محمدصادق کریمی‌کیا درخصوص اجرای طرح معراج در مدارس، اظهار کرد: شکی در ضرورت اجرای طرح نیست، تنها باید برای اجرای آن برخی اعتبارات مالی در نظر گرفته شود که در حال حاضر استاندار در این جلسه حضور ندارد. در حال حاضر در ماه هشتم سال قرار داریم و کاش درباره پیگیری‌های لازم برای اجرای این طرح، اردیبهشت‌ماه صحبت می‌شد تا ما بتوانیم مسائل اجتماعی را در شورای اجتماعی کشور مطرح کنیم.
کد خبر: ۶۸۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 19 November 2018

محمدصادق کریمی‌کیا در شورای آموزش و پرورش استان که در استانداری خوزستان برگزار شد، درخصوص اجرای طرح معراج در مدارس، اظهار کرد: شکی در ضرورت اجرای طرح نیست، تنها باید برای اجرای آن برخی اعتبارات مالی در نظر گرفته شود که در حال حاضر استاندار در این جلسه حضور ندارد. در حال حاضر در ماه هشتم سال قرار داریم و کاش درباره پیگیری‌های لازم برای اجرای این طرح، اردیبهشت‌ماه صحبت می‌شد تا ما بتوانیم مسائل اجتماعی را در شورای اجتماعی کشور مطرح کنیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: واقعیت این است که در حوزه مسائل فرهنگی چیزی که در کشور می‌گذرد، در واقع بسیار عمیق‌تر از حرف‌های گفته شده در این جلسه است. مصرف فرهنگی ما در کشور حاصل تجمیعی است که درحال رخ دادن است و این کار خیلی نیز براساس دانش نیست. مثلا کودکان ما هر روز چند ساعت کارتون‌هایی با سبک غربی تماشا می‌کنند، بعد ما می‌خواهیم برنامه‌هایی درباره مهارت‌های زندگی برای آن‌ها برگزار کنیم. لازم است کار زیادی انجام شود تا بتوانیم این هجمه‌های موجود و تاثیرات فرهنگی را از بین ببریم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: برای سال 97 بخشی از اعتبارات طرح معراج را از طریق اعتباراتی که شورای اجتماعی کشور در اختیار ما قرار داده است، تامین می‌کنیم. با مطرح شدن این طرح ان‌شاالله می‌توانیم طرح را برای سال 98 کاملا پالایش کنیم.

کریمی‌کیا خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه اعتبارات طرح بالا است و تصمیم‌گیری در این زمینه برای ما تا حدی سخت است، فکر می‌کنم این که در جلسه گفته شد مخاطبان طرح را معلم‌ها قرار دهیم کاملا صحیح است. اگر در حوزه آموزش معلم‌ها یک تجدیدنظر انجام شود، این کار باعث می‌شود هزینه بیشتری نیز بر دوش همکاران قرار نگیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود بهرام‌پور در خصوص اجرای طرح معراج در مدارس اهواز، اظهار کرد: اجرای این طرح از حدود 10 سال پیش آغاز شده است. باید دید چرا حوزه احساس کرد لازم است در مدارس فعالیت کند. از زمانی که دیدیم دشمن ما توجه خاصی به مدارس دارد، احساس کردیم باید به نسل آینده توجه کنیم.

وی افزود: نوجوانان و جوانان ما در مدارس بسیار آسیب‌پذیر هستند و تحت تاثیر دشمن قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل آیت‌الله جزایری فرمودند که حوزه بدون هیچ نگاه و درخواست مالی باید به این مسأله توجه کند. در آن زمان ما چهار سال فعالیت کردیم و در این مدت به جز حق ایاب و ذهاب تقریبا هیچ چیز دیگری به طلاب داده نمی‌شد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: پس از این مدت وقتی برای دریافت بودجه به آموزش و پرورش مراجعه کردیم، آموزش و پرورش گفت نمی‌تواند هزینه‌ای پرداخت کند و این درحالی بود که بسیاری از طلاب با هزینه شخصی خود به مدرسه‌ها می‌رفتند.

بهرام‌پور در خصوص تاثیرگذاری طرح معراج در مدارس گفت: اگر به تبلیغات دشمن علیه نسل جوان دقت کنید، تأثیرگذاری روحانیون در مدارس را متوجه می‌شوید. حضور روحانیون در مدارس موجب شده است نسلی تربیت شود و این نسل مساجدی بسازد که نسبت به همه استان‌های کشور از نظر جوان بودن برتر باشد، به طوری که همه از ما می‌پرسند چطور این کار را کرده‌اید.

وی با بیان اینکه مهمترین راهی که می‌توانیم روی دانش‌آموزان اثر بگذاریم، آموزش و پرورش است، خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر بهترین فعالیت‌ها بین حوزه و آموزش و پرورش در حال رخ دادن است. در حال حاضر حوزه علمیه می‌تواند دو هزار طلبه و نیروی خواهر و برادر را در مدارس مستقر کند و تا دو هزار مدرسه را تحت پوشش قرار دهیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: برای گسترش طرح معراج، نسبت به حق‌الزحمه، هیچ چشم‌داشتی نداریم. هزینه‌ها در کشور تقریبا سه برابر شده است ولی شهریه طلاب افزایش پیدا نکرده است. دیگر نمی‌توانیم از طلاب توقع داشته باشیم از شهریه خود هزینه کنند.

بهرام‌پور ادامه داد: تجربه نشان داده است معلم‌های ما انرژی زیادی برای دانش‌آموزان صرف می‌کنند اما حجم توطئه دشمن زیاد است و حوزه باید به کمک آموزش و پرورش بیاید.
مهدی رفیعی‌دهکردی در شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز، یکشنبه (27 آبان‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اینکه 55 راهکار مستقیم برای گسترش همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در آینده بیشتر توسعه پیدا کند.

وی افزود: در آزمونی که در خصوص سلامت روان با حضور 72 هزار و 300 دانش‌آموز برگزار شد، یکی از نکاتی که استخراج شد این بود که آمار قابل توجهی به‌ویژه در بخش دختران، از حمایت عاطفی خانواده فاصله دارند. این مطالعات به ما می‌گوید که ما باید به سرعت بخش خانواده را دریابیم. شاید در این زمینه یکی از استان‌های رکورددار باشیم. یکی از نهادهایی که می‌تواند بازوی آموزش و پرورش باشد، حوزه علمیه است. من فکر می‌کنم باید حمایت مالی را به عنوان یک ضرورت در نظر بگیریم.

همچنین معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در مبانی فلسفی در بحث ماموریت آموزش و پرورش و ماموریت تربیت گفته شده که تربیت باید منجر به تلاش آگاهانه و اختیاری شود. از این جمله این موضوع استخراج می‌شود که باید به عقلانیت، تقویت مبانی شناختی و خودکنترلی در دانش آموز توجه شود که ما باید به مبانی شناختی بیشتر توجه داشته باشیم.

رفیعی‌دهکردی افزود: دستورالعمل جدیدی از طرف وزارتخانه برای ما ارسال شده است که طبق آن هر کلاس باید از دروسی که احساس می‌شود ساعت مازاد دارد، با صلاحدید مدیر، شورای معلمین و نظارت خانواده، 60 ساعت را به کارهای تربیتی و مهارتی اختصاص دهد. این فضای ایجاد شده، فضای بسیار خوبی است که می‌تواند به ما کمک کند.

در این جلسه همچنین اردشیر شجاعی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: متاسفانه آموزش و پرورش ما تمرکزگرا است و امکان تغییر برنامه درسی تنها در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش است. یعنی با وجود اینکه طرح به امضای وزیر رسیده است، امکان تغییر و حذف 60 ساعت از برنامه درسی تنها وقتی فراهم می‌شود که این کار به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

وی درخصوص اجرای طرح معراج در مدارس گفت: جامعه هدف این طرح؛ خانواده، معلمان و دانش‌آموزان هستند. اگر خانواده و معلمان را به عنوان جامعه هدف در نظر بگیریم، می‌توانیم از طریق جامعه هدف معلمان به جامعه هدف سوم یعنی دانش‌آموزان ورود کنیم. باید برای معلم‌ها اجرای طرح و اهداف آن روشن شود. در این صورت طرح اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

شجاعی ادامه داد: با این کار نیاز نیست تغییر زیادی نیز در برنامه درسی ایجاد کنیم. شاید گیرایی صحبت یک معلم فیزیک خیلی بیشتر از یک معلم دینی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار