لذا برآیند این بررسی نشان می دهد که از دید رسانه ها بعنوان نماینده افکارعمومی و میزان اعتراضات مردمی به تکراری شدن مقوله قطعی آب بر اثر بحرانهای طبیعی که جملگی از عملکرد دستگاه متولی یعنی آبفای استان نشات گرفته است ،مدیریت این دستگاه نمی تواند نمره قابل قبولی از حیث مدیریت مراکز حساس وحیاتی (آب شرب) کسب نماید .
کد خبر: ۶۸۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱ 16 November 2018

تابناک ایلام ::حتما در تعاریف ،مصاحبه ها وگزارشات خبری حول موضوع مدیریت بحران ،مقوله مراکز حیاتی ،حساس و استراتژیک شهرها به گوشتان خورده است .این را هم می دانید که در مواقع بحران ها که عمدتا براثر عوامل طبیعی ویا انسانی شکل می گیرند،مدیریت بحران نقش اول را در کاهش تلفات ویا تسهیل دسترسی مراکز جمعیتی به نیازهای اولیه وحیاتی عهده دار است .

سالهاست که این موضوع مهم وحیاتی در قالب طرح های پدافند غیر عامل به دستگاههای اجرایی استانها و شهرستان ها ابلاغ شده است و اگر دستگاههای مجری به سان یک بخشنامه عادی وکم اهمیت با آن رفتار نکرده باشند ،باید در مواقع بحرانی و  در راستای پیشگیری از بروز مشکلات اساسی برای مراکز جمعیتی به کار بسته شوند .

در تعاریف علمی آب شرب ،منابع ذخیره آب شرب وسیستم های انتقال آب در ردیف مراکز حساسی قرار دارند که در کنار ملحوظ داشتن اولویت حفظ آنها ،همواره  تمهیدات لازم و راههای جایگزین برای تامین آبی در مواقع بحرانی اندیشیده شده است . به این صورت که چنانچه براثر خرابکاری ویا عوامل طبیعی مشکلی متوجه این  مراکز حیاتی شد، بابکار بستن راههای جایگزین، مشکل حادی متوجه مردم نشود.

حقیقتا به دلیل درجه اهمیتی که آب شرب می تواند برای مردم شهرها و روستاها داشته باشد ،راههای تامین منابع آب شرب شهرها وروستاها باید به صورت جدی وعملیاتی در طرح های ستاد بحران وپدافند غیر عامل به گونه ای دیده شوند که در مواقع بحران و یا وقوع سیل وزلزله و ...کمترین آسیب متوجه مردم شود.

اما بدون تعارف باید عرض کنیم ،بررسی وضعیت آب شرب بخشی از شهر ایلام و برخی از نقاط شهری استان به گونه ایست که با کوچکترین وقایع طبیعی دچار اخلال شده و ساعتها وبلکه روزها شهروندان با مشکل جدی بی آبی مواجهه می شوند . این اتفاق ناامید کننده ،از صوری بودن و صرفا بر روی کاغذ ماندن طرح های ستاد بحران وپدافند غیر عامل در استان پرده  می افکند .

بررسی اتفاقات طبیعی به وقوع پیوسته در برخی شهرهای سطح استان و شهر ایلام بعنوان بزرگترین مرکز جمیعتی استان؛ نشان می دهد که این عوامل در وهله اول یکی از حیاتی ترین مراکز حساس را تحت تاثیر قرار داده و اولین نشانه های آن نیز به صورت قطعی و یا کدر شدن آب شرب مصرفی شهروندان ظهور وبروز نموده است .

آبانماه سال 94 جدی ترین بحران طبیعی به شکل سیلاب در استان به وقوع پیوست .در کنار مرگ 8شهروند و وارد شدن کلی خسارت به زیر ساختهای شهری و اماکن عمومی وخصوصی ،آب شرب شهر ایلام وبرخی از شهر ها دچار قطعی شد . این حادثه آسیب پذیر بودن مراکز حیاتی نظیر آب شرب شهر ایلام را نمایان ساخت ،اما نتوانست برای مسئولین این حوزه ، درراستای بکاربستن راهکارهای جدید چندان عبرت آموز باشد.

زیرا تکرار وقایع مشابه در ماههای اخیر نشان می دهد که این ضعف ها کماکان پابرجاست و مسئولین آبفای استان نتوانسته اند با تجربه آموزی از وقایع پیشین ،راهکار جدید ،علمی وقابل اتکایی را برای کاهش آسیب پذیری آب شرب شهر ایلام و دیگر شهرهای استان به کار ببندند.

گزارشات رسیده از مناطق مختلف استان بیانگر این واقعیت تلخ است که با تکرار حوادث طبیعی همچون سیل ،حتی با مختصات کوچکتر از آنچه که در  سال 94 به وقوع پیوست ،همواره آب شرب شهروندان دچار قطعی شده و راههای جایگزین ویا اتخاذ تدابیر لازم در خصوص استحکام سازی منابع طبیعی آب فعلی شهر از سوی دستگاههای مرتبط به دست فراموشی سپرده شده ویا با سهل انگاری از کنار آن عبور کرده اند.قطعی آب شرب بخشی از شهر ایلام ،شهر مهران و شهر میمه در جنوب استان بر اثر بارشهای اخیر  ومسبوق به سابقه بودن این موضوع، سند متقن و قابل اتکایی برای اثبات ادعای فوق است .

برآیند این بررسی نشان می دهد که از دید رسانه ها بعنوان نمایندگان  افکارعمومی و سطح اعتراضات مردمی به تکراری شدن مقوله قطعی آب بر اثر بحرانهای طبیعی که جملگی از عملکرد دستگاه متولی؛ یعنی آبفای استان نشات گرفته است ،مدیریت این دستگاه  نمی تواند نمره قابل قبولی از حیث مدیریت مراکز حساس وحیاتی (آب شرب) در مواقع بحرانی کسب نماید .

لذا انتظار می رود مدیران این دستگاه با تجدید نظر در شیوه تامین آب شرب شهروندان ،استحکام سازی منابع طبیعی آب شرب ومسیرهای انتقال آن خصوصا در چشمه های گل گل ،همچنین تعبیه راههای جایگزین تامین آب در مواقع بحرانی ،از وقوع چنین اتفاقاتی در آینده جلوگیری به عمل آورند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار