گاه مثبت دولت دوازدهم به مديران مازندراني و استفاده از چهره هاي اهل مازندران در پست هاي مهم دولتي بويژه در پايتخت سبب شده تا وزن سياسي استان در کشور نسبت به گذشته سنگين تر شود.
کد خبر: ۶۹۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 12 December 2018

 ايرنا، پس از انتصاب ` احمد حسين زادگان ` به استانداري مازندران که با استقبال کم نظير مازني ها رو به رو شد، انتصاب ` انوشيروان محسني بندپي ` به عنوان استاندار تهران وزن سياسي اين استان را بار ديگر در دولت اعتدال افزايش داد و اعتماد دولت به چهره هاي سياسي مازني را را مشهودتر از گذشته کرد.
معمولا نخبگان سياسي مازندران کمتر در دولت هاي مختلف حضوري پررنگ داشتند. در دولت هاي نهم و دهم تا حدودي با حضور مرحوم ` علي کردان ` در وزارت کشور، ` سيد شمس الدين حسيني ` در وزارت اقتصاد و ` عبدالرضا شيخ الاسلامي ` در وزارت کار سهم مازندران در مديريت اجرايي کشور پررنگ بود، اما در دوره جاري مديريت اجرايي کشور، به نظر مي رسد که اين اعتماد تا حد قابل توجهي افزايش يافته است که انتصاب محسني بندپي به عنوان استاندار تهران، پس از اعتماد دولت و مجلس به ` فرهاد دژپسند ` براي تصدي گري وزارت امور اقتصادي و دارايي نشان دهنده همين اعتماد است.
محسني بندپي که پيشينه سه دوره نمايندگي مجلس براي مردم نوشهر و چالوس را در کارنامه دارد، پس از فعاليت در مجلس وارد عرصه مديريتي کشور شد و توانست رد پاي خوبي از خود در اين حوزه بر جاي بگذارد.او مديريت سازمان بهزيستي، سرپرستي سازمان تأمين اجتماعي، مديرعاملي بيمه سلامت و سرپرستي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را تجربه کرد و حالا با تجربه هاي مديريتي در عرصه ملي، استاندار پايتخت ايران شده است.
با انتصاب محسني بندپي به عنوان استاندار تهران، نقش مازندراني ها در پايتخت و تصميم گيري هاي سياسي و اجرايي قلب سياسي ايران اثرگذارتر از قبل شده است.
فرهاد دژپسند که نخستين وزير مازندراني دولت داوزدهم محسوب مي شود نيز در شرايطي مورد توجه دولت قرار گرفت که اقتصاد کشور وضعيت خاص و دشواري دارد و طبيعتا در اين موقعيت، مديريت امور اقتصادي به دست هر مديري سپرده نمي شود. پيش از او در دولت يازدهم، `سيد رضا صالحي اميري ` به جاي ` علي جنتي ` وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شد و نخستين وزير مازندراني دولت اعتدال لقب گرفت.
نگاه اعتمادآميز دولت به مديران مازندراني را حتي مي توان در انتخاب بيست و سومين استاندار مازندران نيز مشاهده کرد. در شرايطي که رويه دولت براي انتخاب استاندار در اين دوره، انتخاب مديران غير بومي در هر استان بود، پس از وزير شدن ` محمد اسلامي ` ، هيات دولت به يک چهره سياسي ديگر مازندران اعتماد کرد و سنت در پيش گرفته خود براي انتخاب استاندار را در مورد بيست و سومين استاندار مازندران شکست تا احمد حسين زادگان دومين استاندار بومي يک استان در دولت دوازدهم لقب بگيرد.
انتصاب ` سيد مناف هاشمي ` اهل مازندران که در دولت يازدهم معاون وزير ورزش و جوانان بود به عنوان استاندار گلستان نيز يک نمونه ديگر از اعتماد دولت به چهره هاي سياسي اين استان است.
خط اعتماد دولت تدبير و اميد به مازندراني ها را مي توان در بسياري از انتصابات مديريتي ديگر دولت دوازدهم بويژه در پايتخت نيز مشاهده کرد؛ انتصاب ` قاسم جان بابايي ` رئيس پيشين دانشگاه علوم پزشکي مازندران به عنوان معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، ` علي نبيان ` معاون عمراني سابق استانداري مازندران در پست مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن، حضور ` سيد هادي حسيني ` در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان معاون حقوقي و امور مجلس و استان هاي اين وزارتخانه نيز از ديگر نمونه هاي مورد توجه قرار داشتن مازندراني ها در دولت داوزدهم است.
علاوه بر اين موارد و صرف نظر از مديران مازندراني که در استان هاي مختلف مسئوليت هاي مهم مديريتي را به عهده دارند، نگاهي به پست هاي ارشد مديريتي و اجرايي استان تهران نشان مي دهد که به جز استاندار کنوني پايتخت، چند مديرکل نيز از مازندران براي مديريت مجموعه اي که در مازندران مديريت آن را به عهده داشتند، به طور مستقيم با نظر وزير يا معاون مربوطه رئيس جمهور براي ادامه مديريت به تهران رفتند.
` احد جاوداني ` تير ماه امسال پس از 39 ماه مديريت بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران، با نظر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان مديرکل اين نهاد در تهران منصوب شد.
اسفند سال گذشته نيز اتفاق مشابهي در اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران رخ داد و ` دلاور بزرگ نيا ` که مديرکل اين نهاد در مازندران بود، با نظر ` علي اصغر مونسان ` معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور، از مازندران به تهران رفت تا به عنوان مديرکل اين نهاد در تهران مشغول فعاليت شود.
در همان ماه ` رضا گرزين ` که مديرکل فني ‌و حرفه‌اي استان مازندران بود، با حکم رئيس سازمان آموزش فني ‌و حرفه‌اي کشور به عنوان مديرکل اين نهاد آموزشي در مرکزکشور منصوبشد.
در حال حاضر وزن سياسي مازندران در دولت تا حد قابل توجهي بالا رفته که اين موضوع علاوه بر اين که نشان دهنده نگاه اعتماد آميز و قابل اتکاي دولت به چهره هاي سياسي مازندران است، مي تواند به حل مشکلات و معضلات مازندران نيز کمک کند و سرعت استان براي رسيدن به اهداف توسعه اي را افزايش دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار