عمارت«آقازاده ابرکوه» یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان ابرکوه در استان یزد بوده که بزرگترین بادگیر دو طبقه ایران و جهان را در خود جای داده است.
کد خبر: ۶۸۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ 17 November 2018

عمارت«آقازاده ابرکوه» متعلق به«سیدحسین ابرقویی» از سادات و اعیان شهر ابرکوه است، قدمت این عمارت به دوره قاجاریه باز می گرد و در فهرست آثار ملی ایران به شماره 1838 به ثبت رسیده است.

این عمارت در کنار دیگر خانه های تاریخی و ارزشمند شهرستان ابرکوه واقع شده و همگی تشکیل یک مجموعه را می دهند که از نظر معماری و بکارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه است.

این بنا با مساحتی بالغ بر 851 متر مربع در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است و فضای شمالی خانه بصورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده است.

در یک جبهه تالار، پنج دری و بادگیر و در جبهه دیگر اتاق های سه دری و پنج دری و وجود حوض سنگی در وسط حیاط عمارت طراوت خاصی به این بنای تاریخی بخشیده است.

بادگیر دوطبقه یکی از مهمترین و جذاب ترین قسمت های بنای تاریخی خانه آقازاده ابرکوه است. ارتفاع این بادگیر 18 متر و مساحت آن 18 متر مربع است.

این بادگیر از نظر اندازه و مساحت یکی از بادگیرهای بزرگ ایران است که در دهانه بادگیر 19 عدد دریچه تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط مستقیم ایجاد کرده است.

در کنار این بادگیر دو طبقه یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبا وجود دارد، بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن و نوررسانی فضای زیرین و تالار خانه را انجام می دهند و در عین حال ترکیبی بدیع را بوجود آورده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار