انار معروف شهرستان تفت با معرفی ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی این شهرستان در جشنواره ای به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۶۸۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵ 19 November 2018

شهرستان تفت با وسعت شش هزار کیلومتر مربع در بیست کیلومتری مرکز استان قرار دارد و یکی از مناطق خوش آب و هوای استان یزد است.جهانگردان در سفرنامه‌های خود از شهر تفت به عنوان جایگاهی سرسبز و زیبا با باغ‌هایی پر از درختان میوه و انار و گل‌های خوشبو یاد می کنند.
با قدم زدن در محله ­های تفت باغ­ها و درختان انار فراوانی را می­ توان دید که یکی از منابع اصلی درآمد مردم این دیار است.

جشنواره‌ای با خودنمایی یاقوت‌های سرخ تفت

جایگاه دوم شهرستان تفت در تولید انار در استان یزد
سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: شهرستان تفت با ۱۶ هزار تن تولید انار جایگاه دوم را در استان دارد.

سجادی پور با اشاره به برگزاری جشنواره انار در شهرستان تفت افزود: این جشنواره هرساله در شهرستان برگزار می شود مرغوبیت انار تفت نه تنها مردم استان یزد بلکه گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است.

وی ادامه داد : شهرستان تفت با عنوان انار مرغوب شناخته می‌شود به طوری که دو انار ،گِل، و انار سفید از نظر کیفیت و دوام و ماندگاری در کشور شاخص است و ثبت ملی شده است.

وی با بیان این‌که جشنواره انار در شهرستان‌های یزد، میبد و مهریز نیز برگزار می‌شود، افزود: این جشنواره در این شهرستان‌ها به صورت انار چینی در باغات تفت برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سطح زیر کشت باغات استان یزد حدود ۶ هزار وهفتصد هکتار است پیش بینی می‌شود ۱۰۰ هزار تن انار برداشت شود که سهم استان در کشور ۱۰ در صد است.

یاقوت های سرخ معروف تفت در جشنواره ای تماشایی

سجادی پور با اشاره به اینکه بیشتر ارقام انار مرغوب از نوع شیرین، میخوش، ملس عقدا، گل تفت و رباب است، گفت: انار تولیدی یزد علاوه بر عرضه در استان‌های همجوار و تازه خوری، بخشی از آن به رب انار و ساندیس فرارواری و بخشی هم به صورت دان خشک انار به کشور‌های هند و پاکستان صادر می‌شود.

استان یزد جایگاه پنجم انار را در کشور دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزداستان یزد جایگاه پنجم انار را در کشور دارد و ۲۰ درصد آن به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.

یاقوت های سرخ معروف تفت در جشنواره ای تماشایی

سجادی پور افزود: شهرستان‌های بافق، مهریز، ابرکوه و خاتم نیز به ترتیب جشنواره‌های خرما، گلابگیری، زردآلو و انگور دارند که در راستای توسعه گردشگری استان، برگزاری این جشنواره‌ها نیز باید افزایش یابد.

وی گفت: در کنار این جشنواره ، جشنواره عکس انار و معرفی سه اثر برگزیده، فرآورده‌های انار و بازار صنایع دستی برگزار شد.

یاقوت های سرخ معروف تفت در جشنواره ای تماشایی

سجادی پور با اشاره به این‌که جشنواره انار فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری استان یزد است، گفت: انواع محصولات مرتبط با انار مانند لواشک‌ها و رب انار، آش انار ، شولی انار ،بیسکوئیت انار سالاد انار و سایر خوراکی‌های مربوط به انار به نمایش گذاشته شد.

گفت: رویداد‌هایی مانند جشنواره‌های میوه در شهرستان‌های مختلف استان راهکار موثری برای معرفی انواع خوراکی‌ها، فرهنگ، توانمندی ‎ها، صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری هر شهرستان است.

فعالیت ۳۸ واحد مشاغل خانگی در حوزه فراوری محصولات انار در یزد
علیرضا طاقه باف مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: دو واحد فعال صنعتی و ۳۸ واحد مشاغل خانگی در حوزه فراوری محصولات انار در استان یزد فعالیت دارند.

یاقوت های سرخ معروف تفت در جشنواره ای تماشایی

طاقه باف با اشاره به پتانسیل‌ها وظزفیت‌های استان افزود: برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند باعث رونق کشاورزی و کسب و کار شود.

وی ادامه داد: تاکنون در استان یزد جشنواره‌هایی باعنوان جشنواره زعفران، انار و انگور برگزار شده و قرار است جشنواره پسته نیز در آینده برگزار شود.

جشنواره انار فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری استان
سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با بیان این‌که جشنواره انار فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری استان یزد است گفت: رویداد‌هایی مانند جشنواره‌های میوه در شهرستان‌های مختلف استان راهکار موثری برای معرفی انواع خوراکی‌ها، صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری هر شهرستان در استان را فراهم کرده است.

یاقوت های سرخ معروف تفت در جشنواره ای تماشایی

فاطمی با بیان این‌که جشنواره انار در شهرستان‌های یزد، میبد و مهریز نیز برگزار می‌شود، افزود: این جشنواره در شهرستان‌های استان به صورت انار چینی و با مشارکت بخش خصوص و شهرداری ها برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: تور‌های گردشگری همزمان با برگزاری جشنواره انار استان یزد در شهرستان‌های میبد، مهریز و تفت تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به حضور گردشگران خارجی در جشنواره انار امسال افزود: حدود ۸۰ گردشگر خارجی از برداشت انار و محصولات فراوری شده انار درشهر‌های مختلف استان یزد بازدید کردند.

انار شهرستان تفت که بیشتر در حوزه شهری تولید می‌شود به علت پوست سفید آن از شهرت خاصی برخوردار است، زیرا همه انار را با پوست قرمز می‌شناسند.

رنگ پوست، دانه‌های درشت و پر آب و رنگ قرمز و دلنشین این انار‌ها نظر هر طالب و خریداری را به خود جلب می‌کند.

انار تفت یکی از مرغوبترین انارهای کشور است همت بیشتر مسئولان را می طلبد تا با افزایش صنایع تبدیلی این محصول، ارزش افزوده بیشتری برای باغداران داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار