در آیین گشایش دهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان در اهواز مطرح شد:
استاندار خوزستان با بیان اینکه باید نمایشگاه بین المللی نفت در استان خوزستان برگزار شود و نه در تهران، گفت: هیچ دلیلی بر آن نیست که شاهد برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت در تهران باشیم.
کد خبر: ۶۸۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 22 November 2018

غلامرضا شریعتی امروز (یکم آذرماه) در آیین گشایش دهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان در اهواز اظهار کرد: اصلی ترین عامل انرژی در جهان نفت است و با وجود ظهور انرژی های نو در جهان نفت همچنان پشتوانه اصلی پروژه های توسعه ای کشور است.

به گزارش "تابناک" ؛ استاندار خوزستان تصریح کرد: جایگاه استراتژیک ایران به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی در جهان بر کسی پوشیده نیست و استفاده مطلوب از نفت به عنوان مهمترین مزیت اقتصادی کشور نیازمند نقش و فعالیت پویای سازندگان است.

 وی ادامه داد: با دیپلماسی صحیح در حوزه انرژی می توانیم ضامن نقش ایران در بازار نفت جهانی و حفظ منابع کشور در این زمینه باشیم.

استاندار خوزستان گفت: با وجود مسائل و مشکلاتی که بر کشور تحمیل می کنند، باید گام های بلندی در راستای حمایت از ساخت داخل برداشته شود و از توانمندی های مهندسان و پیمانکاران داخلی و بومی بهره گرفت.

شریعتی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل عنوان کرد: باید در این مسیر گام های اساسی برداشته شود و برای حمایت از صنعت داخلی تلاش کرد تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه باید امکان فعالیت برای شرکت های داخلی فراهم شود، گفت: شرکت های بزرگ نفتی در گذشته به این شکل توانمند نبوده اند و در طول زمان به این سطح از توانایی دست پیدا کرده اند. در ایران نیز باید از توان داخلی نیز حمایت کرد تا امکان رشد و توسعه آنها فراهم شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه همچنان حدود 11 کالای اساسی صنعت نفت از خارج وارد می شود، ادامه داد: باید در مسیری که تاکنون در بحث حمایت از ساخت داخلی و ارتباط صنعت و دانشگاه گام برداشته شده، گام برداریم تا بتوانیم این کالاها را نیز در داخل تولید کنیم.

شریعتی با بیان اینکه باید نمایشگاه بین المللی نفت در استان خوزستان برگزار شود و نه در تهران، گفت: هیچ دلیلی بر آن نیست که شاهد برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت در تهران باشیم.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تمرکزگرایی این موضوع است و ما باید به دنبال تمرکززدایی باشیم. وقتی به دنبال توسعه متوازن منطقه ای هستیم و می خواهیم تمرکززدایی انجام دهیم، باید به این مسائل توجه کنیم و برای مثال نمایشگاه بین المللی صنعت نفت را در خوزستان برگزار کنیم.

وی گفت: اگر در عمل می خواهیم توسعه متوازن منطقه ای را رقم بزنیم، باید به دنبال برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت در خوزستان باشیم و هیچ دلیلی نیست که این نمایشگاه در تهران برگزار شود.

 

احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این مراسم اظهار کرد: همزمانی این نمایشگاه با سال حمایت از کالای ایرانی وظیفه خانواده صنعت نفت را سنگینتر می کند تا بتوانیم به خوداتکایی دست پیدا کنیم و نگاه به بیرون را به نگاه داخلی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه نا جوانمردانه ترین تحریم ها برای ملت ایران در نظر گرفته شده است، افزود: چنین نمایشگاه هایی در مسیر خوداتکایی هستند و می توانیم با همکاری در شرایط تحریم های ظالمانه از این شرایط خارج شویم.

 محمدی تصریح کرد: کیفیت سال به سال بهبود پیدا کرده و شرکتهای توانمند و ماهری پای به این عرصه گذاشته اند و دستاوردهای ارائه شده در نمایشگاه صنعت نفت استان خوزستان سال به سال ارتقا پیدا کرده است.

محمدی عنوان کرد: در 9 سالی که از آغاز نمایشگاه نفت و حفاری می گذرد، به همت سازندگان و مدیران داخلی بالغ بر 10 هزار قطعه صنعت نفت و حفاری در حوزه های مختلف بومی سازی شده است و این کار تنها با نگاه به داخل انجام شد.

وی ادامه داد: زنجیره ساخت، مصرف، بازسازی و اصلاحی که در این صنعت استفاده می شود، اگر ساخت داخل باشد به جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک می کند و در این زمینه می توانیم از دانشگاه های داخلی، شرکتهای دانش بنیان و اساتید توانمند کمک بگیریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: اگر تاکنون به صورت صددرصدی در صنعت نفت به خود کفایی نرسیده ایم، بخشی از مدیران میانی مقصر بوده اند زیرا نیازهای این صنعت را به صورت کامل ارائه نکرده اند. در غیر این صورت باید تاکنون در صنعت نفت به خودکفایی کامل دست پیدا می کردیم.

وی ادامه داد: مدیران صنعت نفت باید صنایع مورد نیاز خود را به سازندگان داخلی ارائه دهند تا آنها بدانند در چه حوزه هایی نیاز وجود دارد و نسبت به ساخت کالا و تجهیزات مورد نیاز صنایع نفتی اقدام کنند.

محمدی بیان کرد: این کالاهای مورد نیاز باید بدون سانسور در اختیار دانشجویان، دانشگاه ها و سازندگان قرار داده شود تا این بخشها فعال شوند و در این نمایشگاه ها تولیدات پایلوت خود را ارائه دهند و در نهایت شاهد اجرای آنها در مقیاس واقعی باشیم.

وی افزود: اگر بخواهیم بخشی از نیازها را مخفی کنیم و به بخش خصوصی و سازندگان ارائه ندهیم، قطعا نمی توانیم به اهداف مورد نظر در حوزه خودکفایی در صنعت نفت دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یک شرکت ملی است و به همه پهنه جغرافیای ایران متعلق است و علمکرد آن بر همه بخشهایی که در آن فعالیت می کند، اثر گذار است.

محمدی ادامه داد: باید ظرفیت راکد کشورها و استانهایی که مرز مشترک جغرافیایی با آنها داریم به خدمت گرفته شود تا بتوانیم در آن سرزمینها نیز فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه صنعت نفت امسال ازپنج دستاورد مهم که بومی سازی شده اند رونمایی می شود، گفت: همچنین نشستهای تخصصی با حضور کارشناسان صنعت برگزار می شود تا ابهامات بخش خصوصی و صنعت در زمینه پیشبرد اهداف خودکفایی ساخت تجهیزات برطرف شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار گرد: در این نمایشگاه قرار است چند تفاهم نامه و قرارداد ساخت نیز منعقد شود تا بتوانیم در حوزه ساخت داخل و خودکفایی گامهای عملی واقعی برداریم.

 

برچسب ها: نمایشگاه نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار