کد خبر: ۶۹۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ 22 December 2018

تابناک / با تلاش تیم امداد و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان کشتی تجاری به گل نشسته نارگل رهاسازی و سپس در اسکله آستارا پهلو گرفت.

سامان ساسانیان، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: کشتی تجاری نارگل ظهر پنج شنبه (29 آذر 1397) پس از بارگیری کالاهای صادراتی در حال خروج از بندر آستارا به سمت باکو بود به گل نشست که با تلاش تیم امداد و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان رهاسازی و سپس در اسکله آستارا پهلو گرفت.

وی با اشاره به این‌که این حادثه به دلیل طوفان دریا و انحراف از کانال دسترسی بندر آستارا رخ داد، ادامه داد: پس از به گل نشستن این کشتی، یک حفره از قسمت‌های جوشکاری شده در کف آن ایجاد شده که علت آن در دست بررسی است.

وی افزود: پس از اطلاع از حادثه، تیم امداد و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان به محل اعزام شد و با همکاری شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه در این بندر، پس از تلاش‌های بی‌وقفه، کشتی صبح امروز (جمعه 30 آذر 1397) رهاسازی شد.

ساسانیان با اشاره به این‌که گروه‌های جوشکاری عملیات ترمیم بخش حادثه دیده را آغاز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: علاوه بر بسیج کلیه امکانات در شهرستان، اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان پس از اعلام این حادثه دو یدک کش را نیز فورا از بندرانزلی جهت کمک به این کشتی به بندر آستارا اعزام کرد.

وی با بیان این‌که کلیه خدمه در سلامت کامل هستند، توضیح داد: کشتی «نارگل» با حدود بیش از ۸۸ متر طول و 2 هزار تن بار سرامیک از آستارا به سمت بندر هوسان باکو در حال حرکت بود که حدود ساعت ۱۴ به دلیل مشکل فنی که در هنگام خروج از دهانه بندر ایجاد شد از پاشنه کشتی دچار آب گرفتگی می‌شود.

احتمال غرق شدن نارگل بسیار ضعیف بود

به گزارش ایسنا، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر این‌که علت دقیق این حادثه پس از بررسی کارشناسان متعاقبا اعلام می‌شود، تصریح کرد: احتمال غرق شدن کشتی نارگل به دلیل به گل نشستن بسیار ضعیف بود، بلکه آنچه آن را تهدید می‌کرد، خطر واژگونی بر اثر امواج دریای خزر بود.

هادی حق‌شناس اضافه کرد: این مدل کشتی‌ها هرگز در داخل بندر غرق نمی‌شوند، چرا که میزان آب داخل حوضچه به دلیل کم بودن عمق به حدی نیست که چنین کشتی‌هایی در درون بندر غرق شوند و مسائلی که در خصوص غرق شدن آن شنیده می‌شد بی‌معناست.

وی با بیان این‌که بلافاصله پس از این سانحه یک کشتی از بندرانزلی از دریا و پمپ تخلیه آب از طریق خشکی به آستارا اعزام شدند، گفت: کشتی مربوطه متعلق به کشتیرانی دریای خزر است و حدود ۳۰ سال سن دارد.

تلاش غواصان برای ترمیم کشتی حادثه دیده نارگل / وضعیت بندر آستارا عادی است

سرپرست اداره بندر و دریانوردی شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: با تلاش تیم امدادی، عملیات سبک سازی و ترمیم بخش آسیب دیده بدنه کشتی نارگل پس از پهلوگیری در اسکله بندر آستارا آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، کیانوش امیری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کشتی تجاری نارگل که ساعت 12 ظهر پنج شنبه (29 آذر 1397) پس از بارگیری کالاهای صادراتی در حال خروج از بندر آستارا به سمت بندر هوسان باکو بود، به دلیل مواج بودن دریا و انحراف مسیر، به گِل نشست.

 

وی با بیان این‌که عملیات امداد با تلاش تیم امداد و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان به شکل رسمی از ساعت 15 و 30 دقیقه بعدازظهر همان روز آغاز شد، ادامه داد: پس از حدود 13 ساعت کشتی از گِل رها شد و برای سبک سازی در اسکله آستارا پهلو گرفت.

امیری با اشاره به این‌که در اسکله آستارا یک فروند یدک کش موجود است و تلاش‌های صورت گرفته نتوانست کشتی را به حالت عادی بازگرداند، افزود: اضافه شدن دو فروند یدک کش دیگر از بندر انزلی به بندر آستارا در رها سازی این کشتی نقش بسزایی داشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود از آسیب دیدن بخشی از بدنه کشتی در برخورد به گل سخن گفت و توضیح داد: آب وارد شده به داخل کشتی تخلیه شده است و غواصان در حال ترمیم قسمت آسیب دیده هستند.

وی با بیان این‌که 12 خدمه این کشتی در سلامت کامل هستند، توضیح داد: کشتی «نارگل» متعلق به کشتیرانی دریای خزر است و حدود ۳۰ سال سن دارد و با حدود بیش از ۸۸ متر طول و 2 هزار تن بار سرامیک از آستارا به سمت بندر هوسان باکو در حال حرکت بود.

سرپرست اداره بندر و دریانوردی آستارا در پایان وضعیت فعلی بندر آستارا را عادی برشمرد و خاطرنشان کرد: وقوع این‌گونه حوادث در فعالیت‌های دریانوردی، طبیعی است و مهم این است که عملیات امداد با دقت انجام شد.

به گزارش ایسنا، کشتی نارگِل پس از ترمیم، مجدد بارگیری شده و به مقصد بندر هوسان باکو در کشور جمهوری آذربایجان حرکت خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار