کد خبر: ۶۹۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷ 13 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، صدها سال قبل در این مکان چاه گمانه‌ای با عمق کم در حد پنج متر حفاری و با سه چاه دیگر در نزدیکیم, من راه افتادم ، اسمم را قنات بُندر والی آباد گذاشتند، بعدها معروفیت چشمه امام رضا (ع) پیدا کردم .

اینجا مرکزیتی بود برای نذر و نذورات مردم، کم کم ساختمانی هم ساختند که برای ذبح گوسفندان یا تهیه آبگوشت نذری ,گروه گروه مردم اینجا می‌آمدند. از دامنه گسترده کوهستانی‌ام کمتر باخبر بودند. و چون اطلاعاتی در این مورد نداشتند هرگز فکر نمی‌کردند که قابلیت توسعه هم دارم.
فقط و فقط که به همان چند فقره چاهی که صدها سال قبل حفاری شده بود اکتفاء نمودند. همه بازدید کنندگان از مظهرم و یا چاه‌های میله‌ای از زمانیکه راه اندازی شده‌ام، این تصور را نداشتند که می‌توان آبدهی مرا چند برابر نمود، فقط در این فکر بودند که آب آزاد شده را چگونه به محل مصرف هدایت نمایند. یک زمان مهندسین برنامه‌ریزی نمودند که کانالی مسقف در حنجرم احداث نمایند، پس از ساخته و آماده شدن مشخص شد که آب در کوره‌ام پس می‌زند، مدتها بی‌خیال ماندند ولی روز به روز بدو بدتر می‌شد تا اینکه نمایندگان حق آبه برآن به خشم آمدند و با اپیکور به جان بتن‌ریزی کف کانال مسقف افتادند، آنرا متلاشی و از دریچه‌های کانال به بیرون فرستادند. یعنی کانال بی‌کانال تلفات آبی یعنی نفوذ آب از بستر رودخانه را به کف بتنی کانال که آب را در کوره‌ام پس می‌زند ترجیح دادند. کم کم مهندسین مجدداً به فکر افتادند که در بخش پائین دست کانال مسقف‌بندی سنگ و سیمانی احداث نمایند تا اینکه زه آب‌های بستر رودخانه را مهار و به کانال هدایت نمایند، از آنجائیکه سودجویان در قالب مهندس و پیمانکار بجای وصل نمودن سنگ و سیمان‌ها به بستر سنگی رودخانه سر هم بندی نموده و سنگ و سیمان را به بستر رودخانه و تکیه‌گاه‌ها ندوخته بودند. آبی پشت سد سنگ و سیمانی جمع نشد که به کانال هدایت گردد.

داستان کارهایی که تیم‌های مهندسی در حوالیم انجام داده‌اند یکی دو تا نیست، منتظر بودم زمانی را که به اهمیت توسعه‌ام پی برده و برای افزایش تعداد چاه‌ها یا احداث دستک در کوره‌ام و پیدا کردن ترک‌های زهدار و آبدار، و این قبیل موارد برنامه‌ریزی و کار کنند، که با خبر شدم می‌خواهند بندی سنگ و سیمانی بر روی من احداث نمایند. اینجا سوالات ذیل به ذهنم رسید:

1- با همه بندهای سنگ و سیمانی که در سراسر استان کرمان احداث نموده و بلافاصله با اولین سیلاب‌ها تخریب و کارآئی خود را از دست داده‌اند، چه تضمینی برای احداث‌بندی که طراحی نموده‌اند وجود دارد؟

2- احداث بند سنگ و سیمانی و یا بتنی بر روی من یعنی خاتمه دادن به کار توسعه‌ام که سالهای منتظر آن بوده‌ام.

3- شکی نیست که پس از احداث سد سنگ و سیمانی در مخزن آن رسوبات جمع‌آوری می‌شوند، برای برنامه‌ریزی توسعه‌ام بایستی تمامی رسوبات را حذف و منتقل نمود و یا به عبارت دیگر توسعه‌ام برای همیشه به فراموشی سپرده خواهد شد.
در پایان می‌توانم تقاضا کنم با هر آنچه که به روزم آورده‌اید دست از سرم بردارید.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار