گزارش سفر به تل گهی
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از مهاجرت بی رویه روستائیان شهرستان بویراحمد ظرف یک دهه اخیر و بروز بحران حاشیه نشینی در یاسوج تاکید کرد که راهکار غلبه بر این چالش تنها بر توسعه روزافزون روستاها امکان پذیر است.
کد خبر: ۶۸۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱ 30 November 2018
صبح امروز نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار ، بخشدار و تنی چند از دیران شهرستان بویراحمد با حضور در روستای تل گهی از توابع شهرستان بویراحمد و دیدار با مردم این روستا مسائل و مشکلات آنان را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
 
از روایت زارعی از ده سالی که بویراحمد را دگرگون کرد تا قول ده روزه فرماندار + تصاویر
 
ده سالی که بویراحمد را دگرگون کرد
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از مهاجرت بی رویه روستائیان شهرستان بویراحمد ظرف یک دهه اخیر و بروز بحران حاشیه نشینی در یاسوج تاکید کرد که راهکار غلبه بر این چالش تنها بر توسعه روزافزون روستاها امکان پذیر است.

بیش از ۲۴۰ روستا از مجموع ۷۹۰ روستای دارای سکنه در شهرستان بویراحمد ظرف یک دهه گذشته تاکنون خالی از سکنه شده اند و با هجوم بی رویه به مرکز استان سبب بروز بحران ها و چالش های متعدد در بخش های مختلف در سطح شهر یاسوج و مناطق حاشیه ای آن شده است.

روستای تل گهی با جمعیتی حدود ۴۰۰ نفر در قالب حدود ۱۰۰ خانوار در فاصله ۲۰ کیلومتری یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد واقع شده است.
وی در جمع صمیمی مردم این روستا با بیان اینکه امروزه ریشه بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها است، گفت: به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای ساماندهی مکان‌های حاشیه‌ای باید سرمایه گذاری را بر روی توسعه پایدار روستاها متمرکز کرد.

زارعی گفت: حتی الحاق مناطق حاشیه ای در شهر یاسوج نمی تواند راهکار منطقی و اصولی بر بحران حاشیه نشینی و کاهش معضلات موجود باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و مهاجرت روزافزون روستاییان به حاشیه شهرها هیچ بهانه و توجیهی برای کم کاری و کوتاهی مدیران و متولیان امر در راستای خدمات رسانی مطلوب به روستاها و گسترش و توزیع عادلانه منابع وجود ندارد.

این نماینده مجلس یادآور شد: دولت تدبیرو امید نشان داده که برای توسعه پایدار در روستاها و رسیدگی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مصمم است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خدمات شایانی نیز ظرف سال های گذشته در حوزه های مختلف گازرسانی، برق رسانی، آبرسانی ، بهداشت و درمان، راه ، مخابرات و ایجاد زیرساخت های توسعه ای در روستاهای بویراحمد و دنا انجام شده است.

وی ابراز داشت: با توجه به افزایش سطح توقعات و ظهور نیازهای جدید نوع مطالبه گری و درخواست‌ها در روستاها نیز بالا رفته و قدرت اقناع سازی و تأمین این نیازها تا حدودی برای متولیان امر و دولتمردان مشکل شده است.

زارعی یادآور شد که هرگاه منابع و امکانات به طور عادلانه و با نگاه ایجاد فرصت برابر در روستاها توزیع شود هیچ شخص روستایی و یا کشاورزی نیز حاضر نخواهد بود که زندگی ساده و بی آلایش و با آرامش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرهای بزرگ واگذار کند.
وی کم آبی ، ضعف زیرساخت های ارتباطی، مغفول ماندن ظرفیت های صنایع دستی و گردشگری و خلاء حمایت های سرمایه گذاری با وجود ظرفیت های بالقوه را از مهمترین چالش ها و مشکلات فراروی روستائیان این شهرستان دانست.
 
از روایت زارعی از ده سالی که بویراحمد را دگرگون کرد تا قول ده روزه فرماندار + تصاویر
 
قول ۱۰ روزه فرماندار
فرماندار بویراحمد نیز رفع مشکلات و دغدغه روستائیان و ایجاد شرایط رفاهی و توسعه همه جانبه در روستاها را از اولویت های اساسی مدیریت اجرایی استان و شهرستان دانست.

شاهرخ کناری تاکید کرد: در بودجه سال جاری افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای توسعه پایدار در سطح روستاهای این شهرستان تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد: افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال از این میزان در قالب اعتبارات استانی و مابقی از ردیف های ملی است.

کناری یادآور شد: همچنین افزون بر ۱۷ میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز به ۲۸ روستای فاقد دهیاری در شهرستان بویراحمد اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری نیز همین میزان اعتبار به حدود ۲۰ روستای دیگر فاقد دهیاری در این شهرستان پیش بینی شده است.
کناری با اشاره به پراکندگی، سخت گذر بودن و محرومیت بسیاری از روستاهای بویراحمد، اظهار کرد: در مناطق روستایی این شهرستان با وجود خدمات ارزنده ولی به دلیل عمق محرومیت های بر جای مانده از گذشته هنوز خدمات رسانی برای مردم محسوس نیست.

وی ادامه داد: حدود ۶۰۰ روستای دارای سکنه در شهرستان بویراحمد وجود دارد که حدود نیمی از آنها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.
وی یادآور شد که یکی از مهمترین مشکلات روستاهای شهرستان بویراحمد نبود جاده ارتباطی مناسب است که با رفع این معضل ارائه خدمات در سایر حوزه ها نیز تسهیل خواهد شد.

کناری گفت که از مجموع حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده ارتباطی موجود در شهرستان بویراحمد حدود یک هزار و ۲۶۰ کیلومتر آن جاده های روستایی است.

وی ادامه داد: طولانی شدن روند اجرای طرح هادی در روستا، مشکل راه ارتباطی و بهسازی جاده بین روستایی، کم آبی و اصلاح شبکه برق از مهمترین مشکلات موجود در روستای تل گهی است.

فرماندار بویراحمد گفت: خواسته ها و مطالبات مردم این روستا نیز در دستور کار مدیریت اجرایی شهرستان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد که مشکل توسعه و اصلاح شبکه برق روستا ظرف کمتر از ۱۰ روز آینده مرتفع خواهد شد.
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
حتما منظورش از دگرگونی رو به عقب بردنش و نابودیش است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار