خوزستان و شهرداری اهواز بسته شد که طبق این تفاهم‌نامه مبلغ 743 میلیون تومان از محل اعتبارات عمرانی معاونت اجتماعی استانداری خوزستان به‌منظور بهسازی ورودی سه منطقه کوی علی‌آباد، زویه و کوی سیاحی به شهرداری پرداخت می‌شود.

وی گفت: علاوه بر آن مبلغ 210 میلیون تومان نیز برای بهسازی و نوسازی دو مدرسه در کوی علی‌آباد اختصاص داده شد.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان نیز در جریان بررسی طرح توانمندسازی منطقه علی آباد اهواز، بیان کرد: این سکونتگاه به دلیل وجود لوله های نفتی و صنعتی بودن محل، ایمنی لازم برای ادامه سکونت اهالی را ندارد.اگر دولت اینگونه مناطق را رسمیت ببخشد و اقدام به صدور سند مالکی کند افراد سودجو به ادامه ساخت و ساز غیرمجاز خود ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه به افراد بی بضاعت سرپناه بدهیم خوب است، بیان کرد: در هر صورت باید جوانب را هم درنظر گرفت که در منطقه ای مثل علی آباد شرکت نفت با وجود خطوط لوله اجازه حفاری و ایجاد شبکه فاضلاب را نمی دهد. بهتر است ساکنان اینگونه مناطق حاشیه ای به شهر رامین منتقل شوند.

شهردار اهواز نیز در خصوص توانمندسازی مناطق حاشیه ای، گفت: شکل گیری شهرها بر اساس طرح های جامع تفصیلی است که ارتباط مستقیمی با توسعه شهری دارد و باید در برنامه ریزی ها به آن توجه شود.

منصور کتانباف افزود: اگر این مناطق به صورت قانونی در طرح جامعه گنجانده نشوند تمام فعالیت ها و هزینه هایی که انجام می شود بی اساس خواهد بود و باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل باید اداره کل مسکن و شهرسازی و استانداری خوزستان در این خصوص اقدام کنند ، بیان کرد: به نظر می رسد این موضوع با انجام پیگیری و مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی قابل حل باشد.
شهردار اهواز همچنین تصویب نخستین طرح جامع شهر اهواز را در سال 1347 بیان کرد و گفت: طرح جامعی که هم اکنون ملاک عمل در این کلانشهر است مصوب سال 1367 بوده و این درحالی است که افق چشم انداز همه طرح های جامع 10 ساله است. 

در این نشست نخستین سند توسعه در منطقه کم برخوردار علی آباد با عنوان ' اقدام مشترک' با حضور دستگاه های اجرایی رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار