نماینده مردم آبادان در مجلس :
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: اتحادیه اروپا و جامعه جهانی بایستی مانند ایران بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا را نقض برجام تلقی کنند و مواضع رسمی و شفاف داشته باشند.
کد خبر: ۶۸۰۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 17 November 2018

عامر کعبی در پاسخ به این سوال که بعد از تحریم‌های آمریکا چه باید کرد، اظهار کرد: تحریم واژه عجیب و جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران پس از 40 سال سپری شدن از انقلاب اسلامی نیست.

وی گفت: در رابطه با کشورمان باید گفت که طی چهار دهه گذشته تحریم‌های سنگین زیادی را تجربه کرده ایم اما همچنان با اقتدار به حیات خود ادامه می‌دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هدف آمریکا را بازگشت تحریم‌ها بیان کرد و افزود: آمریکا در واقع با اعمال تحریم ها به دنبال ایجاد محدودیت در فروش نفت ایران و تلاش برای عدم ایجاد دسترسی لازم به شبکه بانکی بین المللی برای بلوکه کردن پول ایران است تا از این طریق واردات کالاهای اساسی را محدود کنند و تاثیر اقتصادی، اجتماعی بر مردم ایران بگذارند.

وی با اشاره به اینکه در این میان دولت با محدودیت ارزی مواجه می‌شود، عنوان کرد: دولت بایستی سبد کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را بازنگری و بازبینی کند و اولویت‌ها برای تخصیص ارز را تغییر دهد. همچنین سیاست‌های ارزی و وارداتی بایستی اصلاح شود تا اختلال ارزی و نوسانات بازار به کمترین میزان خود برسد؛ نظارت بر بازارها نیز تشدید شود تا نارضایتی عمومی و اجتماعی ایجاد نشود.

نماینده مردم آبادان در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در پاسخ به اینکه آیا این تحریم‌ها فضای خوشبینی به غرب را در جامعه از بین برده است؟ گفت: اتحادیه اروپا و جامعه جهانی بایستی مانند ایران بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا را نقض برجام تلقی کنند و مواضع رسمی و شفاف داشته باشند؛ تا امروز اروپا و جامعه جهانی تنها به بیان همدردی دیپلماتیک بسنده کردند.

وی عنوان کرد: اروپایی‌ها بارها نشان دادند در مقابل آمریکایی‌ها قدرتی از جانب خود ندارند، با توجه به تجارب قبلی و اتفاقات ماه‌های اخیر آنها باید ثابت کنند که حاضر به رفع دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران هستند و اقدامات عملی از خود نشان بدهند، البته روابط اروپا و آمریکا همچون گذشته نیست و خواسته‌ها و انتظارات دو طرف در مسائل منطقه‌ای با هم زاویه دارد؛ اما در هر صورت با توجه به رفتار دو گانه اروپا و منافع مشترکی که با آمریکا دارد بعید است آنها در مقابل رفتار غیر دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا در قبال خروج از برجام ایستادگی کنند.

کعبی در پاسخ به این که پس از تحریم‌ها راهبرد ما چه باید باشد؟ افزود: با وجود تمام این مشکلات و فشارها بایستی روابط دیپلماسی را ادامه دهیم و با گرفتن تضمین‌های قابل قبول و قطعی بخصوص از سوی اروپا تصمیمات بعدی را بگیریم؛ اکنون کشورهای باقیمانده در برجام بایستی جمهوری اسلامی ایران را متقاعد به ماندن در برجام کنند و ما در این میان مطالبه جدی و اساسی داریم نه آنها؛ چرا که تا کنون ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم و انتقاداتی که گاه و بیگاه نسبت به سیاست های منطقه ای و موشکی ما وارد می‌کنند ژست سیاسی است و نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران در این مواضع است

نماینده مردم آبادان در مجلس عنوان کرد : در داخل کشور بایستی بخش خصوصی بیشتر وارد کار شود و اقلامی که وارد کشور می‌شود را به تدریج کاهش دهیم تا ارز کمتری برای خرید از خارج مصرف کنیم. ساختار متمرکز تصمیم گیری در مرکز بایستی به استان‌ها اختیارات بیشتری بدهد و برخی تصمیمات اساسی و مهم بخصوص در حوزه راه اندازی واحدهای تولیدی و کارخانجات در استان ها گرفته شود.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار