مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در نشست بررسی اقدامات انجام شده در خصوص وضعیت دایک مرزی هورالعظیم:
کیامرث حاجی زاده در نشست بررسی اقدامات انجام شده در خصوص وضعیت دایک مرزی هورالعظیم گفت: دایک مرزی هورالعظیم از استحکام کافی برخوردار نیست.
کد خبر: ۶۹۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ 18 December 2018

حاجی زاده با اشاره به آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم در تابستان سال جاری بیان کرد:همین آتشسوزی به تنهایی موجب نارضایتی و بروز مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه شد که علت اصلی آن خشک شدن قسمت عراقی تالاب هور العظیم بود.


مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در نشست بررسی اقدامات انجام شده در خصوص وضعیت دایک مرزی هورالعظیم گفت: دایک مرزی هورالعظیم از استحکام کافی برخوردار نیست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان کیامرث حاجی زاده روز دوشنبه در جلسه بررسی اقدامات انجام شده در خصوص شکستگی دایک مرزی هورالعظیم بیان کرد: حفظ هورالعظم اولویت و مهمترین مساله برای ما محسوب می‌شود دیگر مسایل پس از این اولویت قرار می‌گیرد چراکه همه در گرو حفظ این تالاب هستند

 

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان هورالعظیم را یکی از نقاط مهم در حوزه اقتصاد مردم منطقه، فرهنگ و یادگار هشت سال دفاع مقدس خواند و توضیح داد: وجود ریزگردها و خشکسالی های اخیر نیز بر حفظ و نگهداری این تالاب و دیگر تالاب های استان می افزاید.

وی با اشاره به آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم در تابستان سال جاری بیان کرد:همین آتشسوزی به تنهایی موجب نارضایتی و بروز مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه شد که علت اصلی آن خشک شدن قسمت عراقی تالاب هور العظیم بود.

حاجی زاده بیان کرد: ۲ سوم مساحت هورالعظیم در عراق است و حق آبه آن توسط دولت عراق به دلیل سیاست این دولت و مشکلات منطقه ای و همچینین مشکلات ۲ رودخانه های دجله و فرات به دلیل سدسازی ها داده نشده است.

وی توضیح داد: وقتی جزیره ای فکر میکنید و هر کسی منافع بخشی خود را در نظر میگیرد مشکلات عمده آن به استان میرسد و برای مردم و محیط زیست درد سرساز می شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان اظهار کرد: مساله هورالعظیم برای استان بسیار جدی و مهم است چراکه این روزها با انواع مشکلات و تهدیدات زیست محیطی در استان مواجه هستیم، اگر سال گذشته آبی که از سیل ۹۵ مانده را نگه داری نمی کردیم بخش ایرانی نیز دچار حریق می شد و یک کانون گرد و خاک با وسعتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار در درون کشور شکل می گرفت.

وی افزود: اگر امسال این میزان بارندگی را نداشتیم مطمئن باشید که سال آینده قسمت عراقی هورالعظیم یکی از منابع بزرگ گرد و غبار بود و از طرفی نیز آتشسوزی نیز به این مشکلات اضافه می شد.

حاجی زاده با بیان این که متولی تالاب ها محیط زیست است اظهار کرد: آب و برق هیچ گونه سودی از هورالعظیم ندارد بلکه وظیفه آب و برق مهار آب ها در مرزها است.

وی با اشاره به وضعیت دایک مرزی توضیح داد: دایک مرزی هورالعظیم از استاندار لازم برخوردار نیست و استحکام لازم را ندارد و می توان گفت حتی در حد یک بند خاکی نیست چراکه بتن در آن به کار نرفته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با بیان این که هورالعظیم مساله ای ملی است و در این خصوص با هیچ کسی تعارفی وجود ندارد تصریح کرد: حوزه مرزی باید در حوزه دایک مرزی هزینه کنند و اعتباری در این خصوص تخصیص دهند.

مصوبات:

-مقرر گردید دپوی مصالح و لاشه های مورد نیاز جهت موارد اضطراری و ترمیم شکستگی ها و مناطق در معرض شکستگی ظرف مدت یک ماه با مدیریت سازمان آب و برق و در پنج نقطه (۳ محل توسط شرکت متن و ۲ محل توسط سازمان آب و برق) با همکاری و حفاظت فرماندهی مرزبانی انجام گیرد.

-سازمان اب و برق نسبت به شناسایی نقاط بحرانی با احتمال شکستگی قریب الوقوع و ترمیم ان ها به ویژه به صورت بتن ریزی پایه با همکاری شرکت متن و مرزبانی منطقه اقدام نماید.

-با توجه به مصوبات گذشته عملیات اجرایی احداث سه دهنه پل روی جاده شط علی آغاز شود.

-طرحی جامع بمنظور بررسی وضعیت کلی و جزیی دایک مرزی و شناسایی نقاط بحرانی و ترمیم کلی آن توسط کمیته ای با محوریت سازمان آب و برق و حضور شرکت متن ، فرماندهی مرزی ، اداره کل محیط زیست و نظارت اداره کل انتظامی مرزی حداکثر ظرف مدت یک ماه با تعیین میزان اعتبار مورد نیاز و سهم هر دستگاه اجرایی تهییه و به استانداری جهت تصمیم گیری ارایه شود

-فرماندهی مرزبانی در جهت حفاظت از دایک مرزی سبت به جلوگیری از تردد غیرضروری ماشین آلات به ویژه خودروهای سنگین اقدام نماید.

-شرکت متن براساس مصوبات گذشته با هماهنگی فرماندار هویزه نسبت به کاشت نی در حاشیه جاده های آنتنی اقدام نماید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار