گردشگری سلامت یکی از درآمدزاترین حوزه‌های گردشگری است که با برنامه‌ریزی دقیق و تدوین سیاست‌های مناسب می‌تواند ثروتی پایدار را برای استان فارس داشته باشد.
کد خبر: ۶۸۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 11 December 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:گردشگری سلامت یکی از حوزه‌های صنعت بزرگ گردشگری است که براساس نظر کارشناسان 2 تا 3 برابر گردشگری معمولی ارزآوری دارد. استان فارس همواره با تکیه به ظرفیت درمانی و پزشکی یکی از گزینه‌های مطرح برای رونق این نوع گردشگری بوده است.

با وجود سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف مسئولان و ظرفیتی که در این زمینه در استان وجود دارد، هنوز اقدام چشمگیری در حوزه گردشگری سلامت نشده یا اینکه اقدامات انجام شده در اندازه ظرفیت فارس نبوده است.

23 بیمارستان مطرح کشور در نمایشگاه گردشگری فارس

امسال دهمین نمایشگاه گردشگری استان فارس به این موضوع توجه ویژه کرده و یکی از محورهای اصلی خود را به گردشگری سلامت اختصاص داده است. امید حقیقت، مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشستی که روز گذشته برگزار شد از شرکت 23 بیمارستان مطرح کشور در این نمایشگاه سخن گفت.

به گفته وی 4 بیمارستان از شیراز، 11 بیمارستان از تهران، 4 بیمارستان از مشهد و 3 بیمارستان از اهواز برای شرکت در این نمایشگاه نام‌نویسی کرده‌اند. حقیقت با بیان اینکه هر گردشگر سلامت بین 1500 تا 5 هزار دلار ارز‌آوری دارد، خواهان توجه بیشتر به این مقوله شد.

رصد دقیق آمار گردشگران سلامت امکان برنامه‌ریزی بهتر و تامین زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند و صرف جذب گردشگر در این زمینه نمی‌تواند راهگشا باشد. در تماس با میراث فرهنگی استان برای دریافت آمار به علوم پزشکی شیراز ارجاع داده شدم.

لزوم رصد دقیق آماری در عرصه گردشگری سلامت

عبدالخالق کشاورزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم تعداد گردشگران سلامتی را که از ابتدای سال به استان فارس وارد شدند، 2 هزار و 70 نفر عنوان کرد. به گفته وی این گردشگران بیشتر برای جراحی چشم، جراحی پلاستیک و جراحی‌های تخصصی بیمارستان پیوند به شیراز مراجعه می‌کنند.

کشاورزی اغلب گردشگران سلامت استان فارس را از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عمان، عراق و قطر اعلام می‌کند که البته از برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلستان و سوئد نیز بیمارانی به شیراز مراجعه کردند.

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که برخی از مراکز پزشکی به ویژه مراکز زیبایی برای فرار مالیاتی آمار دقیق نمی‌دهند یا اینکه به طور کلی آماری از مراجعه‌کنندگان خارجی خود ارائه نمی‌دهند. همچنین برخی از مشاهدات میدانی از فرودگاه شیراز نشان می‌دهد که افرادی به صورت آزاد با گردشگران سلامت ارتباط پیدا کرده و آنها را به مراکز درمانی معرفی می‌کنند، از این طریق پورسانتی هم از بیمار و هم از مرکز درمانی دریافت می‌کنند.

این موارد لزوم دقت در نظارت و طرح سامانه‌ای برای رصد دقیق این نوع گردشگری را ایجاب می‌کند تا هم خدمات ارائه شده در حد استاندارد باشد و هم بتوان آمار دقیقی ارائه کرد.

معرفی پکیج‌های ویژه سفر گردشگران سلامت

علاوه بر آن اقامت و مراکز اقامتی یکی از ارکان صنعت گردشگری است که باید در سیاست‌های مختلف دیده شود. هتل‌ها و مراکز اقامتی نیز در صورت سیاست و برنامه‌ریزی درست می‌توانند از گردشگری سلامت بهره ببرند آن هم در شرایطی که کاهش ضریب اشغال هتل‌ها بارها از سوی مسئولان امر بیان شده است.

سید حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران فارس ارائه پکیج‌هایی ویژه سفر گردشگران سلامت را یکی از راهکارها برای استفاده بیشتر از هتل‌ها در این نوع گردشگری دانست. وی در گفت‌وگو با تسنیم از آمادگی جامعه هتلداران برای همکاری با بیمارستان‌های واجد شرایط سخن گفت.

به گفته سیادتان در حال حاضر استفاده از هتل‌ها در گردشگری سلامت کم است و همکاری بیشتری بین متولیان امر و جامعه هتلداران می‌تواند سهم هتل‌های فارس از گردشگری سلامت را افزایش دهد.

دید تخصصی به گردشگری سلامت

امید فاضل‌زاده از کارشناسان گردشگری سلامت نیز به راهکارهایی برای رونق هر چه بیشتر این صنعت اشاره کرد. به گفته وی تاسیس شرکت‌های تخصصی گردشگری پزشکی با هدف ارائه خدمات بازاریابی و تبلیغ در کشورهای هدف، جذب و هدایت گردشگران پزشکی به شهر شیراز و ارائه خدمات گردشگری و تورگردانی به آنها پیش از ورود به کشور تا مراحل اقامت و در نهایت خروج از کشور یکی از راه‌های رونق گردشگری سلامت است.

فاضل‌زاده تاسیس مراکز آموزشی برای تربیت نیروی انسانی ماهر و آشنا با اصول و مبانی گردشگری پزشکی به منظور تامین نیازهای تخصصی بخش گردشگری و نیز بخش ارائه خدمات غیرپزشکی در مراکز پزشکی پذیرای بیماران خارجی را راهکار دیگر رونق این صنعت اعلام کرد.

تاسیس شرکت‌های تخصصی بازاریابی و تبلیغات به منظور تهیه بسته‌های تبلیغاتی مکتوب و رسانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری پزشکی شهر شیراز و ارائه خدمات برندینگ در هر دو بخش گردشگری و پزشکی از دیگر راهکارهایی است که این کارشناس مطرح می‌کند.

شهر شیراز، به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور با بهره‌مندی از پزشکان مشهور و امکانات مناسب همواره یکی از مقاصد مهم پزشکی در حوزه جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این شهر می‌تواند یکی از مناسب‌ترین شهرهای کشور در عرصه جذب منابع و سرمایه برای رونق و توسعه صنعت گردشگری پزشکی باشد پس به جاست که تلاش مسئولان در حوزه معرفی برای سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر بیش از اکنون باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار