کد خبر: ۶۸۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 19 November 2018
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تعیین نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از ۲ هزار تومان را اجحاف به کشاورزان خواند و گفت: این نرخ حتی با در نظر گرفتن دلار دولتی در کشورهای افغانستان و عراق به ترتیب ۲۲۰۰ و در ۲۶۰۰ تومان تعیین شده است.
 
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه 27 آبان) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نقش رسانه در اطلاع رسانی صحیح به مردم تاکید کرد: کمیسیون های تخصصی مجلس اگر بخواهند کار خود را به درستی انجام دهند، باید ارتباط مناسبی با اصحاب رسانه داشته باشند و از نظرات و پیشنهادات آنها برای پیشبرد اهداف خود به نحوه بهینه استفاده کنند.

 

 
کیخا در نشست خبری خبرنگاران پارلمانی

 

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای کمیسیون کشاورزی تابحال حداقل به 14 استان سفر ماموریتی داشته اند، که این استان ها شامل گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، اردبیل، یزد، فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی می شود.

 

ایرادات شورای نگهبان به لایحه حفاظت از خاک به زودی برطرف می شود

وی با بیان اینکه در طول این سفرها طرح ها و لوایح کمیسیون کشاورزی در دستور کار سفر اعضای قرار داشت، گفت: در طول این مدت یکی از مهمترین طرح ها و لوایحی که در مجلس از سوی کمیسیون کشاورزی تدوین و تصویب شد، لایحه حفاظت از خاک بود که در حال حاضر شورای نگهبان ایرادات شکلی به این طرح گرفته است که با برگزاری جلسه قرار است این ایرادات نیز به زودی برطرف شود.

 

 
کیخا در نشست خبری خبرنگاران پارلمانی

 

کیخا یکی دیگر از لوایح مهم در دستور کار کمیسیون را لایحه اصلاح نظام مهندسی کشاورزی عنوان و اضافه کرد: این طرح نیز در کمیسیون کشاورزی به عنوان کمیسیون اصلی در دست بررسی است و کار کارشناسی روی این طرح نیز به پایان رسیده است.

وی همچنین برطرف کردن مشکلات مالکیتی بهکده رضوی یکی از مناطقی که برای رسیدگی به بیماران جزامی در نظر گرفته شده است را یکی دیگر از لوایح مهم در دستور کار کمیسیون کشاورزی خواند و اضافه کرد: در حال حاضر بیماران جزامی که فرزندان نسل قبلی بوده اند، در این منطقه  نگهداری می شوند و تقریباً نرخ بیماران جزامی رو به صفر شدن است.

 

 
کیخا در نشست خبری خبرنگاران پارلمانی

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست در طول دهه های گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما جای کار در این حوزه بسیار زیاد است، گفت: در بازدیدی که از اراضی پایاب سد خودآفرین در اردبیل به عمل آمد، کانالی به طول 90 کیلومتر با هزینه 3 هزار میلیارد تومان احداث شده است و این کانال 42 هزار هکتار از اراضی را از مرتع برای کشت زراعی فراهم کرده که این اقدامات نشان می دهد کارهای بسیار خوبی برای توسعه کشاورزی در اقصی نقاط کشور انجام شده است و باید ادامه یابد.

 

مهاجرت روستاییان به شهرها به علت از رونق افتادن کشاورزی

وی با یادآوری اینکه البته به دلیل کم کاری در حوزه کشاورزی، کار تولید در روستاها اقتصادی نیست، افزود: همین مسئله موجب مهاجرت روستاییان به شهرها طی دهه های گذشته شده است.

 

 
کیخا در نشست خبری خبرنگاران پارلمانی

 

کیخا گفت: در بخش آب نیز در استانی مثل خوزستان که یکی از استان های پرآب کشور است، شاهد مشکلات کم آبی و خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها هستیم. در حال حاضر تالاب هورالعظیم گرفتاری بزرگی را برای منطقه به دلیل تشدید پدیده ریزگرد فراهم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تالاب انزلی نیز در استان گیلان از متوسط عمق 9 متر به یک متر رسیده است و حتی در استان یزد نیز بحران مدیریت آب با وجود بارش ها تا حدود 50 میلیمتر مکعب، اما شاهد بحران مدیریت آب در استان هستیم. در استان هایی مثل سیستان و بلوچستان نیز که هیچگونه بارندگی وجود ندارد، مشکل دوچندان است.

 

عدم تخصیص اعتبار به پروژه ها یکی از اصلی ترین مشکلات حوزه کشاورزی

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در جلساتی که با وزارت جهاد کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در کشور داشته ایم، بر اصلاح روش مصرف آب در کشور در این وزارتخانه تاکید شد، گفت: همچنین جلسه ای با وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص نحوه تخصیص بودجه به حوزه های آب و کشاورزی مطرح شد، که یکی از عمده ترین مشکلات در این حوزه تخصیص نامناسب بودجه به حوزه های کشاورزی است.

وی با اشاره به بازدید خود و برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی از پروژه های شیلاتی استان لرستان گفت: در منطقه سفیددشت کانال انحرافی برای انتقال آب به رودخانه دز احداث شده بود که اگر رقمی معادل 10 میلیارد تومان دیگر در این منطقه هزینه شود، شغلی برای حداقل هزار نفر با تولید 6 هزار تن ماهی در منطقه ایجاد می شود، بنابراین هدایت بودجه ها به سراغ چنین پروژه هایی می تواند حوزه کشاورزی را پویا کند.

 

 
کیخا در نشست خبری خبرنگاران پارلمانی

 

وی اضافه کرد: در حوزه پرورش میگو نیز با توجه به صادرات محور بودن این محصول می توان تولید این محصول را در استان بوشهر و سایر استان هایی که ظرفیت تولید این محصول را دارند، تقویت شود، اما یکی از مشکلات اصلی در این حوزه تامین برق برای پرورش دهندگان میگو در بوشهر است.

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به جایگاه تولید خرما در ایران گفت: اما در حوزه صادرات در این محصول با توجه به اینکه در حوزه بسته بندی جایگاهی در منطقه و دنیا نداریم، این رتبه کاملا تقلیل پیدا می کند و حتی دورقمی می شود.

وی با اشاره به جایگاه ایران در تولید زعفران گفت: بهترین تولیدکننده زعفران در خراسان حدود 25 تا 30 کیلوگرم زعفران تولید می کند، این در حالی است که در کشوری مثل افغانستان این رقم بیشتر از داخل کشور است.

 

تحقیقات در حوزه کشاورزی جهت دهی درستی ندارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوزه تحقیقات در بخش کشاورزی و آب گفت: با توجه به نهادها و دستگاه های متعددی از جمله وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های کشور و همچنین مرکز تحقیقات وزارت کشاورزی اقدامات پراکنده همراه باتخصیص اعتبارات انجام می گیرد، تحقیقات در این حوزه جهت دهی درستی ندارد و مشکلی را از مسائل حوزه کشاورزی حل نکرده است.

کیخا با تاکید بر اینکه مراکز تحقیقاتی باید ماموریت گرا باشند، افزود: برای مثال دانشگاه سیستان و بلوچستان یا خوزستان باید برای حل مسئله ریزگردها به دولت راه حل ادامه دهند و این موارد با برگزاری جلسه با هیات امنای دانشگاه های کشاورزی سراسر کشور در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس می توانند چشم و زبان مردم باشند ولی به هیچ عنوان مقل مردم نیستند، تاکید کرد: در این راستا ما باید به گروه های مرجع و فعالیت های مردم رجوع کنیم و در همین راستا باید از فعالیت هایی که بخش خصوصی در حوزه توسعه کشاورزی انجام می دهد، حمایت شود. نمونه چنین اقدامی را مجموعه زر با خرید 100 هکتار زمین برای 80 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و مجموعه هایی مانند زرماکارون و شیرینی و شکلات را ایجاد کرده است و ظرف 3 سال آینده این پروژ ه ها به بهره برداری می رسد و ما در شرایط کنونی نیازمند توسعه چنین طرح های کلانی در کشور هستیم.

 

 
کیخا در نشست خبری خبرنگاران پارلمانی

 

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: در حوزه کشاورزی هوشمند نیز جلسات متعددی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شده است که قصد داریم برنامه های این وزارتخانه برای ورود به حوزه کشاورزی مدرن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی گفت: در حوزه نیروی کار نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از باغات و مزارع اطراف تهران بسیاری از کارگران از کشور افغانستان در این زمین ها فعالیت می کردند که با اتفاقات اخیر خلأ جدی در این حوزه ایجاد شده است که وزارت کار باید برای این مسئله چاره اندیشی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به جلسه ای که با دکتر لاریجانی رئیس مجلس درخصوص تعیین قیمت گذاری برای محصولات کشاورزی  داشته است، گفت: این قیمت گذاری برای سال زراعی که در آن به سر می بریم باید صورت بگیرد، و ایندر حالی است که دولت برخلاف قانون هنوز قیمت گذرای برای گندم و کالهای اساسی در نظر نگرفته است تا کشاورزان بتوانند در تعیین قیمت تصمیم گیری کنند.

 

 
کیخا در نشست خبری خبرنگاران پارلمانی

 

وی با بیان اینکه طی دو سه سال گذشته نرخ خرید گندم با وجود افزایش تورم تغییر محسوسی نداشته است، گفت: از سوی دیگر حتی با در نظر گرفتن ارز دولتی نرخ گندم در کشورهای همسایه بیشتر از 2700 تومان است و حتی در افغانستان نیز نرخ خرید گندم 2200 تومان و در عراق این نرخ 2600 تومان تعیین شده است.

کیخا یادآور شد: البته دولتمردان نگرانی های بسیاری دارند که افزایش نرخ گندم می تواند بر سایر محصولات تاثیر بگذارد، ولی اگر این قیمت گذاری به درستی انجام نشود، محصولاتی مانند جو می تواند جایگزین گندم شود و ما در تامین گندم در کشور دچار مشکل شویم، کما اینکه سال گذشته نیز خیلی از کشاورزان با تغییر کاربری زمین خود از گندم به جو، محصول خود را به دامداری ها می ،فروختند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: بنابراین از دولت درخواست داریم که هر چه سریعتر نرخ خرید گندم را اعلام و نرخی واقعی با در نظر گرفتن واقعیت های جامعه حداقل نرخی بالای 2 هزار تومان تعیین شود و نرخی کمتر از 2 هزار تومان اجحاف به کشاورزان است./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار