استاندار خوزستان:
شریعتی تصریح كرد: تولید مته حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان از آن جهت دارای اهمیت است كه این كار از ابتدا تا انتها كاملا ایرانی است و دانش فنی آن بومی شده است. برخی محصولات وجود دارند كه پایه و اساس توسعه و پیشرفت كشور هستند و در آن موارد، لازم است كه به صورت كامل بومی‌سازی انجام شود.
کد خبر: ۶۷۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ 08 November 2018

 

محصولات پایه و اساسی توسعه کشور باید بومی سازی شوند

غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی خط تولید انبوه مته‌های حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان، با تاكید بر ضرورت استقلال كشور در كالاهای اساسی، اظهار كرد: بنده شخصا به استان خوزستان تعصب دارم و علاقمند هستم كه استان خوزستان، در بسیاری موارد منشاء اثر باشد و بسیاری از كالاهای مورد نیاز صنعت، به‌ویژه در حوزه نفت، در استان تولید شود. خوزستان دارای منابع عظیم و ظرفیت‌های خدادادی متعددی مانند منابع عظیم نفت و گاز، پتروشیمی، كشاورزی، آب‌های روان و مرزها و موارد مشابه است، این در حالی است كه نگاه به استان، آنگونه كه باید نیست؛ در نتیجه باید تلاش كنیم كه از ظرفیت‌هایی كه دارای ارزش افزوده هستند، محصول تولید كنیم و موجب رشد و شكوفایی كشور شویم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: البته در پروژه‌های بزرگ، خیلی مهم نیست كه در چه استانی كار انجام شود و همین كه در كشور اجرایی شوند و موجب خودكفایی شود، دارای اهمیت است. در مسیر پیشرفت و توسعه نیز باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده شود.

شریعتی تصریح كرد: تولید مته حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان از آن جهت دارای اهمیت است كه این كار از ابتدا تا انتها كاملا ایرانی است و دانش فنی آن بومی شده است. برخی محصولات وجود دارند كه پایه و اساس توسعه و پیشرفت كشور هستند و در آن موارد، لازم است كه به صورت كامل بومی‌سازی انجام شود. هیچ كشوری در دنیا وجود ندارد كه همه نیازهای خود را در داخل تولید كند و این روش، اشتباه است. در گذشته نیز در خصوص تولیدات داخلی، نگاه به این صورت بود كه باید محصولاتی در داخل تولید شود كه جایگزین واردات باشند، ولی این نگاه موفق نبود و اكنون نگاه بر توسعه صادرات است. به این معنی كه از ظرفیت‌های موجود در كشور استفاده شود تا آن منابع، ارزش افزوده پیدا كنند و به این ترتیب، توسعه صادرات صورت می‌گیرد.

استاندار خوزستان تاكید كرد: برخی محصولات، به عنوان محصولات مادر و پایه و اساس پیشرفت مطرح هستند كه در آن موارد، حتما باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شود تا كشور در آن زمینه بی‌نیاز شود. به عنوان مثال در صنایع غذایی، گندم محصول استراتژیكی است كه پایه و اساس غذایی ما را تامین می‌كند، در نتیجه لازم است كه در این زمینه استقلال داشته باشید، حتی اگر واردات آن ارزان‌تر باشد.

وی افزود: نفت نیز مانند گندم دارای اهمیت است، زیرا تامین‌كننده منابع مالی و مهم‌ترین محصول ارزآور كشور است. به همین دلیل هم زمانی كه قصد دارند به كشور آسیب برسانند، از طریق نفت اقدام می‌كنند. در نتیجه بی‌نیازی صنعت نفت به واردات، واجب است و در این حوزه باید به استقلال برسیم. در حال حاضر بخش عمده‌ای از قطعات و محصولات مورد نیاز صنعت نفت در استان خوزستان و كشور تولید می‌شود و تنها 20 درصد آن وارداتی است، ولی همین مقدار هم باید به صفر برسد.

استاندار خوزستان گفت: اقدام قابل تحسین جهاد دانشگاهی در بومی‌سازی و تولید مته‌های حفاری، اقدامی استراتژیك است، زیرا كار به طور كامل بومی شده و طراحی و مهندسی آن كاملا در كشور انجام شده است و واقعا جای تقدیر و تشكر دارد. زمانی كه می‌بینیم این كار بزرگ توسط جوانان تربیت شده در كشور انجام شده، احساس غرور می‌كنیم و به همین دلیل از مسئولان جهاد دانشگاهی كه این شرایط را فراهم كرده‌اند نیز تشكر می‌كنیم.

شریعتی گفت: از شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز باید تشكر كرد، زیرا حمایت‌های آن ها از كار نیز قطعا تاثیرگذار بوده است. خوزستان خانه نفت است و تولید صنایع مورد نیاز صنعت نفت تا جایی كه امكان دارد باید در این استان انجام شود، زیرا بیشترین تجارب در زمینه نفت در خوزستان است. در این زمینه لازم است ارتباط دانشگاهیان با شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز بیشتر شود و با انجام كار تیمی و بین بخشی، به چنین موفقیت‌هایی دست یافت.

استاندار خوزستان گفت: با توجه به ظرفیت موجود در جهاد دانشگاهی، لازم است برنامه‌ریزی لازم برای تولید دیگر محصولات مورد نیاز صنعت نفت نیز در این مجموعه انجام شود. مجموعه استانداری خوزستان نیز این آمادگی را دارد كه هر كجا لازم باشد از جهاد دانشگاهی در این زمینه حمایت كند.


استاندار خوزستان در این بازدید، از روند آماده‌سازی خط تولید مته‌های حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان نیز بازدید كرد.

همچنین سیدعلیرضا علوی در جریان بازدید استاندار خوزستان از مراحل تولید مته حفاری در پژوهشکده تکنولوژی تولید سازمان جهاد دانشگاهی، اظهارداشت: دانش فنی ، طراحی و ساخت این قطعه استراتژیک و مورد نیاز در صنعت نفت در اختیار کشورهای محدودی است که با توجه به تحریم ها و مشکلات پیش آمده ضرورت بومی سازی آن در استان یک اولویت محسوب می شد.

وی با اشاره به اینکه این تولید ملی با همکاری مشترک این سازمان و شرکت مناطق نفتخیز جنوب انجام شد، افزود: بومی سازی دانش فنی این مته بسیار پیچیده بود اما در نهایت با تکیه بر توانایی جوانان ایرانی پژوهشکده تکنولوژی تولید توانستیم این قطعه که به عنوان پیشانی صنعت نفت محسوب می شود را تولید کنیم.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: با انجام پژوهش های دامنه داری که در زمینه های مختلف و در یک جهاد علمی به پشتیبانی تجربیات ارزشمند متخصصان صنعت نفت صورت گرفت، مته دندانه ای بومی سازی و پس از ساخت آزمایش میدانی موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت.

علوی یادآور شد: همچنین با توجه به موفقیت آمیز بودن این قطعه، وزارت نفت سفارش ساخت 10 قلم از کالاهای اساسی دیگر این صنعت را به پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان واگذار کرد.

وی با اشاره به اینکه این فرایند بعد از برگزاری مناقصه و عقد قرارداد با این وزارتخانه انجام شد، خاطرنشان کرد: خط تولید انبوه مته های حفاری با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا راه اندازی و آماده افتتاح است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان خوزستان با اشاره به اینکه صنعت نفت سالانه به سه تا پنج هزار مته دندانه ای برای حفاری چاه های نفت نیاز دارد، عنوان کرد: راه اندازی خط تولید این قطعه بطور مستقیم برای 100 نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.

علوی تصریح کرد: وزارت نفت در تاریخ 27 مهرماه امسال مجوز راه اندازی خط تولید در استان را صادر کرده و در حال حاضر بازار فروش مته دندانه ای برای ایران در کشورهایی همسایه تضمین شده است و این توانایی وجود دارد تا این مته در سایزهای مختلف تولید و در اختیار صنعت نفت قرار بگیرد.هر مته دندانه ای برای چاه های نفت 20 هزار دلار ارزش دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار