قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان:
مهر علیزاده: ذخیره سازی ۲۵کالای اساسی مورد نیاز به اندازه کافی در کشور صورت گرفته و خوشبختانه در این زمینه در سطح کشور مشکلی نداریم .
کد خبر: ۶۸۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 17 November 2018
قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی با اشاره به تحریم های دشمنان گفت: ذخیره سازی ۲۵کالای اساسی مورد نیاز به اندازه کافی در کشور صورت گرفته و خوشبختانه در این زمینه در سطح کشور مشکلی نداریم .
 
به گزارش "تابناک"؛ یداله مهرعلیزاده در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، و با حضور در جلسه ستاد تنظیم بازار این شهرستان با بیان این که دشمنان در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تولیدی تحمیل هایی را بر دولت و ملت ایران وارد می کنند، گفت: امروز نیز در بازدید از این شهرستان و بندر امام خمینی(ره) شاهد ۳۰ درصد افزایش واردات کالا و نهاده‌های دامی و کشاورزی نسبت به مشابه سال قبل بودیم.
 
مهرعلیزاده با بیان این که وضعیت بازار در کشور به نوعی متاثر از جریان تحریم های ظالمانه شده، اظهار کرد: خوشبختانه در خصوص کالاهای بیست و پنج گانه اساسی در سطح کشور مشکلی نداریم و ذخیره سازی به اندازه کافی انجام شده است، و این 30 درصد افزایش واردات، سیاست‌ دولت برای افزایش ذخایر استراتژیک کشور است تا طی یکسال آینده محدودیت‌هایی در این بخش ها نداشته باشیم.
 
وی افزود: تعداد کامیونهای حمل بار در گذشته، روزانه ۲ هزار  و۲۰۰  کامیون بوده که در حال حاضر به ۳ هزار و ۲۰۰ کامیون افزایش پیدا کرده و این موضوع با حجم کالایی که در حال وارد شدن به کشور است ارتباط مستقیم دارد.
 
این مقام اقتصادی تصریح کرد: گرچه در تامین ۲۵ قلم کالای اساسی در کشور مشکلی نداریم اما در توزیع این منابع مشکلاتی وجود دارد، به این شکل که رسانه های بیگانه و بعضاً خودزنی های رسانه های داخل کشور  و افکار عمومی کمک می کنند تا مردم را به سمتی ترغیب کنند که بیشتر از نیازشان از بازار خرید کنند.
 
مهرعلیزاده ادامه داد: به طور طبیعی در هر اقتصادی، وقتی مردم به بازار هجوم بیاورند طبیعتا کمبودهایی به وجود می آید، بنابراین یکی از کارهایی که مسئولان باید انجام دهند مسئله تنظیم بازار است.
 
وی تاکید کرد: تنظیم بازار با نرخ گذاری درست نمی شود لیکن در این شرایط بحرانی همه نرخ های مصوب در شورا ها و مراکز نرخ‌گذاری باید مورد تایید دولت باشد و سعی بر این باشد که این موضوعات اجرایی شود بنابراین برای تنظیم و ایجاد تعادل در بازار، نیاز به هماهنگی مجموعه دستگاه های تامین و تنظیم کننده بازار است.
 
مهرعلیزاده تصریح کرد: مهمترین اقدامی که باید صورت بگیرد ایجاد احساس امنیت اقتصادی در بین مردم است، یعنی مردم باید احساس کنند که مجموعه دولت، بخش خصوصی و بنکداران همه در تلاش هستند تا فضای امنی برای دستیابی آن ها به کالاهای ضروری ایجاد می‌کنند و اگر این احساس امنیت در مردم ایجاد شد مشکلی در اقتصاد بازار نخواهیم داشت.
 
وی با اشاره به اعتصاب کامیونداران در مهرماه و هجوم مردم به فروشگاه ها، ادامه داد: اما اگر احساس امینت در مردم ایجاد نشد مطمئنا وقتی به فروشگاه مراجعه می کنند به جای اینکه یک قلم کالا خریداری کنند،۵ قلم کالا از همان نوع را خرید می‌کنند و این همان جنگ روانی است که ما در آن مدت خوب مدیریت نکردیم.
 
قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی در ادامه با بیان این که یکی از حربه‌های بسیار مهم آمریکا در تحریم ها علیه ایران، جنگ روانی است که باید بتوانیم این جنگ روانی را مدیریت کنیم، گفت: آگاهی دادن به مردم در خصوص امنیت موجود اقتصاد بازار مستلزم انجام یکسری اقدامات است که همکاری همه دستگاه ها را می طلبد.
 
مهرعلیزاده افزود: حجم کار در حوزه نظارت بر کالاها بسیارگسترده است و به تنهایی از دست سازمان صمت بر نمی آید،  باید یک فضای اعتماد و مشارکت عمومی بین دستگاه‌های اجرایی به وجود بیاید و همه احساس تکلیف کنند برای اینکه به عنوان ناظر و چشم بینای ستاد تنظیم بازار در سطح شهرستان هستند و باید هر جا حرکت یا قیمت و موردی را خلاف قاعده دیدند، به ستاد و مراکز مربوطه اعلام کنند.
 
وی با اشاره به نهادینه کردن فرهنگ درخواست فاکتور از فروشنده، گفت: این فرهنگ باید در سطح شهر تقویت شود و از مردم بخواهیم هر کجا خرید می کنند از فروشنده فاکتور درخواست کنند زیرا وقتی فاکتور به خریدار داده می شود فروشنده ها مجبور می شوند قیمت را درج کنند و با ارائه فاکتور با قیمت بالا، امکان رصد و پیگیری گرانفروشی احتمالی وجود دارد .
 
این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود به فعالتر بودن واحدهای بازرسی در سطح شهر تاکید کرد و با بیان این که برای تنظیم بازار درکلانشهر اهواز از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده شده، عنوان کرد: در این شهرستان نیز باید به همین شکل واحدهای بازرسی و سازمان صمت تقویت شوند و برای انجام اقدامات بازدارنده با دادستانی نیز هماهنگ شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار