مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به تقاضای بالای جامعه شكارچيان یزد در شکار پرندگانی نظير كبك و تيهو، گفت:شکار این پرندگان با محدوديت تعداد در نظر گرفته شدند .
کد خبر: ۶۹۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵ 13 December 2018

«نیره پورملائی» در پاسخ به دغدغه‌های زیست محیطی مردم در خصوص  صدور پروانه شکار و صید پرندگان در استان، گفت: موضوع صدور مجوز شکار، پدیده جدیدی نیست و در سالیان گذشته نیز هر سال پروانه شکار پرنده صادر می‌شده است ولي در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور، پروانه شکار پرنده در استان پروانه صادر نشد .
وی افزود: این وقفه تقریبا دو ساله فرصت احیاء جمعیت پرندگان را فراهم کرد ولي صدور پروانه شکار برای شکارچیان مجاز می‌تواند به بهره برداری معقولانه جمعیت پرندگان موجود منجر شود .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در مورد بهره‌برداری پايدار و خردمندانه از پرندگان وحشی، گفت: پرندگان وحشی شامل قابل شكار و صيد و آن دسته از پرندگانی که به کمک جوامع محلی كه معيشت آن‌ها وابسته به بهره برداری سنتی از حيات وحش است، می‌شوند لذا با هدف به كارگيری و بهره‌مندی از همكاری و مشاركت شكارچيان قانون‌مند در حفاظت از این پرندگان بهره‌برداری اصولی از آن ها، با رعايت كليه قوانين و مقررات شكار و صيد و در نظر گرفتن شرايطی نسبت به صدور پروانه شكار و صيد فقط برای گونه‌های پرنده خشكی زی و غير حمايت شده، در استان يزد اقداماتی انجام شده است .
وی در این راستا تصریح کرد: هزينه پروانه شکار و صید به ميزان قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته افزايش داده شده تا متقاضیان این بخش تعدیل و فشار ایجاد شده بر طبیعت و محیط زیست کم شود .
پورملائی با بیان این که حدود ۲۰ درصد خاك استان یزد ممنوعه شكار اعلام شد، گفت: هشت منطقه چهارگانه، هفت منطقه شكار ممنوع، سه منطقه قرق اختصاصی مصوب و چهار منطقه قرق اختصاصی پيشنهاد شده است و صرفا پروانه فقط به افراد بومی و مقيم استان تخصيص يافته است .
وی با تاکید بر این که صدور پروانه شكار برای افراد متخلف محكوم و يا دارای پرونده مفتوح ممنوع اعلام شده است، اظهار کرد: فصل مجاز شكار صرفا دو ماه (از اوایل آذز تا آخر دی) و  دو روز پايانی هفته اعلام شد .
این مسئول با اشاره به این که پرندگانی نظير كبك و تيهو كه فشار و تقاضای جامعه شكارچيان بر روی آنها بيشتر از سایر پرندگان خشكي‌زی نظير باقرقره ها و يا كبوتر چاهی است، با محدوديت تعداد در نظر گرفته شدند .
پورملائي در پایان خاطر نشان کرد: لازم است که ورود به هر موضوعی با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر آن موضوع و اقتضائات آن مبتنی بر دانايی و تخصص باشد و در این فرآیند، سیاست‌های فعلی محیط زیست در نظر گرفته شده و اهداف چند منظوره‌ای به منظور حفاظت و صیانت از ذخایر ژنتیکی توام با بهره‌برداری معقولانه لحاظ شده است . 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار