بسیاری از مردم و گاه خود جنابعالی ، امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانید در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می باشد.
کد خبر: ۶۹۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۲ 16 December 2018

آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.

آیا تاجگردون به وظایف قانونی خود عمل میکند؟
جناب آقای تاجگردون واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارجوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است.
1) وظیفه نماینده دخالت در اجرا نیست
بسیاری از مردم و گاه خود جنابعالی ، امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانید در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می باشد. هنگامی که جنابعالی در محافل عمومی حضور می یابید مردم تقاضای رفع معضلات شهری و معیشتی را دارند، گاه تمام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد شما می‌بینند، در حالی که پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. جنابعالی در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشورهستید و حق دخالت در اجرا را ندارید. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارایه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟؟
2) نماینده واسطه مردم و دستگاه های اجرایی نیست
جنابعالی اگر واسطه مردم و دستگاه اجرایی شوید به جای وظیفۀ تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن خود وسیلۀ دور زدن قانون و عدم اجرای آن می شوید. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. نیازهای موردی مردم که می تواند با روش های غیرعوام فریبانه و نظارتی به صورتی گسترده تر و موثرتر مرتفع شود، به صورتی وقتگیر و مورد به مورد با انبوهی از نامه نگاری ها انجام و جالب این است که هر چه بیشتر نظر مردم ناآگاه از وظایف نمایندگی را جلب می کند. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟؟
3) نماینده حق دخالت مستقیم در عزل و انتصابات را ندارد
جناب آقای تاجگردون شما حق سفارش خودی ها و اهالی ستاد برای انتصابات را ندارید مگر اینکه از وی استعلام کنید و ایشان را نه بخاطر ستادی بودن بلکه بخاطر لایق بودن (چه بسا ستادی هم باشد) سفارش کنید اما نباید تاکید کنید یا تحمیل کنید. شما خود را چه به حق و چه ناحق، نباید در عزل و انتصابات شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کنید. شاید تصور و نیت جنابعالی کمک به مجموعه برای برخورداری از مدیری شایسته و توانمند است، در حالی که به لحاظ محدودیت دایره دید و شناخت از افراد به ستاد و پیرامون، خود به خود انتصابات جناحی را دامن زده و همین نوع انتصاب دلیلی می شود که جنابعالی نتوانید مدیر انتصابی را مورد بازخواست جدی قرار دهید. عملکرد منفی مدیر نیز به وجهه جنابعالی آسیب خواهد زد. اما در صورتی که در انتصابات شایسته سالاری و نظرات داخل مجموعه ای یا نهاد مافوق آن مدنظر باشد. بازخواست و نظارت از سوی شما با سهولت امکان پذیر شده و در برکناری ها و عزل های احتمالی هم ملاحظه ای در کار نخواهد بود. ضمن این که جنابعالی به این شکل قدرت خود را نیز به رخ کشیده و در اذهان عمومی نه به عنوان یک دخالتگر بلکه به عنوان یک نجاتگر تصویر خواهید شد. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟؟
4)نماینده شفاعت کننده نیست
جناب آقای تاجگردون شما نباید به عنوان یک شفاعت کننده عمل کنید که اگر به عنوان مثال :درخواستی از شخصی توسط ارگانی اجابت نشد، در نقش یک پدر توصیه گر وارد عمل شده و به حل مشکل به صورت موردی بپردازید. به عبارت دیگر، جنابعالی نباید خود را در حد واسطه بین بانک ¬ها، نهادها و ارگان ها و مردم تنزل دهید. بلکه در صورتی که آشفتگی و بی قانونی خاصی مشاهده کردید و یا نیاز به خدمات خاصی از سوی یک نهاد به شهرواندان وجود داشت، با نظارت بر عملکرد مدیران به اصلاح فراگیر و نه موردی امور در حوزه مربوطه پرداخته و به این شکل به بهبود امور شهری و برطرف نمودن نیازهای عموم شهروندان کمک کنید. به عبارت دیگر نباید تنها مسیر اجابت درخواست های قانونی و غیرقانونی، شفاعت نماینده باشد. با نهادینه شدن این مسیر، مسولین ارگان¬ها و نهادها نیز نمی توانند مدیریت درستی بر مجموعه خود داشته و شهر می شود پر از مدیران کتف بسته ای که برای حفظ میز مدیریتی هر نوع بی قانونی را به جان می خرند.
در نهایت، در صورتی که جنابعالی بیش از حد در امور مربوط و نامربوط حوزه انتخابی خود را درگیر کنید، تبعاً در انجام وظایف اصلی خود دچار انحراف خواهید شد و بالعکس اگر توجه، علاقه و احاطه به مسایل کشوری در شما کم باشد به سمت کارهای بومی و البته گاه سطح پایین روی خواهید آورد. بنابراین، درگیری جنابعالی با مسایل بومی نباید طوری باشد که اولاً انحراف از وظایف نمایندگی اتفاق بیافتد، ثانیاً باعث عدم تمرکز روی وظایف اصلی بشود ثالثاً به حرکت های پوپولیستی (عوام فریبانه) برای جلب آرای مردم برای دوره بعد تبدیل بشود و رابعاً در مدیریت شهری اختلال ایجاد کند. و این جاست که جایگاه نماینده افول میکند. آقای تاجگردون آیا شما چنین اقدام میکنید؟؟
نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می تواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات، کاستی ها را به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانند و در کنار آن پیگیر خواسته های بر حق مردم و منطقه باشد.نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند.
جناب آقای تاجگردون پر واضح است در شهرستان گچساران شما طرفدارانی دارید و مخالفانی.ولی من از همه افراد مخالف و موافق تقاضا دارم بدون تعصب و پیش داوری به مسائل اطراف و متن نوشته شده نگاه کنند و در آخر قضاوت کنند که آیا آقای تاجگردون این چنین اقدام میکند یا خیر؟؟
دکتر سید اسماعیل محمدی مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار