کد خبر: ۶۸۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵ 08 December 2018
 
 
 
شفاف سازی یارانه های پنهان برای اولین بار در بودجه ۹۸
 

 

عصراقتصاد: لایحه بودجه 98 طبق موعد هرسال، نیمه آذر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

نشست سازمان برنامه و بودجه که با حضور محمد باقر نوبخت و مدیران این سازمان برگزار شد، به بررسی لایحه بودجه ۹۸ و پیشنهادات دولت در آن پرداخت. لایحه بودجه ۹۸که به عنوان سخت ترین بودجه پس از انقلاب از آن یاد می شود دارای شفافسازی ها و پیش بینی هایی برای اولین بار بود.

از جمله این شفافیت ها، آشکار کردن معافیت های مالیاتی و گمرکی و اعلام یارانه های پنهان و غیر مستقیم در بودجه سالانه کشور برای اولین بار است.

رييس سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به اینکه همه دستگاه‌هايي كه از معافيت‌هاي مالياتي برخوردار هستند، در بودجه مشخص شده‌اند، گفت: میزان

یارانه های پنهان و غیر مستقیم بودجه های سالانه رقم قابل توجهی است.

سهم ۲۷درصدی نفت در بودجه ۹۸

 به گفته محمد باقر نوبخت به منظور کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و افزایش مقاومت بودجه در مقابل تحریم ها سهم درآمدهای نفتی در بودجه تنها ۲۷درصد در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان کرد: قیمت نفت در لایحه بودجه ۹۸ ، معادل ۵۴دلار برای هر بشکه و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در هر روز در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: با سقفی که برای نفت تعیین شد، مکانیزمی طراحی کردیم به صورت یک دوازدهم بتوانیم رقمی را که اگر کم است را از محل ورودی صندوق به نوعی تامین کنیم همه اینها محاسباتمان ما را دقیق می کند و امیدواریم که همچنان تکالیفی که برای صندوق توسعه ملی برای سال 1398 است به انجام برسانیم.

نرخ بنزین در بودجه سال آینده 1000 تومان است

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در لایحه بودجه سال ٩٨، قیمت بنزین ١٠٠٠ تومان دیده شده و برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم.

وی اظهارداشت: اما ماده ٣٩ قانون برنامه پنجم هر زمان به دولت اجازه می دهد که نسبت به اصلاح قیمت ها اقدام کند و منابعی را هم بدست می آورد صرف اقشاری که در قانون مشخص کرده، می کند.

نوبخت تصریح کرد:ارقامی که برای حامل های انرژی مطرح می شود از مبنای درستی برخوردار نیست.

 بسته های حمایتی بودجه ۹۸

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تدوین بسته های حمایتی برای پیمانکاران به منظور حمایت از تولید و برای اتمام طرح های عمرانی خبر داد و گفت: این بسته ها در شورای هماهنگی و تایید این شورا خبر داد.

معاون اقتصادی نوبخت نیز در این خصوص افزود: برنامه نوسازي و بازسازي واحدهاي مسكوني در بافت‌هاي فرسوده از ۱۰۰ هزار واحد در سال ۹۷ به ۳۰۰ هزار واحد مسكوني در سال آينده خواهد رسيد و بودجه طرح‌هاي عمراني از ۶۲ هزار ميليارد تومان به ۶۵ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال آینده خانواده ها برای تامین مایحتاج خود در حد 25 قلم، این اقلام را با ارز 4200 تومانی می گیرند.

نوبخت افزود: ما آثار تحریم در مصارف را در لایحه دیده ایم و آنچه توان ما بود ٢٠ درصد است و درباره تاثیر تحریم بر رکود تلاش شده است کشور با رشد اقتصادی مواجه شود.

وی تصریح کرد: حتی اگر ارز هم زیاد یا کم شود تلاش می کنیم خانواده ها و مردم را مصون نگهداریم.

۱۴۲ هزار ميليارد تومان یارانه در بودجه 98

نوبخت رقم يارانه كه در سال آينده پرداخت مي‌شود را در حدود ۱۴۲ هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: دولت برای این که بتواند فشار تورمی را از روی خانوار و بنگاه ها کاهش دهد، درخصوص خانوارها مقید است ١٤ هزارمیلیارد دلار که بخش عمده درآمدهای ارزی دولت است با نرخ ٤٢٠٠ تومان برای هر دلار برای کالاهای اساسی و مایحتاج روزمره مردم اختصاص دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که چرا دولت برای حذف افرادی که مستحق دریافت یارانه نقدی نیستند، وارد عمل نمی شود، گفت: در سال 98 پیش بینی شد که ما منابعی که باید بین خانوارها را توزیع کنیم به استان ها تخصیص بدهیم؛ استان ها با توجه به این که از طریق استاندار، فرماندار، بخشدار و دهیار خانوارها را بهتر از وزارت رفاه و سازمان هدفمندی شناسایی می کنند، بتوانند حذف و صرفه جویی در این بخش داشته باشند.

وی افزود: همچنین از محل صرفه جویی یارانه، استان ها می توانند علاوه بر کاهش فقر (از اغنیا گرفته و به فقرا بدهند) پاداشی برای اجرای طرح های عمرانی خود از این محل استفاده کنند.

نوبخت گفت: منابع ما 98 هزار میلیارد تومان است که در بخش های مختلف توزیع می کنیم فرض کنید که سهم خانوارها از این 42 یا 44 هزار میلیارد تومان بشود ما به راحتی از این مبلغ می توانیم با تخصیص بهینه این مشکل را حل کنیم به هر میزان کمتر منابع بوجود بیاید همان میزان هم صرف جویی می شود.

وی اظهارداشت: با توجه به مدیریت سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه ها از ابتدای سال تاکنون ما یک ریال برای پرداخت یارانه های خانوارها از خزانه دولت برداشت نکرده ایم درحالی که در سالهای گذشته مجلس به ما اجازه می داد 13 تا 14 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کنیم با این سازو کاری که ما طراحی کردیم، نیازی به برداشت از خزانه نیست.

اختصاص ۱۴ ميليارد دلار براي تامين كالاي اساسي با نرخ دلار ۴۲۰۰ توماني

حمید پورمحمدي معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه كشور، در ادامه از اختصاص ۱۴ ميليارد دلار براي تامين كالاي اساسي با نرخ دلار ۴۲۰۰ توماني در سال آينده خبر داد و اظهار داشت: پرداخت يارانه ۴۵ هزار توماني، رشد ۲۰ درصدي حقوق كارمندان و بازنشستگان، اختصاص ۲ هزار ميليارد تومان براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان، استمرار طرح تحول سلامت با اعتبار ۳۵ هزار ميليارد تومان، اختصاص ۷ هزار ميليارد تومان براي مقابله با فقر مطلق و افزايش ۲۰ درصدي يارانه واحدهاي توليدي و كشاورزي از جمله تصميمات لايحه بودجه ۹۸ است.

 افزایش 20 درصد حقوق کارمندان

نوبخت درباره افزایش حقوق کارمندان دولت و اینکه برخی نمایندگان مجلس گویند این میزان کم است، افزود: در بودجه ها جاری و سایر رشد صفر درصد دارد و بیشترین رشد که با این منابع محدود برای حقوق و مزایا است که ٢٠ درصد تعیین شده است.

نوبخت گفت: برای کاهش فشار از بنگاه ها، برای سال ٩٨ تلاش داریم برای

بنگاه ها از محل مابه التفاوت نرخ سود تسهیلاتی که بانک ها می دهند، کمک بلاعوض و وجوه اداره شده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: همچنین براساس تبصره ١٨ دولت مقید است که با ١٤ برنامه ای اجرایی خود فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کند، همچنین با تخصیص یک میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی از ریزش اشتغال موجود جلوگیری کند.

رشد 12 درصدی منابع و مصارف بودجه 98 نسبت به امسال

وی افزود: در لایحه بودجه سال ٩٨ و ضمائم آن اعداد تفصیلی و ارقام کمی به روزی که رییس جمهوری در مجلس حضور می یابند واسپاری شد، به طور قطع برنامه بودجه موظف است در جهت تببین و تفصیل همه ارقام برنامه های مختلف را ارایه و اطلاع رسانی کند.

وی اضافه کرد: اعتبارات کل منابع و مصارف ٤٣٣ هزارمیلیارد تومان با رشد ١٢ درصد نسبت به سالجاری تلقی می شود.

بودجه عمرانی سال 98، 3 هزار میلیارد تومان رشد دارد

وی درباره اعتبارات عمرانی گفت: اعتبارات عمرانی در بودجه 98 بالغ بر ٦٥ هزار میلیارد تومان است که در سالجاری این اعتبار ٦٢ هزارمیلیارد تومان بود که 3 هزار میلیارد تومان رشد را نسبت به بودجه امسال نشان می دهد.

وی افزود: همچنین بودجه عمرانی سال 97 از مبلغ 62 هزار میلیارد تومان تا نیمه اول امسال بیش از ٣٢ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص یارانه ها تصریح کرد: آن بخش از یارانه های مستقیم که در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها برای سال ١٣٩٨ لحاظ شد در تبصره ١٤ منظور کردیم در اینجا منابعی که از محل افزایش قیمت ها تسهیل می شود در مجموع در حد ١٤٢ هزار میلیارد تومان است.

وی اظهارداشت: طبق تبصره ١٤ این مبلغ از یک سو از منابع افزایش برق، گاز و بنزین و از سوی دیگر مصادیق مصرف نقدی برای هر ایرانی ٤5 هزارو ٥٠٠ تومان پرداخت می شود که مجموع ان ٤٢ هزار میلیارد

تومان است.

نوبخت خاطر نشان کرد: در سال آينده در حدود ۳۲ هزار ميليارد تومان به خريد اوراق اختصاص خواهيم داد و در پاسخ به كساني كه ايراد مي‌گيرند خريد و فروش اوراق، فروش آينده است، مي‌گوييم كه چنين نيست و ما آينده و زمان را مي‌خريم و از طريق خريد و فروش اوراق، طرح‌هاي عمراني را سامان دهيم كه نمونه آن اتصال راه‌آهن اروميه راه‌آهن سراسري كشور و نيز قطار رشت است كه از همين طريق تأمين اعتبار شد.

وي در ادامه افزود: اوراقي كه در سال جاري فروختيم، در حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بود و در سال آينده هم در حدود ۳۲ هزار ميليارد تومان اوراق مي‌خريم و براي تمام اقدام‌هاي انجام شده، مجوزهاي قانوني صادر شده و با وزارت امور اقتصادي و دارايي و خزانه‌داري كل كشور هماهنگي لازم انجام شده است.

اختصاص هزار ميليارد تومان براي حمايت از صادرات غيرنفتي

پورمحمدی، معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه كشور همچنين از اختصاص هزار ميليارد تومان براي حمايت از صادرات غيرنفتي خبر داد و عنوان كرد: ۲ هزار ميليارد تومان براي رتبه‌بندي معلمان در نظر گرفته شده و اعتبارات هزينه‌اي ادارات آموزش و پرورش با ۲۸ درصد رشد به ۴۳ هزار ميليارد تومان مي‌رسد.

وي در ادامه به رشد ۲۰ درصدي

طرح هاي تامين و انتقال آب شرب و افزايش حدود ۷۰ درصدي اعتبارات خريد تضميني آب اشاره كرد و گفت: هزينه حفاظت از محيط بانان نيز در بودجه ۹۸ حدود ۷۸ درصد رشد داده ايم.

پورمحمدي به رشد ۸۴ درصدي اعتبارات محيط زيست اشاره كرد و گفت: اعتبارات مربوط به بحث گردشگري نيز ۱۰۰ درصد رشد خواهد داشت.

معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه كشور گفت: بودجه دستگاه‌هاي ملي كه بودجه آنها مبتني بر عملكرد بوده از۳۰% امسال به ۱۰۰ درصد افزايش يافته است.

پور محمدی افزود:در بودجه سال 98 یارانه 42 هزار و 500 میلیارد تومان باقی می ماند، حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری 20 درصد رشد خواهد داشت. برای حقوق بازنشستگان دارای حداقل حقوق 2 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق در نظر گرفته شده است.همچنین برای مقابله با فقر مطلق 7 هزار میلیارد تومان برای حمایت از معیشت اقشار ضعیف، 35 هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت ، 15 هزار میلیارد تومان برای عدالت در مناطقی در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت:همچنین برای بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور اعتبارات نهاده های کشاورزی در قالب یارانه 20 درصد رشد خواهد داشت و همچنین برای خرید گندم 5 هزار میلیارد تومان سال 97 به 8 هزار میلیارد تومان در سال 98 می رسد.

پورمحمدی در باره بودجه عمرانی گفت: نه تنها کاهش نداشته ایم بلکه افزایش داشته ایم ؛ بطوری که در سال 97 حدود 62 هزار میلیارد تومان بود که در بودجه 98 حدود 65 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته پورمحمدی، شرکت های زیان ده، بودجه تلفیقی مناطق آزاذ، موضوع معافیت های مالیاتی و آشکار شدن یارانه های غیرمستقیم و پنهان در کشور در بودجه سال آینده دیده شده است.

پورمحمدی افزود: همچنین کار مهمی در دولت انجام شد که اهتمام کرد درباره بدهی خود به بانک ها؛ که معادل یا بخشی از بدهی اوراق مالی را منتشر می کند و در اختیار بانک ها قرار می دهد که بانک ها هم آن را در بازار عرضه می کنند و آنها می توانند منابع را صرف حمایت از تولید کنند که این موضوع موجب انضباط مالی می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تهاتر بدهی دولت به فعالان اقتصادی و بانک ها در سال آینده ادامه می یابد که این موضوع به شرکت ها و بخش خصوصی کمک می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار