تابناک مرکزی: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی گفت: فاز اول موزه دفاع مقدس اراک تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶ 15 December 2018

به گزارش دیار آفتاب؛ مصطفی مشایخی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بعدازظهر شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران ضمن تأکید بر اینکه در حوزه شهدا تکلیف سنگینی بر گردن همه ما قرار دارد گفت: شهدا متعلق به هیچ جناحی نیستند و عاملان وحدت در جامعه‌اند.

مشایخی فعالیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را ۱۴ سال عنوان کرد و ادامه داد: ۸۹ عنوان کتاب با موضوعیت شهدا و دفاع مقدس و حوزه کودک به چاپ رسیده است که استان مرکزی در حوزه کتاب کودک جز استان‌های برتر کشور است.

وی ۱۲ عنوان کتاب صوتی با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی، برگزاری ۳۰ عنوان کارگاه آموزشی برای نویسندگان و ادبا و برگزاری ۱۰ جشنواره شعر و خاطره را از فعالیت‌های این اداره کل برشمرد و افزود: در حوزه جمع‌آوری اسناد ۱۹۳ هزار عکس، ۳۴۰ هزار سند و جمعاً ۵۳۴ هزار سند مربوط به دفاع مقدس در سطح استان مرکزی جمع‌آوری‌شده است.

مشایخی اضافه کرد: همچنین از ۷۰ هزار رزمنده استان با ۱۴۵۸ نفر مصاحبه شده که در آینده به کتاب تاریخ شفاهی و سوژه‌های ناب آن به فیلم‌های مستند تبدیل خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن بیان اینکه در حوزه هنری ۲۰۰ اثر تجسمی تولیدشده است، عنوان کرد: ۵۵ عنوان فیلم و ۶ جشنواره در حوزه دفاع مقدس برگزارشده است.

وی از افتتاح نگارخانه شهید نور بهشت خبر داد و ضمن اشاره به اینکه در کل کشور ۱۳ موزه دفاع مقدس داریم که امسال ۶ موزه دیگر نیز افتتاح خواهد شد تشریح کرد: فاز اول موزه دفاع مقدس اراک تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

مشایخی، فاز اول موزه را شامل کل محوطه، باغ ایرانی، فضای سبز، بخش عمده‌ای از کانال طراحی‌شده ، سنگ‌فرش محوطه، ساختمان اداری، سر در ورودی و چینش اقلام در محوطه دانست و عنوان کرد: ساختمان گالری‌ها بااعتبار ملی و استانداری تکمیل خواهد شد و محوطه نیز بااعتبار و توانمندی شهرداری که در حال حاضر سه اکیپ برای اجرای این پروژه‌ها مشغول به کار هستند.

وی افزود: ۲ میلیارد تومان مبلغ قرارداد با پیمانکار است و محل تأمین اعتبارات این طرح ۶۷۵ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار مردمی و ۳ میلیارد نیز قول استاندار است که بخشی از آن پرداخت‌شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از پیشرفت ۵۳ درصدی این پروژه خبر داد و ضمن بیان اینکه تا بهمن‌ماه این پیشرفت به ۷۰ درصد می‌رسد تصریح کرد: آثار هنری و ادبی متعددی در حوزه‌های مختلف توسط هنرمندان استان برای این موزه تهیه‌شده است.

مشایخی ضمن تقدیر از نقش ویژه استاندار در اجرای پروژه موزه دفاع مقدس عنوان کرد: محوطه این موزه تبدیل به پارکی برای استفاده عموم خواهد شد.

وی اظهار کرد: در استان مرکزی ۱۰۴ شهید روحانی، ۱۰۰ شهیده زن، ۱۴۰۰شهید ارتش، ۲۴ شهید نیروی دریای، ۵ شهید ارمنی ، ۶۳ شهید مدافع حرم و ۱۵۱شهید گمنام در ۵۸ نقطه از استان داریم که در راستای اجرای کنگره ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی برنامه‌ها و آثار متعدد مرتبط با این شهیدان تهیه و اجراشده است یا در ادامه خواهد شد.

مشایخی از تهیه دانشنامه دفاع مقدس و همچنین فرهنگ‌نامه شهدا در ۲۵ جلد خبر داد و عنوان کرد: تأسیس کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با ۹۴۸۶ جلد کتاب، تدوین طرح پژوهشی سازمان‌ها وادارات در حوزه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

وی از برگزاری کنگره شهدای استان با اجرای ۹ اجلاسیه جزئی و ۱ اجلاسیه نهایی و با تشکیل ۸ کمیته خبر داد و بیان کرد: در این کنگره ۳۳ برنامه اجرا خواهد شد که تعدادی اجرایی شده است و تعداد دیگری در حال اجرا یا اجرا خواهد شد.

مشایخی ادامه داد: تهیه‌ی ۱۱ عنوان کتاب ویژه نقش حضرت امام(ره) در دفاع مقدس، فعالیت در حوزه ساخت فیلم و فعالیت‌های هنری و ادبی بسیاری با کمک هنرمندان استانی و ۴۰ موسسه مردم‌نهاد از دیگر برنامه‌های کنگره است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار