کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به صادفات جاده‌ای که موجب مرگ پلنگ در نقاط مختلف کشور می‌شود، گفت: هر چند تصادفات جاده‌ای پلنگ در خوزستان مشاهده نشده است اما شکار پلنگ انجام می‌شود. معمولا در سال یک دو مورد گزارش شکار پلنگ داده می‌شود که این شکارها به دلیل تعارض پلنگ به دام است.
کد خبر: ۶۸۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶ 18 November 2018

رحیم الوندی با اشاره به زیستگاه‌های پلنگ در خوزستان اظهار کرد: زیستگاه‌های پلنگ در خوزستان در مناطق کوهستانی هستند. شمال اندیمشک، سردشت و شهیون دزفول، لالی، اندیکا، ایذه، باغملک و قسمت‌هایی از شمال بهبهان زیستگاه‌های پلنگ در استان خوزستان هستند.

وی افزود: پلنگ گونه‌ای گوشت‌خوار و وابسته به طعمه‌های گوشتی است. به دلیل اینکه در زیستگاه‌های خوزستان جمعیت حیوانات علف خوار که طعمه پلنگ هستند کاهش یافته است، پلنگ برای تامین غذایش مجبور می‌شود به دام‌های عشایری و روستاییان حمله کند. در مناطقی که زیستگاه پلنگ هستند تعارض عشایر و روستاییان با پلنگ وجود دارد. زمانی که پلنگ به دام روستاییان یا عشایر حمله می‌کند آن‌ها مجبور می‌شوند پلنگ را بکشند.

کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص سرشماری پلنگ در خوزستان عنوان کرد: سرشماری گوشت‌خواران با علف‌خواران متفاوت‌ است زیرا حیوانات گوشت‌خوار شب‌گرد هستند و برای سرشماری آن‌ها از دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی استفاده می‌شود در نتیجه کاری که انجام می‌شود تخمین جمعیت گوشت‌خواران است. در یکی از مناطق خوزستان، جمعیت 6 تا 7 قلاده‌ای پلنگ مشاهده شده است.

وی عنوان کرد: پلنگ تنها به محل چرای دام‌ها یا آغل گوسفندان می‌رود. پلنگ‌ها به بافت شهری یا روستایی نمی‌روند و از انسان گریزان هستند.

الوندی با اشاره به صادفات جاده‌ای که موجب مرگ پلنگ در نقاط مختلف کشور می‌شود، بیان کرد: هر چند تصادفات جاده‌ای پلنگ در خوزستان مشاهده نشده است اما شکار پلنگ انجام می‌شود. معمولا در سال یک دو مورد گزارش شکار پلنگ داده می‌شود که این شکارها به دلیل تعارض پلنگ به دام است. بیشترین خطری که پلنگ‌ها را تهدید می‌کند نیز کشته شدن توسط دامداران است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار