عدم پذیرش دارندگان بیمه سلامت در برخی بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای فارس وارد ماه چهارم شد.
کد خبر: ۶۸۵۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷ 28 November 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه:اغلب بیمارستان‌های مشهور خصوصی و خیریه‌ای شیراز از سوم شهریورماه به دلیل مطالبات سنگین خود از بیمه سلامت و تامین اجتماعی، از پذیرش دفترچه بیمه خودداری کرده که این موضوع در کنار صف انتظار طولانی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی موجب بروز مشکلات جدی برای بیماران و خانواده آنان شده است.

 

دکتر فرهاد لطفی، مدیرکل جدید بیمه سلامت استان فارس حجم بدهی بیمه سلامت به بخش خصوصی و دولتی در استان فارس مربوط به سال گذشته را 300میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: با تمهیدات و تدابیر مسئولان کشوری، مقرر گردیده که مبلغی پول از صندوق توسعه ملی به سازمان سلامت بیمه کشور پرداخت گردد و براساس برخی شاخص‌ها به استان‌ها تخصیص می‌یابد.

وی به وضعیت پرداخت تعهدات بیمه سلامت در سال جاری اشاره و تصریح کرد: در سال جاری با اعتبار ویژه‌تری توانستیم پرداخت‌ها را به روز کنیم و به صورت 70 درصد علی‌الحساب و 30 درصد پس از رسیدگی به اسناد به بیمارستان‌ها و مراکز دولتی پرداخت داشته‌ایم.

لطفی در پاسخ به سوالی درخصوص برقراری مجدد خدمات بیمه سلامت در بیمارستان‌های خصوصی شیراز گفت: با بیمارستان مادر و کودک و بیمارستان دکتر میرحسینی تعامل کردیم و قرارداد بسته شده و برای رفاه حال بیمه‌شدگان و ارائه خدمات به آنان درحال مذاکره و رایزنی با سایر بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای شیراز هستیم.

مکاتبه برای اصلاح سقف پذیرش بیمار توسط بیمه

مدیرکل بیمه سلامت فارس درخصوص اینکه حجم مراجعات بیماران به مراکز درمانی بیش از سقف تعیین و تعهد شده از سوی بیمه است، توضیح داد: از طریق دانشگاه علوم پزشکی شیراز با وزیر بهداشت مکاتباتی درخصوص اصلاح سقف بیمه انجام شده که وزیر بهداشت نیز با مدیرکل بیمه سلامت ایران مکاتبه داشته‌اند اما به دلیل محدودیت منابع مالی، سقف‌گذاری ادامه دارد و در این خصوص منتظر دستور مقامات کشوری هستیم.

لطفی با بیان اینکه قطعا بیمه و سازمان‌های بیمه‌گر بازوی توانمند اجرایی در طرح تحول سلامت بوده که بسیاری از اهداف طرح را پوشش می‌دهند، تاکید کرد: تمام ظرفیت‌ها، تلاش و پیگیری‌ها را برای رفع چالش‌های موجود به‌کار خواهیم گرفت تا رضایت مردم و دانشگاه‌ها را فراهم کنیم و برای تحقق این مهم باید نقاط ضعف را بشناسیم و با اطلاعات صحیح تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنیم.

پادرمیانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تفاهم میان بیمه و مراکز خصوصی

دکتر اکبر اجرایی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخصوص عدم پذیرش دفترچه در بیمارستان‌های خصوصی ضمن تایید این موضوع که وقتی شخصی حق بیمه پرداخت می‌کند توقع دارد که از خدمات آن بهره‌مند شود، گفت: به لحاظ قانونی دانشگاه علوم پزشکی نمی‌تواند بیمارستان‌های خصوصی را مکلف کند که با کدام یک از بیمه‌ها قرارداد ببندند اما از آنجا که این دانشگاه متولی سلامت و درمان مردم است و نباید مردم بجز درد بیماری، گرفتار مشکلات دیگر نیز باشند به صورت جدی به موضوع ورود کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه از هیچ اقدامی برای رفع مشکل بیمه‌ها و پذیرش دفترچه بیماران کوتاهی نکرده است، گفت: در گذشته شرکت‌های پخش دارو و فروشندگان تجهیزات پزشکی نیز برای دریافت مطالباتشان چندین ماه به بیمارستان‌ها فرصت می‌دادند اما متاسفانه با تغییر شرایط ارزی و عدم ثبات اقتصادی، آنان نیز ارائه خدماتشان را منوط به دریافت نقدی کرده‌اند که مشکلاتی در تامین نیاز بیمارستان‌ها ایجاد کرده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه با رایزنی‌های انجام شده اکنون دفترچه بیمه تامین اجتماعی در تمام بیمارستان‌ها پذیرش می‌شود، گفت: به زودی مشکل عدم پذیرش دفترچه بیمه سلامت نیز رفع خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص طولانی بودن صف انتظار پذیرش در بیمارستان‌های دولتی گفت: طبق قانون جدید، بیمه‌ها برای پرداخت میزان هزینه در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی سقف تعیین کرده‌اند که این باعث ایجاد محدودیت در تعداد پذیرش بیمار و به دنبال آن طولانی شدن صف انتظار شده است.

گزارش‌ میدانی خبرنگار شیرازه حاکی از گلایه و نارضایتی شدید مردم از کاهش خدمات تعهد شده از سوی بیمه سلامت و طولانی شدن صف‌های نوبت ویزیت پزشکان و انجام اعمال جراحی در بیمارستان‌های دولتی به دلیل ایجاد سقف تعیین شده از سوی بیمه است.

هرچند مسئولان کشوری بیش از یک ماه است وعده تخصیص بودجه را می‌دهند اما تاکنون این وعده محقق نشده و حتی زمان تخصیص آن نیز نامعلوم است. امید است با تدبیر مسئولین کشوری و استانی و با تزریق بودجه مناسب و به موقع هرچه سریع‌تر اعتصاب سه ماهه بیمارستان‌های شیراز پایان یابد و کاهش رنج بیماران و خانواده‌های آنان در این اوضاع گرانی‌ها را شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار