در حالی که دو هفته از تولد ۱۳ سالگی اش گذشته بود حین بازی در کنار تپه ای ناگهان روی مین می رود و جان می دهد.
کد خبر: ۶۸۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 21 November 2018

 

دهیار شهرک بختیاری های شهرستان شوش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این روستا در زمان هشت سال دفاع مقدس به علت نزدیکی به مرز عراق، مین گذاری شده بود و اکنون هنوز بقایای ناشی از جنگ از جمله مین های ما را آزار می دهد.

وی عنوان کرد: پس از بارندگی اخیر و شسته شدن تپه های این شهرک، این احتمال وجود دارد که مین های عمل نکرده زمان جنگ بیشتر نمایان شوند.

محمد ظهرابی کیاردر خصوص مرگ یک نوجوان بر اثر انفجار مین در این روستا اظهار کرد: محمد امین قالبی هادی وند فرزند محراب متولد ۱۳ آبان ۸۵ از اهالی شهرک بختیاری های شوش است. محمد طبق روال هر روز بعد از برگشت از مدرسه برای بازی با برادر کوچکتر و دوستانش به اطراف تپه می رود و ناگهان مینی عمل نکرده از دوران جنگ جان این کودک را می گیرد.

ظهرابی کیا توضیح می دهد: این حادثه بعد از ظهر سه شنبه رخ داد و محمد امین از ناحیه سر، صورت، شکم و پا دچار آسیب دیدگی شد و به بیمارستان نظام مافی شهرستان شوش منتقل شد ولی در بیمارستان به علت شدت جراحات وارد شده به وی، فوت کرد.

وی توضیح داد: سال ۸۵ نیز چنین حادثه ای برای یکی دیگر از نوجوانان روستایمان اتفاق افتاد و امیدواریم این حادثه آخرین حادثه باشد که خانواده های روستایمان را به سوگ می نشاند.

دهیار شهرک بختیاری ها همچنین افزود: مسئولان واقعا اگر بخواهند اتفاقی دیگر برای اهالی روستاها نیوفتد باید تصمیمی اساسی بگیرند و ابراز همدردی کاری را از پیش نمی برد. هر چند می دانیم مسئولان واقعا از این اتفاق ناراحت و نگرانند اما انتظار داریم برنامه ریزی دقیقی را برای رفع این مشکل انجام دهند.

وی توضیح داد: جراحاتی که به مرحوم وارد شد بسیار شدید بود و نصف بدنش را نابود کرد. مادرِ مرحوم هم اکنون در بیمارستان نظام مافی است و حال خوبی ندارد. کل روستا در غم از دست رفتن این کودک ماتم گرفته اند.

طبق منابع موثق در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۱۶ تا ۲۰ میلیون مین در اراضی مختلف مرزی کشور کاشته شد. به همین خاطر ایران بعد از مصر دومین کشور آلوده به این سلاح جنگی شناخته شده است.

از سال ۸۵ تا ۹۷ جمع کل اراضی پاک‌سازی‌شده از مین و گلوله عمل‌نکرده در استان خوزستان۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار است. در همین بازه زمانی ۷۴ نفر به دلیل رفتن روی مین شهید و ۴۰۲ نفر مجروح شدند که از این تعداد ۵۵ شهید و ۲۰۳ مجروح مردم عادی هستند.

بیشتر مناطق استان به‌ویژه شهرهای مرزی مین‌زدایی شده‌اند اما به‌مرورزمان و تغییرات جوی و جابه‌جایی مین‌ها امکان جا ماندن درصد پایینی از مین‌ها در عمق‌ بیش از ۱۲ متر وجود دارد که با این تغییرات به سطح زمین می‌آیند و منجر به تلفات جسمی و جانی می‌شوند.

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار