رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش:
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با اشاره به بی‌برنامگی‌ها و سردرگمی‌های کشاورزان و جامعه کشاورزی در زمینه نهاده‌های کشاورزی گفت: در حال حاضر با بحران کمبود کود شیمیایی مواجه هستیم.
کد خبر: ۶۸۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 18 November 2018

عبدالرحیم رحیمی‌نیا اظهار کرد: متأسفانه از مردادماه با بحران کمبود کود اوره مواجه شده‌ایم به طوری که در خصوص محصول استراتژیک ذرت که بعد از گندم کشت آن غالب است و نیاز زیادی هم به آن داریم و سالانه چند میلیون تن از آن وارد کشور می‌شود، کشاورزان برای عملیات داشت این محصول کود اوره را با دو برابر قیمت از بازار آزاد، تهیه می‌کنند.

وی، با اشاره به این‌که کاشت محصول فوق استراتژیک گندم از 20 آبان‌ماه در بعضی مناطق شروع شده است، افزود: از این تاریخ به بعد علاوه بر کمبود کود اوره، در کود فسفات و پتاسیم هم دچار بحران شده‌ایم و کشاورزان برای کشت گندم کود ندارند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با بیان این‌که کشاورزان دغدغه امنیت غذایی کشور را دارند و معیشت جامعه بزرگ کشاورزی وابسته به تولید اقتصادی محصولات آن‌ها است، گفت: با وجود شرکت‌های مختلف تولید بذر،‌ بررسی‌های لازم برای پیش‌بینی نیاز کشاورزان انجام نمی‌شود و به همین دلیل اکنون در بذر گندم، ذرت و همچنین کود اوره مشکل داریم.

رحیمی‌نیا، با اشاره به این‌که دولت به وضوح قانون را نقض می‌کند، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزان طبق قانون باید هر ساله پایان شهریورماه اعلام شود اما متأسفانه با گذشت 50 روز از سال زراعی جدید، نرخ محصولات فوق استراتژیک هنوز اعلام نشده است.

وی ادامه داد: طبق تبصره یک همین قانون، نرخ تضمینی محصولات اساسی باید بر اساس تورم افزایش پیدا کند اما سه سالی است که هیچ‌گونه تغییری در نرخ‌ها ایجاد نشده است و در سال 96 و 97 شاهد هیچ افزایشی در بحث قیمت خرید تضمینی گندم نبوده‌ایم. همچنین اعلام نرخ در سال گذشته تقریبا در زمان برداشت گندم بوده و این در حالی است که امسال قیمت هر کیلوگرم گندم 1800 تومان باید اعلام شود اما تاکنون اعلام نشده است.

رحیمی‌نیا اظهار کرد: با توجه به این‌که امسال شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی و نرخ ماشین آلات کشاورزی هستیم، لازم است نرخ‌ها به موقع اعلام شوند و به اندازه تورم افزایش پیدا کنند.

وی با بیان این‌که استان خوزستان در تولید گندم و تولید برخی محصولات کشاورزی به خصوص محصولات استراتژیک دیگری مانند ذرت و چغندرقند رتبه اول را دارد، بیان کرد: خواستار این هستیم که مسئولین پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند و از تشکیلات بخش کشاورزی به خصوص انجمن صنفی کشاورزان که بدنه قوی و ارتباط صمیمی با کشاورزان دارند، برای برنامه‌ریزی استفاده کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار