واگذاری بیمه‌ تکمیلی ایثارگران شاغل و بازنشسته به دستگاه‌های محل خدمت آنها باعث ایجاد اعتراضات مختلفی از سوی ایثارگران شده است.
کد خبر: ۶۸۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 11 December 2018

شهیدخبر: واگذاری بیمه‌ تکمیلی ایثارگران شاغل و بازنشسته به دستگاه‌های محل خدمت آنها باعث ایجاد اعتراضات مختلفی از سوی ایثارگران شده است.

اجرای بخشی از فصل بهداشت و درمان قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و واگذاری بیمه‌ تکمیلی ایثارگران شاغل و بازنشسته به دستگاه‌های محل خدمت آنها باعث ایجاد اعتراضات مختلفی از سوی ایثارگران شده است. از اول آبان ماه که زمان اجرای ماده 12 و 13 قانون جامع اعلام شد، ایثارگرانی که تاکنون تحت پوشش بیمه تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران بودند، حالا با اجرایی شدن این قانون در اواسط سال سرگردان و بلا تکلیف مانده‌اند.

با اجرای این قانون، هرچند بار بیمه تکمیلی 420 هزار ایثارگر از دوش بنیاد برداشته می‌شود، اما آیا انتقال این بار مسئولیت از شانه بنیاد به وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف باعث کم شدن مشکلات ایثارگران در زمینه هزینه‌های بیمه تکمیلی هم می‌شود؟ هنوز بخشی از ایثارگران درگیر مشکلات فاصله زمانی خدمات به ایثارگران از طریق دستگاه خود هستند و برخی دستگاه‌ها در اجرای این قانون تعلل می‌کنند.

با وجود اجرای قانون توسط چند وزارتخانه معدود همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت و وزارت جهاد کشاورزی که بیمه ایثارگران شاغل خود را به سرعت پیگیری کرده‌اند، انتظار می‌رود برای برطرف کردن مشکلات بخش عظیمی از ایثارگران در دستگاه‌های دیگر، فوریتی از جانب دولت اعمال شود. به خصوص ایثارگران بازنشسته که منتظر اقدامات به موقع ایثارگران در صندوق‌های بازنشستگی هستند.

موج اعتراضاتی در این‌باره از جانب نمایندگان و تشکل‌های ایثارگری همچنان در جریان است. روز گذشته، یکشنبه 18 آذر ماه 97 ، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توقف مصوبه دولت درباره هزینه‌های بیمه درمانی ایثارگران شد. متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای روحانی، رئیس جمهور محترم

سلام علیکم

اصلاح ماده 2 آئین‌نامه اجرایی فصل سوم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در جلسه 11/7/1397 هیئت وزیران، همه ایثارگران مشمول این ماده بویژه جانبازان انقلاب اسلامی را سرگردان دستگاه‌های اجرایی،‌ بیمه‌ها و مراکز درمانی کرده به طوریکه دیگر توان و رمقی برای این پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت باقی نگذاشته است. از مدیران سازمان برنامه و بودجه که پیشنهاد تامین و پرداخت هزینه بیمه تکمیلی ایثارگران و افراد تحت تکفل آنان را به دستگاه‌های اجرایی آن هم در میانه سال جاری برای تصویب به هیات دولت داده اند گله ای نیست اما از جنابعالی که در زمان آتش و خون بخشی از مسئولیت دفاع مقدس را به عهده داشته‌اید انتظار می‌رفت که به دفاع از این عزیزان برخاسته و جلوی تصویب آن را در هیئت دولت می‌گرفتید.

جناب آقای روحانی غربت جانبازان به جایی رسیده که مسئول سازمان متولی حمایت از آنان نیز در دفاع از جانبازان برنیامده است. جناب رئیس جمهور این چه تدبیری است که سازمان برنامه و بودجه اندیشیده و هیئت دولت به تصویب رسانده است. آیا حیات و رنج و آلام جانبازان که به درمان آنان بستگی دارد را می‌توان دستخوش تلاطم‌های غیرکارشناسی قرار داد؟ جناب رئیس‌جمهور چرا باید بخشی از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را قبل از اجرائی شدن اصلاح نمود؟ شاید گفته شود که بنیاد شهید توان مدیریت درمان این عزیزان را ندارد؛ آیا بهتر نبود این طرح، در سال 98 با تدبیر و با بودجه تخصیصی عملیاتی می‌شد؟

امروز مدیران دستگاه‌ها به مراجعه‌کنندگان ایثارگر می‌گویند که اعتباری برای این امر در سال جاری در نظر گرفته نشده است.شما خود داوری کنید آیا دستگاه‌های اجرائی که نگران کسری بودجه در پایان سال هستند حاضر می‌شوند بخشی از اعتبارات خود به این امر اختصاص دهند؟ و اساسا چرا قبل از اینکه اعتبار این امر خطیر در نظر گرفته شود چنین مصوبه‌ای ابلاغ و اجرائی شده است؟ آیا زمانی که این طرح به تصویب می‌رسید جنابعالی به عنوان رییس جمهور نباید از جناب شهیدی می‌پرسیدید که چرا از جانبازان دفاع نمی‌کنید؟ و اساساً آیا رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نباید در مقابل این مصوبه ایستادگی میکرد و یا حداقل تقاضا می‌کرد این مصوبه در سال آینده عملیاتی شود؟ آیا به یاد نداریم که امام راحل خمینی کبیر فرمود «نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند»؟ آیا این اقدام هیئت وزیران به معنی به فراموشی سپردن وصیت آن یار سفر کرده نیست؟

جناب آقای روحانی امروز صبر جانبازان و ایثارگران به‌واسطه سیاست‌های غلط دولت و بالاخص این مصوبه شتاب‌زده و غیر‌کارشناسی به سرآمده و آستانه تحمل آنان به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است.‌ جامعه ایثارگران زیر بار سنگین هزینه‌ها و گرانی موجود، در وضعیت اسفباری قرار دارند؛ لذا انتظار لغو این مصوبه را از شما دارند و موکداً خواستار پیاده شدن قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند. در غیر اینصورت این جمعیت به همراه جانبازان عزیز برای احقاق حق از دست رفته خود، چاره‌ای جز شکایت بردن به دیوان عدالت اداری را ندارند.

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به نارضایتی ایجاد شده در خصوص بیمه جانبازان با توجه به صدور مصوبه اخیر هیئت وزیران گفت: رویه موجود از دو سال پیش در سطح کشور اجرا میشده اما از اواخر آبان ماه با مصوبه جدید دولت پوشش بیمه تکمیلی جانبازان به حالت بلاتکلیف درآمده است. تاکنون حدود 100 نفر از نمایندگان نامه ای را امضا کرده‌اند و ضمن تذکر، از رئیس جمهور خواستند تا موضوع را حل و فصل کنند.

وی گفت: با عنایت به اینکه تا کنون اتفاق خاصی در این خصوص نیفتاده است، در حال حاضر طرح سؤال از رئیس جمهور آماده شده و فردا بحث طرح این سؤال در صحن علنی مجلس پیگیری خواهد شد. در حال حاضر موضوع توسط تعداد زیادی از نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شده، به هر حال با توجه به شرایط جانبازان بحث بیمه تکمیلی انها از اهمیت خاصی برخوردار است. امیدواریم که موضوع در دولت حل و فصل شود در غیر این صورت سوال از رئیس جمهور در خصوص تعیین تکلیف بیمه تکمیلی جانبازان به جریان خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید

آیا واگذاری بیمه تکمیلی ایثارگران به نفع ایثارگر است؟

آخرین وضعیت بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل در دستگاه‌ها

برقراری بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل آموزش و پرورش

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی روز گذشته، یکشنبه، 11 آذر در این‌باره گفت: باید به بحث بیمه تکمیلی و بهداشت و درمان ایثارگران که بلاتکلیف است توجه جدی شود. متأسفانه رئیس‌جمهور موضوع پرداخت بیمه تکمیلی را از وظایف بنیاد شهید به وزارتخانه‌ها منتقل کرده، اما در این‌باره مشخص نشده که وزارتخانه‌ها بودجه خود را چگونه تأمین کنند و این موضوع را بلاتکلیف گذاشته است. در حال حاضر توجه به مسائل بهداشت و درمان و بیمه تکمیلی مربوط به ایثارگران، موضوع سؤال از رئیس‌جمهور مطرح شده است، بنابراین باید رئیس‌جمهور، بنیاد شهید را مکلف به رسیدگی به این موضوع کند.

جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با اشاره به اجرای این قانون گفت: در هفته‌های اخیر جامعه ایثارگران با مصوبه لغو بیمه مکمل روبرو و متأسفانه دچار نگرانی‌های اساسی شده است. وی با انتقاد از بخشنامه دولت در خصوص بیمه مکمل ایثارگران و سکوت و بی‌تفاوتی شهیدی متذکر شد: بنیاد شهید برای این شکل گرفته است که از ایثارگران دفاع کند، اما در همین قضیه مختصر و نیم‌بند بیمه ایثارگران که در شرایط سخت اقتصادی همه تلاش می‌کنند به نحوی به قشرهای نیازمند جامعه کمک کنند، متاسفانه آقای شهیدی در مقابل کوتاهی دولت در بیمه تکمیلی جانبازان سکوت کردند. اگر در مورد بیمه مکمل ایثارگران موانع قانونی هست نمایندگان ملت می‌توانند قانونی که به ضرر ایثارگران است را با یک طرح دو فوریتی اصلاح کنند. اگر هم دستگاه‌ها قانون را نمی‌پذیرند هیئت دولت قدرت دارد دستگاه‌های دولتی را بازخواست کند که چرا به آن عمل نمی‌کنند.

بنیاد شهید هنوز پاسخی به بالا گرفتن این اعتراضات نسبت به اجرای قانون نداشته است. فقظ چندی پیش مهدی ایزدی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران وعده داد و گفت: تا زمانی که دستگاه‌ها امور بیمه تکمیلی را انجام دهند هر موردی که به‌صورت اورژانسی برای ایثارگران به وجود آید، بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را حل‌ و فصل خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امراله مهماندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
می خواهم از سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور به مراجع مربوطه در کشور شکایت کنم اما پول لازم را ندارم چون اینجانب که ازعشایر بنکوی عرب تیره ایگدر طایفه عمله ایل قشقایی هستم که از طرف پدر بزرگ خان محلی (درزمان احمد شاه قاجار) و پدر خان محلی (رضا شاه پهلوی) و خود خان محلی (محمد رضا شاه پهلوی) به جد اینجانب و پدر بزرگ اینجانب و پدراینجانب ظلم نموده اند که درنهایت به شخص اینجانب ظلم نموده اند. کلاس اول ابتدایی (قبل از انقلاب) خانم گشاده رو یا زیبا که احتمالا از اهالی شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بودند که خیلی مختصر اما با توجه به قدرت سرکوب حکومت شاهنشاهی حاکم بر کشور ایران احتمالا تمام توان ایشان بوده است اینجانب را با مرحوم آیت الله موسوی خمینی (امام خمینی) و کاری که می خواهد انجام دهد (انقلاب اسلامی) آشنا کردند اما ازاول انقلاب تا کمی قیل ازهم اکنون درشهرهای خنج و کلان شهر شیراز و شهرجدید صدرا بسیجی فعال بوده ام حدود بیش از دو سال داوطلبانه از طرف بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلاامی درخط مقدم دفاع مقدس از جنوبی ترین محور مرزی کشور تا غربی ترین محورمرزی کشور در دفاع مقدس حضوری فعال داشته ام حدود یکسال به عنوان وظیفه ای که صد درصد داوطلبانه بوده از طرف کمیته انقلاب اسلامی (لشکر 28 روح الله) درخط مقدم محورهای مرزی جنوب کشورحضوری فعال دردفاع مقدس داشته ام ازاول دفاع مقدس تا پایان آن چند باری تا مرز اسارت و شهادت پیش رفته ام اما جانبازی (با سه بارمجروحیت) دردفاع مقدس نصیبم شده است که دلیل عدم حضورم درسوریه برای دفاع ازحرم می باشد با این سابقه طولانی که به شرح فوق درزندگی خود فعالیت هایی برای استحکام حکومت جمهوری اسلامی ایران داشته ام حال می گویم که تمام کارهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران می گوید برای ایثارگران درکشورایران انجام داده است تبلیغات دروغین دولتی است برای مثال اینجانب اشتغالم را در ... مدیون شخص آقای عزیز منصوری کارمند بازنشسته شهرداری خنج هستم نه ایثارگربودنم خیلی دوست دارم تا محلی پیدا شود تا موارد دیگری را بنویسم و منتشرشود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار