مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
لاهیجان زاده افزود: تالاب هورالعظیم را یکی از ثروت‌های ملی است که باید برای جبران آسیب هایی که قابل ترمیم، برنامه ریزی شود و درخصوص استفاده خردمندانه از تالاب گفت: در دیگر کشورها صنعت بدون تعارض درکنار محیط زیست فعالیت می کند ما نیز باید با علم روز در این راستا گام برداریم.
کد خبر: ۶۷۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 11 November 2018

احمد رضا لاهیجان زاده در جریان بازدید از وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: تالاب هورالعظیم روی مرز کشور قرار گرفته که در سال‌های گذشته این تالاب خشک و به یک کانون بحرانی فرسایش بادی تبدیل شده بود ولی با یک تعامل همراه با مبارزه جدی و دفاع از محیط زیست، این هور به شرایط احیا بازگشت.

به گزارش"تابناک" وی تصریح کرد: در حال حاضر صیادها در حال ماهیگیری، نیزارها شکل گرفته و پرندگان در حال زندگی کردن در این تالاب هستند و اکوسیستم در حال بازگشت است؛ بنابراین همه اینها نشان از احیا و حرکت به سمت شرایط مطلوب‌تری در تالاب هورالعظیم است.

وی با اشاره به نظارت‌هایی که برای جلوگیری از آلوده شدن آب تالاب توسط شرکت‌های حفاری و نفت انجام می‌شود، افزود: شرکت نفت، واحد HSE طبق تعهدات خود هسته زیست محیطی برای کنترل و پالایش ایجاد کرده است. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان در این زمینه، کنترل و پایش انجام می‌دهد.

لاهیجان زاده ادامه داد: تالاب هورالعظیم را یکی از ثروت‌های ملی است که باید برای جبران آسیب هایی که قابل ترمیم، برنامه ریزی شود و درخصوص استفاده خردمندانه از تالاب گفت: در دیگر کشورها صنعت بدون تعارض درکنار محیط زیست فعالیت می کند ما نیز باید با علم روز در این راستا گام برداریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان درخصوص فصل مهاجرت پرندگان گفت:فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر با سرد شدن هوا در سرزمین‌های شمالی آغاز شده است؛‌ برخی پیش قرقاول‌ها و مرغابی‌ها مهاجرت خود را در نیمه مهر آغاز کرده‌اند و مهاجرت پرندگان شکاری و بازها نیز زودتر از دیگر انواع پرندگان مهاجر بوده و اکنون در حاشیه تالاب‌ها مستقر شده‌اند.

وی افزود:‌ پرندگان مهاجر عمدتا از مناطق سردسیر مانند سیبری و شمال روسیه و شمال اروپا می‌آیند. امسال با توجه به آبگیری و بارش باران در بخش زیادی از تالاب هورالعظیم، پیش‌بینی می‌شود میزان مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر افزایش یابد.

لاهیجان زاده گفت: برخی تالاب‌ها مانند تالاب میانگران، تالاب‌های عبوری هستند و پرندگان تنها برای زمان استراحت و عبور موقت در حاشیه آنها مستقر می‌شوند، پس از آن پرندگان به تالاب‌هایی مانند شادگان و هورالعظیم می‌روند و اقامت می‌کنند و سپس به شمال آفریقا مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از انواع پرندگان مانند غاز پیشانی سفید، اردک بلوطی و مارگردن که از نوع گونه‌های خاص هستند، منحصرا به تالاب هورالعظیم می‌آیند و بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر نیز، گونه مرغابی‌ سانان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار