کد خبر: ۶۹۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸ 18 December 2018

 تعلل در جمع آوری زباله های خانگی در آبادان، انباشت زباله در مناطقی از این شهر و پراکندگی سطل های بزرگ مملو از زباله به چالش زیست محیطی برای شهروندان آبادانی تبدیل شده است.


به گزارش ایرنا بوی تعفن ناشی از انباشت زباله در مناطق مختلف شهر آبادان همچنین سطل های مملو از زباله علاوه بر آزار شهروندان چهره این شهر را نیز زشت کرده است.


انباشت زباله در آبادان، باعث پخش کیسه های زباله و آلودگی زیست محیطی در زمین های اطراف شده است. علاوه بر آن انتشار بوی زباله در اطراف مسیرهای عبوری، نه تنها تجمع حیوانات و حشرات را به دنبال داشته بلکه شهروندان و اهالی مناطق اطراف را نیز آزار می دهد.


با وجود وعده ‌های فراوان شهردار و شورای شهر آبادان، باز هم پدیده تکراری زباله که در چند سال اخیر گریبان ‌گیر مردم این شهر بوده در خیابان ‌ها تکرار شده است.


شهروندان آبادانی براین باورند که سیستم ضعیف و نامنظم خدمات شهری بویژه در حوزه جمع آوری زباله شهرداری این شهر باعث بروز مشکلات و نگرانی هایی شده است.


تولید زباله در آبادان به گواه بسیاری از کارشناسان و مسئولان، به دلایل مختلفی از جمله الگوی غلط مصرف بسیار بالاست.
یک شهروندان آبادانی ساکن کوی ذوالفقاری آبادان با انتقاد از وضعیت نامناسب جمع آوری زباله در این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: جمع آوری زباله در این منطقه به شکل نامنظم انجام می شود و این امر سبب انباشت زباله در خیابان های اصلی و فرعی این منطقه پر جمعیت شده است.
ابراهیم دهقان اظهار داشت: از مسئولان شهرداری انتظار می رود این معضل را که ارتباط مستقیم با سلامتی شهروندان دارد جدی بگیرند زیرا تنفس در این منطقه با چاشنی بوی زباله همراه شده است.
وی افزود: با اندک وزش بادی زباله ها در اطراف پراکنده شده و صحنه های نامناسبی ایجاد می کنند.
یکی دیگر از شهروندان آبادانی که ساکن ایستگاه 12 قدس است نیز با بیان اینکه علاوه بر انباشت زباله بوی نامطبوع فاضلاب نیز آسایش را از شهروندان سلب کرده است گفت: زباله ها دارای مواد متعفن هستند که این مهم علاوه بر پخش بوی نامطبوع در فضا باعث تجمع حشرات نیز شده است.
مریم غلامپور افزود: بوی تعفن و آزارد هنده ای که از فاضلاب های روباز شهری در هوا پخش شده علاوه بر اینکه آسایش را از مردم سلب کرده باعث هجوم انواع حشرات موذی به خانه ها شده است.
شهروندی دیگر مشارکت و حضور شهروندان در حوزه مسائل شهری را مهم دانست و گفت: در کنار خدمات شهری شهرداری که وظیفه جمع آوری زباله را بر عهده دارد شهروندان نیز خود باید به وظیفه شهروندی خود عمل کنند زیرا با مشارکت شهروندان بسیاری از مشکلات از جمله مشکل دفع بهداشتی زباله در این شهر قابل حل است.
سعید قنواتی اظهار داشت: شهروندان باید زباله ‎ها را در زمان جمع ‌آوری زباله از سوی شهرداری در بیرون از منازل و نیز سطل های زباله کنار خیابان قرار دهند اما برخی شهروندان به این موضوع بی توجه بوده و در ساعات صبح زباله را در مخازن تخلیه می‎کنند در حالیکه جمع ‌آوری زباله در ساعات شب انجام می ‎شود.
مدیر سلامت محیط و کارگر دانشکده علوم پزشکی آبادان به ایرنا گفت: زباله نه تنها باعث شیوع انواع مشکلات زیست محیطی و بیماری ‌های عفونی و غیر عفونی می ‌شود، بلکه می ‌تواند با آلوده کردن منابع آب، خاک و هوا، خسارت فراوانی را به زندگی بشر وارد کند.
جعفر ربیهاوی افزود: متاسفانه وضعیت بهداشتی معابر و حتی پارک های آبادان در چند مدت اخیر به دلیل انباشت زباله از نظر بهداشتی دچار مشکل شده و انتظار می رود شهرداری در این امر کوشاتر باشد.
وی گفت: زباله حامل انواع بیماری ها از جمله بیماری های تنفسی، خونی و پوستی است ضمن اینکه تلنبار شدن زباله در نقاط مختلف شهر در روحیه افراد تاثیر گذار است.
معاون خدمات شهری شهرداری آبادان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: جمع‌ آوری زباله در ساعت مشخصی انجام می ‎شود به شهروندان نیز اطلاع ‌رسانی شده ساعت 21 زباله ‎های خود را در کیسه‎های در بسته مقابل منازل قرار دهند.
مسعود سلمان زاده اظهار داشت: همه وظیفه داریم به عنوان شهروند با شهرداری مشارکت داشته باشیم که نتیجه آن پاکیزگی شهر، افزایش گردشگری و بحث سلامت جامعه خواهد بود.
وی با بیان اینکه امیدواریم مردم به شهرداری پس از اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی کمک کرده و سر ساعت زباله ‌های خود را بیرون از دمنازل خود قرار دهند تصریح کرد: اگر شهرداری مجبور نباشد در 24 ساعت چند بار زباله ها را از سطح شهر جمع آوری کند خدمات بهتری به شهروندان می تواند ارائه کند.
معاون خدمات شهری شهرداری آبادان گفت: در آبادان روزانه 100 تا 180 تن زباله خانگی تولید می شود که این آمار بسیار بیشتر از استاندارد می باشد هر چند که شهرداری روزانه سه بار زباله گیری را در سطح شهر انجام می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار