با همت و پیگیری مستمر استاندار خوزستان؛
اولین مرکز مانیتورینگ فرماندهی کنترل و هدایت عملیات اداره کل مدیریت بحران خوزستان صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در اهواز افتتاح شد. استاندار خوزستان از ابتدا شخصا با پیگیری مستمر این پروژه مهم بر راه اندازی سریعتر آن تاکید داشته است
کد خبر: ۶۷۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 12 November 2018

مرکز مانیتورینگ مدیریت بحران خوزستان پیش از ظهر امروز دوشنبه با حضور اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران و همچنین دیگر مقامات استانی افتتاح شد.

به گزارش"تابناک"؛ مرکز مانیتورینگ مدیریت بحران، نخستین مرکز مانیتورینگ در استان و جزو پیشرفته ترین مراکز مانیتورینگ کشور محسوب می‌شود که از نظر اطلاعات و فناوری از مرکز مانیتورینگ شهرداری تهران نیز مجهزتر است.

بسیاری از مسائل و واقعیت های استان خوزستان در همین سالن در سریع ترین زمان ممکن برای مسئولان نمایش داده خواهد شد و مدیران با اطلاع کامل قادر خواهند بود تصمیم سازی کنند.

این مرکز دارای بخش‌های مختلفی از جمله سالن فرماندهی، سالن پردازش، اتاق کنترل، سرور روم و آمفی تئاتر است. سالن فرماندهی این مرکز با مساحت 180 مترمربع، ظرفیت برگزاری جلسات مدیریت بحران به تعداد 70 نفر را دارد .
 
اسماعیل نجار در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ مدیریت بحران خوزستان که امروز (21 آبان ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: اساس کار مدیریت بحران پس از پیشگیری و پیش‌بینی، مدیریت صحیح و  علمی حادثه است. 
 
وی افزود: داشتن نقشه راه، ساختارها، دستورالعمل‌ها، امکانات و تجهیزات لازم برای مدیریت بحران لازم است که همه این موارد در مرکز مانتیورینگ کنونی خوزستان وجود دارد و باید موجب انتقال تجربه به استان‌های دیگر شود. مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران کشور نیز باید از این تجهیزات استفاده کند. 
 
نجار گفت: باید کشور را از جهت مقابله با حوادث و کاهش خسارات جانی و مالی آماده کنیم. در زلزله کرمانشاه 621 نفر کشته و 7 هزار و 817 نفر زخمی شدند و این زلزله هزینه‌های سنگینی برای کشور بر جای گذاشت. 
 
وی بیان کرد: مرکز مانیتورینگ و فرماندهی مدیریت بحران با توجه به مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی، برای هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر ماموریت‌ها ایجاد شده است. این مرکز همانند نخ تسبیح است که دانه‌های تسبیح را به هم متصل و برای استفاده آماده می‌کند.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: علیرغم آموزش‌هایی که ارائه شده، در برخی از حوادث انسجام مدیریت وجود ندارد و بسیاری از مشکلات هنگام حوادث، به دلیل از دست دادن انسجام مدیریت است.
 
نجار بیان کرد: مدیریت بحران تنها به یک سازمان مربوط نمی‌شود. سازمان مدیریت بحران یک سازمان سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده، هدایت‌کننده و نظارت‌گر است. تمام دستگاه‌های اجرایی در زمان عادی مسئولیت‌هایی دارند اما در زمان بحران با توجه به وسعت حادثه مسئولیت دارند و باید انجام وظیفه کنند.
 
وی با بیان اینکه اگر هماهنگی وجود داشته باشد کارها آسان‌تر است، تصریح کرد: باید از امکانات موجود نهایت بهره‌برداری شود. زمانی که حادثه ساختمان خیابان جمهوری رخ داد، تشک بادی به محل حادثه ساختمان رفت اما باز نشد. اگر هزاران موتور و تجهیزات داشته باشیم اما در زمان مناسب از آنها استفاده نکنیم مانند این است که هیچ کاری نکرده‌ایم. 
 
رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر لزوم شناخت مخاطرات در هر استان و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، عنوان کرد: شناخت دقیق مخاطرات و پیامدهای آن برای برنامه‌ریزی دقیق و مناسب و صحیح لازم است.
 
وی گفت: تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک در بلایای طبیعی و کاهش ریسک، موجب کاهش خسارات جانی و مالی می‌شود.
 
نجار بیان کرد: در ایجاد سازگاری و کاهش آثار سوء پدیده‌‌های جوی، توسعه مشارکت و همکاری‌های دستگاه‌ها بسیار مهم است. 
 
وی با بیان اینکه باید برای هر کاری دستورالعمل داشته باشیم، عنوان کرد: متاسفانه برای بسیاری از مسائل دستورالعمل وجود ندارد. همچنین باید مطالعاتی در بحث زلزله و گسل‌ها انجام شود.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران یکی دیگر از کارهای لازم در حوزه مدیریت بحران را توانبخشی و فرهنگ‌سازی در سطح جامعه دانست و گفت: مردم اساس کار در مدیریت بحران هستند. باید مردم آگاه شوند و به طور مثال اگر می‌خواهند منزلی را به متراژ 100 متر احداث کنند، بهتر است منزل را به متراژ 90 متر کاهش دهند اما کیفیت کار را افزایش دهند. در منطقه‌ای در سرپل ذهاب ساختمانی وجود داشت که در زلزله حتی شیشه‌های این ساختمان نشکست در حالی که ساختمان کنار آن به طور کامل منهدم شد و چندین نفر جان خود را از دست دادند. بنابراین باید سطح آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد. 
 
 

استاندار خوزستان نیز در این مراسم گفت : تا قبل از تابستان سال آینده بیش از 15 پست جی آی اس برق در استان راه اندازی می شود که این پست ها دارای سیستم های هوشمند در مواقع بحران ها می باشد.

غلامرضا شریعتی افزود : باید در مدیریت بحران در استان از نگاه سنتی به نگاه نوین حرکت و از تجارب علمی و دیگر کشورها استفاده کنیم.

مرکز مانیتورینگ مدیریت بحران استانداری خوزستان با بهره‌مندی از فناوری روز دنیا، برای نخستین بار در استان خوزستان راه اندازی شد تا در زمان وقوع بحران بتوانیم به بهترین و سریع‌ترین زمان تصمیمات لازم را در راستای مقابله با بحران‌های احتمالی اتخاذ کنیم.

 این مرکز با برقراری ارتباط مستقیم و آنلاین جهت دریافت اطلاعات فنی و لحظه‌ای با دستگاه‌های اجرایی و مرتبط با مدیریت بحران از جمله سازمان آب و برق، هواشناسی، محیط زیست، مخابرات، راهداری، آب و فاضلاب، فرودگاه، شهرداری، هلال احمر، اورژانس و صدا و سیمای استان؛ همچنین شبکه های مختلف خبری کشور، ضمن دریافت، پردازش و نمایش اطلاعات تمام دستگاه‌های درگیر در بحران در سالن فرماندهی، زمینه را برای تصمیم گیری مناسب فراهم می‌کند.

 طراحی مرکز مانیتورینگ به گونه‌ای است که در صورت بروز بحران‌های شدید، بدون نیاز به خارج از مرکز، می‌تواند تا یک هفته قابل بهره‌برداری و مدیریت حوادث باشد، این مرکز دارای بخش‌های مختلفی از جمله سالن فرماندهی، سالن پردازش، اتاق کنترل، سرور روم و آمفی تئاتر است.

 سالن فرماندهی این مرکز با مساحت ۱۸۰ متر مربع، ظرفیت برگزاری جلسات مدیریت بحران به تعداد ۷۰ نفر را دارد، در این سالن یک دستگاه ویدیو وال شامل ۲۴ ال ای دی ۵۵ اینچ، ۲ دستگاه ویدیو وال جانبی هر کدام به متراژ ۶ متر مربع از نوع فیلیپس، توانایی ترجمه همزمان شرایط به ۳ زبان زنده دنیا، قابلیت ضبط تصاویر جلسات با دوربین‌های اتوترک، قابلیت پخش تصاویر ماهواره‌ای، خبری و هر گونه ورودی صوت و تصویر مورد نیاز و امکان پخش تصاویر از یک تصویر کلی تا ۳۶ تصویر به صورت تفکیکی، از جمله مزیت‌های این سالن مانیتورینگ است.

بگفته مشاور اجرایی این پروژه، برای پایداری و پشتیبانی انتقال اطلاعات به این مرکز یک زیرساخت مخابراتی با سه بستر مستقل فیبر نوری با مجموعه ۶۰ کر اختصاصی ، ۲ دستگاه دیزل ژنراتور به همراه ups و باطری جهت تامین برق اضطراری سالن در نظر گرفته شده است. این مرکز با قابلیت بهره برداری صنعتی به صورت شبانه روز آماده ارائه خدمات ارتباطی صوتی و تصویری با رسانه‌های جمعی با بهترین کیفیت ممکن است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار