رئیس شورای اسلامی شهرآبادان:
رئیس شورای شهرآبادان گفت: در آبادان مردم متقاضی احداث کتابخانه و اماکن فرهنگی در مناطق مختلف شهر هستند اما هنوز به نیاز مردم پاسخ داده نشده است.
کد خبر: ۶۸۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 18 November 2018

عبدالله کعبی شنبه شب در درجریان بازدید از کتابخانه‌های سطح شهر آبادان، با بیان اینکه تاکنون بیشتر جلسات کتابخانه‌های عمومی با شهردار‌ی‌ها به‌صورت مطالبه‌گری بوده است، اظهار کرد: طبق قانونی که در سال 1382 تصویب شد، شهرداری‌ها باید نیم‌درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌های عمومی بدهند و این، تنها راه درآمد کتابخانه‌های عمومی است و نیاز است که شهرداری‌ها به این موضوع اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

رئیس شورای شهر آبادان گفت: متاسفانه با گسترش چشمگیر فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی هر زمان و دوره ای شاهد کاهش سرانه مطالعاتی کتاب در جوامع در حال توسعه ای چون ایران به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان هستیم.

وی بیان کرد: اینترنت و قابلیت‌ها و امکانات نرم افزاری جدید آن به‌ویژه در سال‌های اخیر فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، ذائقه بسیاری از کاربران ایرانی را تغییر داده و آنان را به ریزه خوانی و پراکنده خوانی سطحی و نامنسجم در گروه و کانال های مختلف سوق داده است.

کعبی افزود: تا جایی که این نگرانی در مسئولان و متولیان فرهنگ به این سئوال ختم شده که آیا در سبد فرهنگی خانواده‌ها در سال های آتی کتاب جایگاهی خواهد داشت؟ از این رو فرهنگ دوستان و متولیان امور فرهنگی در سالیان اخیر به طور جدی در اندیشه یافتن راه‌های تشویقی نسل نو - که بخش زیادی از اوقات خود را در فضای مجازی صرف می کنند- به سوی این یار قدیمی و مهربان چاره جویی می‌کنند تا در زمینه چگونگی هدایت بخشی و نهادینه کردن هر چه مطلوب تر فرهنگ کتابخوانی در اقشار مختلف جامعه، بویژه کودکان و نوجوانان به وظیفه و رسالت خود عمل کرده باشند.

رئیس شورای شهر آبادان در این بازدید با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم حفظ هویت فرهنگی آبادان است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف شورای جدید ترویج و توسعه فرهنگ و حفظ فرهنگ شهروندی است و به سوی توسعه زیرساخت‌‌های فرهنگی حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مردم آبادان اهل فرهنگ و ادب هستند و آبادان در جهان با فرهنگ و ادبیات فارسی و عربی غنی خود شناخته شده است، افزود: تا وقتی که تنها در گرو سیمان و آهن باشیم و از فرهنگ غافل شویم راه توسعه را نخواهیم دید.

منتخب مردم آبادان در شورای پنجم اظهار کرد: باید در زمینه ساخت چندین کتابخانه عمومی بزرگ و مجهز در مرکز شهر و ایجاد مراکز فرهنگی و هنری اقدام شود.

کعبی گفت: شورای شهر در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه فرهنگ عمومی در کنار مجموعه کتابخانه‌ها خواهد بود و کتابخانه‌ها را بازوی قوی فرهنگی شهر می‌داند.

وی با بیان اینکه در آبادان تقاضای مردم برای مکان‌های فرهنگی بسیار است، افزود: در برخی شهرها تقاضا برای کتابخانه کم است؛ این در حالی است که در آبادان مردم برای داشتن کتابخانه و اماکن فرهنگی در جای جای شهر تقاضا دارند اما هنوز نیاز مردم پاسخ داده نشده است؛ در شورای پنجم این اراده وجود دارد که بخش فرهنگی و در رأس آن مبحث مطالعه و کتابخانه‌ها اهمیت گسترده‌ای یابد.

رئیس شورای شهر آبادان با بیان اینکه بخش بزرگی از بودجه‌های فرهنگی که باید برای فرهنگ و هنر این شهر هزینه شود، شورای پنجم و مجموعه مدیریت کتابخانه‌های عمومی، دو گروه تازه‌نفس برای پیگیری مطالبات کتابخوانی هستند، عنوان کرد: قطعاَ باید به بحث سخت‌افزاری کتابخانه‌ها نگاه ویژه‌ای داشت و کتابخانه‌‌هایی در آبادان ایجاد کرد که نیاز مردم این شهر را تأمین کند.

وی در پایان از زحمات کتابداران تقدیر کرد و گفت: امید است شهرداری آبادان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد سازمان منطقه آزاد اروند و مدیر اداره ارشاد آبادان و سایر مسئولان شهر با توجه به لزوم توسعه فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی با اتخاذ تدابیر مناسب از جمله ایجاد مراکز علمی و فرهنگی و حتی تفریحی متناسب با ایجاد فضای و اقداماتی چون برگزاری نشست های نقد و بررسی آثار مولفان، رونمایی از کتاب، برپایی کارگاه های تخصصی نویسندگی و تولید محتوای ادبی و علمی، زمینه مطلوب تری را برای جذب حداکثری دوستداران کتاب فراهم نمایند.

شهرستان آبادان 10کتابخانه عمومی دارد که یک کتابخانه عمومی در بخش اروندکنار و یک کتابخانه عمومی در شهرچوئبده و 8 کتابخانه دیگر در نقاط مختلف شهر آبادان واقع شده اند .

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار