استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم شناخت موانع حرکت اسلام گفت: اگر مردم دچار ضعف تحلیل باشند دشمن با ابزار رسانه‌ای به سمت اعمال صلح تحمیلی بر ولی‌فقیه می‌رود.
کد خبر: ۶۸۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 11 December 2018

حجت‌الاسلام کمال مروتی با اشاره به‌ضرورت بررسی صلح حضرت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) گفت: تحلیل صلح امام حسن(علیه‌السلام) یکی از موارد مهم تاریخی و زمینه‌ساز شناخت موانع حرکت انقلاب اسلامی و چگونگی رفع این موانع است.
وی افزود: در مسیر انقلاب اسلامی نبوی در صدر اسلام، فضایی پیش آمد که امام حسن(علیه‌السلام) مجبور شدند با معاویه صلح کنند تا ادامه حکومت الهی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دچار مشکل نشود. در انقلاب اسلامی ایران نیز اگر به عبرت‌های تاریخی توجه نداشته باشیم امکان دارد چنین فضایی به وجود بیاید، پس باید صلح امام حسن (علیه‌السلام) به‌خوبی تحلیل و تبیین شود.
استاد حوزه علمیه اردکان در ادامه به تحلیل صلح تحمیلی امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) پرداخت و گفت: علت اصلی، ضعف بینش مردم و نداشتن تحلیل سیاسی عمومی در جامعه بود. معاویه با ابزار تبلیغات زمان خودش توانست جوی در جامعه اسلامی ایجاد کند که مردم نسبت به امام جامعه بدبین شده و اطراف امام را خالی کنند و به تعبیری سرداری مثل امام مجتبی(علیه‌السلام) که در شجاعت و جنگ‌آوری و قدرت استدلال، بهترین زمان بودند تنهاترین سردار شوند و مجبور به صلح گردند زیرا کشته شدن با توجه به فضای زمانه، شهادت نبود و اثری نداشت.
وی اظهار داشت: امروز نیز چنین است اگر در فضای عمومی کشور، مردم دچار ضعف تحلیل باشند دشمن با ابزار رسانه‌ای به سمت ایجاد صلح تحمیلی بر ولی‌فقیه می‌رود. البته در طول چهل سال انقلاب اسلامی، ملت ایران نشان داده‌اند که دارای بصیرت نسبت به ولایت‌فقیه هستند و هرگز رهبری و نظام را تنها نمی‌گذارند. به‌عنوان نمونه در همین قضایای اخیر اقتصادی با هجمه شدید رسانه‌ای دشمن و مشکلات داخلی و خارجی وضعیت معیشتی، بازهم مردم درصحنه انقلاب هستند و به درخواست‌های دشمن جواب نمی‌دهند.
مروتی گفت: نکته دیگری که در صلح امام حسن(علیه‌السلام) باید به آن توجه کرد همراهی امام حسین(علیه‌السلام) با ایشان در صلح بود و به تعبیری، تفاوتی بین امام حسن(علیه‌السلام) و امام حسین(علیه‌السلام) نیست، بلکه فضای زمانه متفاوت است و یکی باید صلح کند و دیگری قیام.
وی در پایان اظهار داشت: حضرت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) با کمک همان تعداد محدود شیعیان خالص در همان دوران صلح تشکیلات پنهانی شیعه را ایجاد و تقویت می‌کنند و زمینه‌ساز حرکت‌های اصلاحی بعدی می‌شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار