مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر عنوان کرد:
محسنی، پروژه پایانه کانتینری بندر خرمشهر را جزو مهمترین پروژه‌های بنادر کشور خواند و افزود: بندر خرمشهر به دلیل خدمات کانتینری جزو سه بندر بزرگ کشور است که پروژه پایانه کانتینری با ظرفیت 350هزار تی یو آغاز شده بود اما سال گذشته که بنده به این منطقه آمدم به لحاظ مشکلات حقوقی و اختلاف با سرمایه گذاران متوقف شده بود و با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومان 9 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون به رشد 70 درصدی رسیده است و تا پایان بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۶۷۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 05 November 2018

محمد محسنی در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه، با اشاره به اهمیت بندر خرمشهر از دیرباز، اظهار کرد: بندر خرمشهر سند تاریخ تجارت دریایی کشور است، اما متاسفانه با شروع جنگ تحمیلی توسط دشمنان این بندر تجاری آسیب‌های فراوانی را متحمل شد و جاذبه‌های اقتصادی خود را از دست داد.

به گزارش"تابناک" وی عنوان کرد: پس از جنگ تحمیلی آن چنان که حق و شأن مردم خرمشهر بود، برای احیا بندر خرمشهر و بازگشت به شرایط مناسب پیش از جنگ اقدام جدی صورت نگرفت، در حالی که این بندر پیشروترین و مؤثرترین بنگاه اقتصادی شهرستان است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: بندر تجاری و مهم خرمشهر به عنوان نماینده دولت، مجری اجرای دستورالعمل ها و کنوانسیون ها در حوزه دریا و بندر است و حدود ۳۰ کنوانسیون و معاهدات بین‌المللی در حوزه ایمنی و محیط زیست در بندر خرمشهر در حال اجرا است.

محسنی عنوان کرد: بندر خرمشهر علاوه بر خدمت به تجار و بازرگانان، مسؤلیت‌های اجتماعی خود را به خوبی انجام داده و بر همین اساس عملکرد یک سال گذشته تحت عنوان آبان تا آبان در هفته جاری در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: گردشگری دریایی مزیت غالب منطقه است، بر همین اساس این ظرفیت عظیم به عنوان یک اصل مهم در دستور کار بندر خرمشهر قرار گرفت و اقداماتی چون تربیت تور لیدر، تدوین سر فصل دروس گردشگری دریایی و اعطای آن به مرکز علمی کاربردی اروندان، امضا تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور خرمشهر برای برگزاری دوره آموزشی گردشگری دریایی و تأمین هزینه های آن برای توسعه این صنعت در حال انجام است.

وی افزود: برای رونق و توسعه صنعت گردشگری دریایی باید زیرساخت‌های آن در منطقه فراهم شود و تا پایان امسال ۴ پست اسکله در کارون و یک پست اسکله در جزیره مینو توسط بندر خرمشهر احداث خواهد شد.

محسنی عنوان کرد: احداث پایانه اختصاصی کانتینری خرمشهر به دلیل مشکلات حقوقی و اختلاف با سرمایه‌گذاران معطل و نامعلوم مانده بود و فقط ۹ درصد پیشرفت داشته است اما اکنون به رشد ۷۰ درصدی رسیده است و اعتبار آن بالغ بر 861 میلیارد ریال و با ظرفیت 350 هزار TEu در حال تکمیل است.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های در دست اقدام بندر خرمشهر، اظهار کرد: ۴ پست اسکله بالغ بر 600 متر و با اعتبار 200 میلیارد ریال در حال انجام است، این پروژه در آبان‌ماه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته اما اکنون ۶۲ درصد رشد کرده و تا دو هفته آینده ۲۰ درصد دیگر پیشرفت خواهد داشت.

محسنی اظهار کرد: احداث سیستم مکانیزه بارگیری مواد فله و مواد معدنی برای اولین بار در بنادر کشور در خرمشهر احداث شد و این سامانه با اعتبار 80 میلیارد تومان مجهز به دستگاه شیپ لودر در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توجه به سلامت شهروندان خرمشهری در دستور کار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: برای ارتقای سطح امنیتی در بندر خرمشهر پروژه دوربین‌های مدار بسته با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال در دستور کار است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: احداث گیت‌های ورودی بندر خرمشهر با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان و تعمیرات اساسی آسفالت درب سنتاپ تا پلیس راه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و راه‌اندازی سایت قایقرانی ویژه آقایان و بانوان در دست اقدام است.

وی عنوان کرد: اولین دوره آموزشی دریانوردی با همکاری مؤسسه رده بندی ایرانیان و منطقه آزاد اروند برای دریانوردان عراقی در بصره برگزار شد و در آینده نزدیک این دوره در منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود، همچنین مرکز آموزش دریانوردان ویژه دریانوردان عراقی و کویتی با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: بندر خرمشهر به عنوان جوان‌ترین شورای اداری را میان بنادر کشور دارد و همچنین به جوانان و بانوان نیز مسؤلیت‌هایی داده شده است.

محسنی با اشاره به خدمات بندر خرمشهر به زائران اربعین، عنوان کرد: اختصاص پارکینگ به زائران در کوی کارکنان، اسکان زائران در مهمانسراهای اداره کل، خدمت رسانی به نیروهای نظامی و بهداشتی و راه‌اندازی موکب در شلمچه از جمله اقدامات بندر خرمشهر بود.

وی با اشاره به رشد صادرات از بندر خرمشهر، عنوان کرد: بندر خرمشهر تنها بندر صادراتی شمال غربی حوزه خلیج فارس است که در سال ۹۶ در حوزه صادرات رشد ۱۳۰ درصدی تخلیه و بارگیری که به رشد ۳۰۸ درصدی بارگیری در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است و عمده محصولات صادراتی کلینگر، مواد معدنی، آهن آلات، سنگ و سرامیک بوده است و چون این محصولات پایه صنعت ساختمان سازی و راهسازی هستند، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آیند.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با تاکید بر عدم رغبت زائران برای استفاده از خط مسافری دریایی بندر، گفت: بندر خرمشهر پیش از آغاز اربعین حسینی برای انجام سفرهای دریایی به مقصد بصره اعلام آمادگی کرد، اما به دلیل عدم استقبال این خط مسافری غیرفعال شد.

وی افزود: بندر خرمشهر آمادگی سفر دریایی به هر نقطه از جهان که شرایط دریانوردی در آن فراهم است را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار