نمایندگان مردم خوزستان در نشست علنی امروز مجلس نسبت به سیاست های انتقال آب اعتراض داشتند و رئیس جمهور نیز در این زمینه قول هایی داده تا رسیدگی شود.
کد خبر: ۶۹۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹ 25 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از افکارنیوز ، نمایندگان مردم خوزستان در نشست علنی امروز (۴ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در حین سخنرانی رئیس جمهور در خصوص حل بحران آب کشور نسبت به این موضوع اعتراض کرده که موجب توقف چند لحظه ای سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شدند. 

 

در حین سخنرانی رئیس جمهور جمعی از نمایندگان استان خوزستان در رابطه با وضعیت بحرانی آب در این استان در مجاورت جایگاه هیئت رئیسه تجمع کرده بودند که با وساطت برخی نمایندگان و اعضای هیئت رئیسه مجلس نهایتا این تجمع پایان یافت. نمایندگان استان خوزستان در این زمینه نظرات خود را اعلام کردند. 

 

پاپی زاده بالنگان: رئیس جمهور دستور بررسی تصمیم گیری های مربوط به انتقال آب را صادر کرد 

 

عباس پاپی زاده پالنگان با اشاره به اتفاقاتی که امروز (سه شنبه ۴ دیماه) در حاشیه تقدیم لایحه بودجه ۹۸ بین نمایندگان و رئیس جمهور رخ داد، اظهار داشت: انتقال آب به محیط زیست کشور ضربه زده و برخلاف اصول مهمی مانند توسعه پایدار، آمایش سرزمین، حفظ محیط زیست و حفظ حیات طبیعی تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه های کشور است. 

 

علت خشک شدن دریاچه ارومیه نیز انتقال های بی رویه آب است 

 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیمات غلطی که طی ۵۰ سال گذشته در خصوص انتقال آب اتخاذ شده، آسیب بدی را به کشور وارد کرده است، بیان کرد: علت خشک شدن دریاچه ارومیه نیز همین انتقال آب های بی رویه ای است که در موقعیت هایی غیر از حوزه آبریز دریاچه ارومیه تعریف شده است. 

 

وی با بیان اینکه رودخانه ها و تالاب های خشک شده کشور از جمله رودخانه دز و کارون در خوزستان به دلیل انتقال آب با این وضعیت بد روبه رو شده اند، افزود: تصمیمات غلطی که دولت در گذشته پیرامون انتقال آب داشته، اکنون برای کشور مشکل ساز شده است و هزینه هایی را برای کشور ایجاد کرده است. 

 

انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون منجر به خشک شدن تالاب های خوزستان شد 

 

پاپی زاده بالنگان با بیان اینکه انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون منجر به خشک شدن تالاب های خوزستان شده و اکنون این تالاب ها محل تولید ریزگرد شده اند، ادامه داد: ریزگردها به ۲۲ استان کشور آسیب می زنند. 

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخیرا نمایندگان مناطق فلات مرکزی در مجلس پیگیری می کنند تا آب را از برخی مناطق استان چهارمحال بختیاری به دیگر مناطق انتقال دهند، گفت: به دولت تذکر دادیم که هر گونه تصمیم گیری در خصوص منابع آبی کشور در صورتی که غیرکارشسناسی باشد، منجر به زیان گسترده برای کشور خواهد شد. 

 

فشار برخی نمایندگان به دولت برای موافقت با انتقال آب بین حوزه ای 

 

وی افزود: صنایع آب بَر فولاد و پتروشیمی و زنجیره های پایین دست فولاد و پتروشیمی ها به غلط در مناطق کم آب کشور توسعه یافته اند زیرا توسعه این صنایع به شدت آسیب زا است، به دولت تذکر می دهیم که باید بر اساس آمایش سرزمین و توسعه پایدار کشور در خصوص محیط زیست و آب تصمیم گیری کند. 

 

پاپی زاده بالنگان با بیان اینکه اخیرا نمایندگان این مناطقِ کم آب و صنعتی به دولت فشار آورده اند تا دولت با انتقال آب بین حوزه ای موافقت کند، اظهار داشت: نمایندگان استان های لرستان، بوشهر، خوزستان وچهارمحال و بختیاری به شدت نسبت به این موضوع موضع منفی دارند و تاکید داریم که براساس نظر حامیان، فعالان و کارشناسان محیط زیست، این نوع پروژه هایِ غلط، شرایط آبی کشور را در شرایط بحرانی قرار می دهد.

 

۳۵۰ دشت آبی کشور از مجموع ۶۱۰ دشت آبی خشک شده است 

 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاسیت های غلط ۵۰ سال اخیر منجر به این شده که از مجموع ۶۱۰ دشت آبی کشور ۳۵۰ دشت آبی کشور خشک شده و به مرحله بحرانی برسند، بیان کرد: اکنون امکان برداشت از این دشت های آبی وجود ندارد که علت همه این مشکلات ناشی از سیاست های غلطوزارت نیرو بوده است. 

 

وی افزود: امروز به صورت جدی با رئیس جمهور بحث داشتیم که اگر چنانچه قرار باشد تصمیات غلطی تحت فشار افراد ذی نفوذ در خصوص انتقال آب اتخاذ شود، نمایندگان این استان ها سکوت نخواهند کرد. 

 

رئیس جمهور دستور بررسی تصمیم گیری های مربوط به انتقال آب را صادر کرد 

 

پاپی ‎زاده بالنگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور تاکید کردند که من حفظ شرایط زیست محیطی استان های چهارمحال و بختیاری، بوشهر، لرستان و خوزستان برای من مهم است، ادامه داد: آقای روحانی دستور دادند که پیگیری شود تا تصمیمات غلطی در این حوزه اتخاذ نشود همچنین مقرر شد تا نمایندگان این استان ها جلسه ای با آقای نوبخت و جهانگیری برگزار شود. 

 

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: نمایندگان معترض بعد از اینکه رئیس جمهور لایحه بودجه ۹۸ را به مجلس تقدیم کرد، با آقای روحانی صحبت کردند. 

 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست جلسه با رئیس جمهور را داده بودیم ولی موعد بودجه فرا رسید و امکان دیدار فراهم نشد تا اینکه در حاشیه جلسه امروز مجلس، مباحث خود را با رئیس جمهور مطرح کردیم. 

 

محمدیان: تعیین تکلیف برنامه ششم درخصوص انتقال آب بین حوزه ای/دستور روحانی برای رفع مشکلات خوزستان 

 

اقبال محمدیان با اشاره به اعتراض نمایندگان استان خوزستان در حین سخنرانی رئیس جمهور درباره حل بحران آب در کشور، گفت: با دستور رییس جمهور و طبق وعده انتخاباتی وی، اعتباری برای احیای رودخانه زاینده رود درنظر گرفته شود از این رو چنین اقدامی موجب اعتراض شد. 

 

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان خوزستان دارای ۵ میلیون جمعیت است، اظهار کرد: انتقال آب کارون موجب آسیب دیدن تمام مردم استان شده و بر این اساس رسیدگی به این امر به مطالبه جدی تبدیل شده است. 

 

وی ادامه داد: کاهش ۴۰ درصدی محصولات کشاورزی، تغییر اکوسیستم منطقه و خشک شدن تالاب ها، افزایش کانون ریزگردها، تحمیل خسارات جسمی، روحی و روانیبه مردم، افزایش نرخ بیکاری و مهاجرت روستائیان و کشاورزان به مناطق حاشیه ای کلان شهرها، افزایش آسیب های اجتماعی، ایجاد اختلال در مسائل امنیتی استان و ایجاد اختلال در تولید نفت از جمله مشکلات پیش آمده در استان خوزستان محسوب می شود. 

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه قوه مقننه در برنامه توسعه ششم هرگونه انتقال آب بین حوزه ای را ممنوع اعلام کرده است، تصریح کرد: بر این اساس نمایندگان اعتراض دارند قانون مذکور و برنامه توسعه ششم اجرایی شود. 

 

محمدیان با اشاره به اینکه طی بیست سال گذشته تونل هایی در خصوص انتقال آب ایجاد شده است، گفت: بر این اساس هم اکنون نمایندگان تلاش می کنند سدی احداث شود تا پس از تجمیع آب کارون، دو میلیون متر مکعب آب ذخیره شده برای مصارف کشاورزی، صنعت و غیره به استان هایی مانند خوزستان، اصفهان، یزد و غیره انتقال داده شود. 

 

نایب رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به اینکه اگر کارون رودخانه ملی محسوب می شود، منابع آبی آن نیز باید به حوزچه های خودش سراریز شود، افزود: این مهم در حالیست که بسیاری از روستاهای خوزستان آب شرب خودشان را با مشکلات متعددی تهیه می کنند. 

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رییس جمهور دستور داد جلسه ای با حضور معاوناول، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نیرو و مجمع نمایندگان استان خوزستان برای بررسی و رفع مشکلات تشکیل شود، خاطرنشان کرد: مردم خوزستان هیچ مشکلی برای تقسیم کردن آب شرب خودشان ندارند بلکه اعتراضات بیشتر در خصوص مصارف آب برای کشاورزی، صنعت و غیره است. 

 

ناصری نژاد: قول رئیس جمهور برای عدم انتقال آب از زاگرس به دشت مرکزی/ تامین آب از محل شیرین کردن آب خلیج فارس 

 

مجید ناصری نژاد با اشاره به درخواست نمایندگان استان خوزستان در صحن علنی مجلس از رئیس جمهور، گفت: سال ها است که نمایندگان حوزه زاگرس، خوزستان، کهگیلویه و لرستان از بحث انتقال آب نگران بوده و ضررات زیادی را از این امر متحمل شدند که شامل مشکلات زیست محیطی و آب شرب می شود. 

 

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: امسال دولت در پیشنهادات بودجه ردیفی برای اعتبار آب تخصیص نداد و انتقال آب حذف شد که این اقدام مورد تایید دلسوزان کشور و کارشناسان بود. 

 

ناصری نژاد همچنین تصریح کرد: نمایندگان اصفهان می خواستند موضوع در دولت مطرح و بررسی شود که نوبخت مصاحبه و اعلام کرد بحث انتقال آب را به رسمیت شناخته و گفت انتقال آب حق اصفهانی ها است و در لایحه بودجه این موضوع را حل می کنیم. 

 

این نماینده مردم استان خوزستان ادامه داد: این بحث مجددا موجب نگرانی ما شد و احتمال دادیم اگر سکوت کرده و حرف نزنیم آنها مجددا انتقال آب را انجام داده و با این اقدام غیرقانونی باعث ضربه زدن به حوزه زاگرس می شوند. 

 

پیش از این تجمع از هیات رئیسه خواسته بودیم از رئیس جمهور برای گفت و گو وقت بگیرند که رئیس جمهور وقت نداد و حتی نوبخت مصاحبه خود را اصلاح نکرد از این رو در صحن علنی درخواست کردیم روحانی به قضیه انتقال آب توجه کرده و مانع آن شود 

 

وی در ادامه به تجمع نمایندگان استان خوزستان برخی استان های دیگر اشاره و عنوان کرد: پیش از این تجمع از هیات رئیسه خواسته بودیم از رئیس جمهور برای گفت و گو وقت بگیرند که رئیس جمهور وقت نداد و حتی نوبخت مصاحبه خود را اصلاح نکرد از این رو در صحن علنی درخواست کردیم روحانی به قضیه انتقال آب توجه کرده و مانع آن شود. 

 

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: وقتی به رئیس جمهور بحث انتقال آب را گفتیم ایشان گفت این انتقال از خلیج فارس انجام می گیرد و با شیرین کردن آب خلیج فارس مشکل دشت مرکزی حل می شود همچنین وی قول داد که قضیه انتقال آب از خوزستان به دشت مرکزی منتفی باشد و در شرایط موجود صورت نگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار