مشاور استاندار خوزستان در امور هنری گفت: توجه جدی به موضوع کتاب و مطالعه نباید منحصر به روز کتاب و کتابخوانی باشد بلکه این دغدغه باید در تمامی ایام سال مورد اهتمام قرار گیرد.
کد خبر: ۶۸۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ 18 November 2018

رضا کیانی اظهار داشت: در مسیر تقویت موضوع کتاب و کتابخوانی قبل از این که به سمت دیگران برویم باید از خود آغاز کنیم. من باید از خود بپرسم که در طول روز چند دقیقه را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهم و سپس به عنوان یک علاقه‌مند حوزه فرهنگ تا چه میزان خانواده و نزدیکان خود را به مطالعه تشویق و ترغیب می‌کنم؟

وی خاطرنشان کرد: انگیزه و فضای ذهنی نویسندگان برای پرداختن به موضوع کتاب، تاثیری که کتاب و کتابخوانی در جامعه برجای می‌گذارد، موضوع مهم صیانت از حقوق نویسندگان، دغدغه‌های مولفان و ناشران، تقویت سالم‌سازی ارتباط و تعامل بین نویسندگان و ناشران، خرید آثار نویسندگان و به خصوص نویسندگان بومی و ناشناخته توسط دولت، چگونگی توزیع آثار، مطالبات کتابفروشی‌ها، توسعه و تجهیز فضاهای مطالعاتی و کتابخانه‌های عمومی و از سوی دیگر تعامل نویسندگان و اهالی کتاب و ناشران و فروشندگان کتاب با بدنه دولت و همچنین موضوع نگهداری از کتاب، آسیب‌شناسی پیرامون آن چه که به عنوان شیوه‌های جذب عموم به مطالعه می‌دانیم و شناخت بهتر معضل مطالعه‌گریزی از جمله کلیات و موارد مهمی هستند که در هفته کتاب باید ما با نگاه علمی آینده‌نگر و کارآمد به این موضوعات توجه کنیم و راهکارهایی ارایه دهیم.

او تصریح کرد: نه تنها یک دستگاه دولتی بلکه تمامی آحاد جامعه نظیر تمامی ادارات دولتی، کانون‌های مساجد، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌های خبری، شخصیت‌های صاحب نفوذ و موجه جامعه هر یک به نوعی در برابر افزایش سطح مطالعه و پیوند مردم با کتاب وظایفی بر عهده دارند. از سنین پایه و فضای دانش‌آموزی ذهن آینده‌سازان کشور را به سمت مطالعه و کتاب هدایت کنیم.

کیانی ادامه داد: در زمینه کودک و نوجوان و چگونگی مواجهه کودکان با کتاب باید کارهای جدی و اساسی با پشتوانه دانش روان‌شناسی انجام شود. ادارات و سازمان‌هایی نظیر آموزش و پرورش، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید برنامه‌ریزی درست و هدفمندی را پیرامون این موضوع اتخاذ کنند مطالعه را تنها منحصر به خواندن کتاب‌های درسی و کنکور ندانیم بلکه این فرصت رو در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و به آنها انگیزه ببخشیم و حمایت کنیم که در کنار تحصیل، آزادانه کتاب‌های مورد نظر خود را‌ هم از قفسه کتابخانه‌ها انتخاب کنند.

مشاور استاندار خوزستان در امور هنری یادآوری کرد: افزایش سرانه مطالعه و تقویت فضای پژوهش یکی از مشخصه‌های توسعه یافتگی در جامعه است. به جرات می‌توانیم بگوییم که برخی از افتخارات ما ایرانیان کتاب‌های نویسندگان، متفکران و شاعران این سرزمین هستند. منزلت درخشان حکمت، عرفان، ادبیات تعلیمی، حماسی و علمی و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما بر جهانیان آشکار است از این روی باید تلاش کرد تا دامنه شناخت نسل امروز نسبت به گوهر مایه‌های آثار پیشینیان افزایش یابد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار