سرپرست اداره کل میراث فرهنگی:
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گفت: وضعیت مالکیت بناهای تاریخی نامشخص است و ما نمی توانیم آنها را به بخش خصوصی معرفی کنیم درنتیجه اقدامات اضطراری که شامل نگهداری بنا به همین حالت موجود و جلوگیری از تخریب آن است به علت کمبود منابع مالی به تاخیر می افتد.
کد خبر: ۶۷۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 15 November 2018

سید حکمت موسوی در رابطه با ریزش طاق زیرزمین قصر حمیدیه، اظهار کرد: در بازدید حضوری که امروز از این بنای تاریخی داشتیم، شاهد ریزشی جزئی در سقف طبقه زیرزمین با مساحتی حدود 3الی4 مترمربع شدیم که قابلیت ترمیم دارد.

وی در پاسخ به وضعیت روند ترمیم این بنای تاریخی، افزود: به علت اینکه قصرحمیدیه در اختیار سازمان آب و برق است، برای انجام هر اقدامی در ابتدا باید وضعیت مالکیت آن را مشخص کنیم که به همین جهت نشست هایی با فرماندار برای تامین اعتبارات داشتیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، با اشاره به تصمیمات مشترک میراث فرهنگی و فرمانداری، بیان کرد: در فرمانداری سازوکار مشترکی را برنامه ریزی کرده ایم که طبق آن بتوان در اسرع وقت هم مسئله تامین اعتبارات و هم مرمت آثار تاریخی را پیگیری کنیم؛ برای این کار باید در وهله اول بتوانیم بناهای تاریخی مستهلک را به یک بخش سرمایه گذاری خصوصی معرفی کنیم که طرح مطالعه و مرمت این بناها پیش برود که برای نیل به این هدف نیازمند همکاری فرمانداری هستیم.

موسوی افزود: وضعیت مالکیت سازمان آب و برق کماکان نامشخص است و ما نمی توانیم بناهای تاریخی را به بخش خصوصی معرفی کنیم درنتیجه اقدامات اضطراری که شامل نگهداری بنا به همین حالت موجود و جلوگیری از تخریب آن است به علت کمبود منابع مالی به تاخیر می افتد.

وی با اشاره به دیگر بناهای تاریخی استان، عنوان کرد: قریب به 1700اثر تاریخی ثبت ملی و 6بافت تاریخی داریم که روی هم رفته مساحتی بیش از 1000هکتار بافت شهری متعلق به بناهای تاریخی قدیمی است؛ که اکثر سازه های این بناها رسی، خاکی و آهکی می باشد و هیچ نوع آجری در اسکلت آنها به کار نرفته است؛ علاوه بر این، استان خوزستان بالاخص در بافت تاریخی دزفول و شوشتر، بیش از200خانه ثبت ملی دارد که بر اثر بارندگی احتمال تخریب آنها وجود دارد.

موسوی، افزود: نه تنها خوزستان، بلکه آثار تاریخی تمام دنیا، با شروع فصل بارندگی، دچار تخریب و آسیب می شوند؛ حتی بعضا مشاهده شده که در یک سری از بناها، خود مالکین برای خارج کردن خانه های تاریخی از ثبت میراث فرهنگی، اقدام به تخریب عمدی آن می کنند.

وی در پاسخ به اقدامات صورت گرفته جهت مقابله با این تخریب ها، بیان کرد: کنترل ها و پایش ها در جریانند اما به علت محدودیت منابع مالی و فنی، احتمال آسیب ها بسیار است؛ این ضعف های اعتباری مختص استان نیست بلکه بودجه میراث فرهنگی سراسر کشور محدود است؛ لذا تمام تلاش ما بر این است قسمت اعظم این بناهای تاریخی را به کمک نیروهای دلسوز و علاقه مند به آثار تاریخی، حفظ کنیم.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار