یک روانشناس:
یک روانشناس با اشاره به حادثه آزار و اذیت "پسران شوشتری" گفت: باید جزئیات روانی این تجاوز بررسی شود. اما غالبا افرادی که سوءاستفاده‌گر جنسی هستند افرادی هستند که سابقه مورد تجاوز قرار گرفتن دارند و به شکل‌های متعدد دارای اختلالات روان‌شناختی هستند که در دوره کودکی و نوجوانی مورد غفلت قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۶۸۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 19 November 2018

اردشیر یاراحمدی در خصوص پیامدهای آزار و تجاوز به کودکان، اظهار کرد: معمولا افرادی که آزارگر جنسی هستند، بیمار روانی با اختلالات روان‌شناختی مشخص هستند که در طول زندگی مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند. در واقع یک فرد بزرگسال دارای اختلال روانی ممکن است از کودکان سوءاستفاده کنند.

وی با اشاره به حادثه آزار و اذیت "پسران شوشتری" افزود: باید جزئیات روانی این تجاوز بررسی شود. اما غالبا افرادی که سوءاستفاده‌گر جنسی هستند افرادی هستند که سابقه مورد تجاوز قرار گرفتن دارند و به شکل‌های متعدد دارای اختلالات روان‌شناختی هستند که در دوره کودکی و نوجوانی مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

این روان‌شناس گفت: بیشتر کسانی که اقدام به تجاوز به کودکان می‌کنند اغلب مورد سوءاستفاده جنسی بوده‌اند و ممکن است قربانیان خود را از بین کودکان یا هم‌جنس خود انتخاب کنند تا به لذت جنسی برسند.

یاراحمدی با تاکید بر لزوم آموزش خودمراقبتی به کودکان از سوی والدین بیان کرد: ممکن است تجاوزگران اقدام به باج‌گیری یا تهدید به انتشار فیلم یا عکسی از این افراد مورد تجاوز قرار کنند که باید والدین خودمراقبتی را به فرزندان خود آموزش دهند. همچنین باید مسائل جنسی در مدارس آموزش داده شوند.

وی همچنین بر لزوم آموزش علائم و نشانه‌های یک فرد آزارگر جنسی تأکید و تصریح کرد: شاید تصور کودکان از آزارگر جنسی به گونه خاصی باشد در حالی که یک کودک‌آزار جنسی ممکن است جزو محرم‌ها (دایی، عمو و ...) باشد. این افراد بیمار هستند و ممکن است در هر طیفی قرار بگیرند.

این روانشناس گفت: متأسفانه به دلیل اینکه در جامعه ما به مسائل جنسی به چشم یک "تابو" نگاه شده است، هیچ‌وقت کودک‌آزارهای جنسی شناسایی نشده‌اند و به کودکان نیز آموزش‌های لازم داده نشده است.

یاراحمدی بیان کرد: امروز اعتیاد به مواد مخدرهای صنعتی می‌تواند یک فرد را به یک آزارگر جنسی تبدیل کند و ما باید این موارد را به خانواده‌ها آموزش دهیم.

وی عنوان کرد: سیستم آموزشی در زمینه مسائل جنسی ضعف دارد. در حالی که باید به کودکان آموزش دهیم گه اگر مورد تجاوز یا آزار قرار گرفتند، موضوع را به فرد بزرگسال قابل اعتماد انتقال دهند.

این روانشناس گفت: افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار بگیرند ممکن است به یک بیمار و برای انتقام از جامعه، به آزارگر جنسی تبدیل شوند.

وی اظهار کرد: همچنین اگر افرادی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند، درمان نشوند ممکن است دچار اختلالاتی از جمله اضطراب، افسردگی، ترس شدید و حتی خودکشی شوند. بنابراین باید خودمراقبتی به کودکان آموزش داده شود و بدانند که پس از آزار دیدن یا تجاوز باید بلافاصله موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار