سرپرست فرمانداری ویژه دزفول:
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول گفت: تخلیه فاضلاب انسانی در زهکش های کشاورزی از جمله زهکش روستای بنوار شامی از توابع بخش مرکزی دزفول سلامت شهروندان را تهدید می کند لذا رفع این مشکل در دستور کار شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۹۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 30 December 2018

محمد حیدری شامگاه شنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود: طبق گزارش های وارده فاضلاب انسانی به زهکش روستای بنوار شامی و سیاه منصور دزفول تخلیه می شوند که باید نیروی انتظامی جلوی عبور تانکرهای حامل فاضلاب را بگیرد.

وی با بیان اینکه تخلیه این فاضلاب ها مشکلات زیادی برای اهالی منطقه ایجاد کرده است، گفت: باید مشخص شود این فاضلاب از کجا و به چه میزان بارگیری می شود تا اقدامات پیشگیرانه انجام شوند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول رهاکردن این فاضلاب در مناطق مسکونی را بسیار خطرناک دانست و افزود: باید مهندس مشاور این موضوع را مطالعه و به عنوان یک پروژه مطرح کند تا ضمن بررسی همه جوانب نسبت به تامین بودجه آن اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان امنیت جانی و غذایی مردم را به خطر انداخت، اظهار داشت: توزیع بودجه و انتخاب طرح ها براساس اولویت ها انجام می شود که این موضوع نیز باید در اولویت قرار گیرد چرا که اعتبار این طرح در قبال سلامت مردم ناچیز است.

وی افزود: به گفته دانشگاه علوم پزشکی دزفول، 17هزار بیمار به بیمارستان دزفول مراجعه می کنند که این امار وحشتناک است و این بیماران هزاران هزینه برای دولت دارند که اگر این هزینه ها برای پیشگیری باشد خیلی بهتر است.

حیدری رفع مشکل فاضلاب انسانی روستای بنوارشامی دزفول را ضروری خواند و گفت: سال آینده به طور قطع این موضوع پیگیری و اجرا خواهد شد ولی به عنوان راهکار موقت راهکارهای موردنظر برای کاهش خطر ارائه شوند.

غلامرضا فردوست مسئول امور اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز در این نشست اظهار داشت: فاضلاب انسانی در حالی وارد زهکش بنوارشامی و سیاه منصور می شود که عمده محصولات کشاورزی در این مناطق کشت و از طریق این زهکش ها آبیاری می شوند.

وی با بیان اینکه روزانه چهار تا پنج تانکر فاضلاب انسانی را در این زهکش ها تخلیه می کنند، افزود: زهکش از وسط روستا عبور می کند که علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی به سیاه منصور می ریزد.

فردوست اضافه کرد: به دلیل بارندگی های اخیر حوضچه ای در آنجا تشکیل شده که پمپ های کشاورزی آب را برای محصولات کشاورزی پمپاژ می کنند.

وی با بیان اینکه صیفی جاتی نظیر هویج در این منطقه کشت می شود، تصریح کرد: این موضوع یک معضل اساسی است و باید تدابیر خاصی برای آن اندیشیده شود ضمن اینکه کارهایی که تاکنون انجام شده نتیجه خاصی در پی نداشته اند.

جمال الدین برفر مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان دزفول نیز گفت: بیش از چهار سال است که تخلیه تانکرهای فاضلاب انسانی در کانال موردنظر انجام می شود و بارها این موضوع در شورای سلامت مطرح شده است.

وی افزود: طبق قانون و آئین نامه شرکت آب و فاضلاب متولی توزیع آب و جمع آوری فاضلاب در محدوده هایی است که دارای شبکه است و اساسا جاهایی که شبکه فاضلاب نداریم مجاز به گرفتن حق دفع فاضلاب نیستیم با این وجود براساس وظیفه اخلاقی به این موضوع ورود کردیم.
وی اضافه کرد: با مشاوران طرح شبکه جمع آوری فاضلاب مشورت کردیم که اعلام شد تخلیه فاضلاب به تصفیه خانه به دلیل شوکی که به تصفیه خانه می دهد، ممنوع است زیرا با این کار بطور کلی از فعالیت خارج می شود.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان دزفول با بیان اینکه محیط زیست همواره بر خروجی تصفیه خانه نظارت دارد، گفت: پیشنهاد شد شبکه جمع آوری فاضلاب بررسی شود تا اگر امکان تخلیه به خطوط انتقال شبکه جمع آوری امکان دارد تخلیه و نسبت به رقیق سازی فاضلاب اقدام شود که تاکنون چنین مکان مناسبی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: بعد از آن نیز بدلیل اهمیت موضوع مصوب شد از طریق دادستانی به منازل مردم ورود کنیم که هرجا فاضلاب انسانی به شبکه فاضلاب وصل نشده وهنوز چاه هایی در سطح شهر وجود دارد یا شکایت کنیم و یا خدمات دهی به آنها را قطع کنیم تا چاه های جذبی را جمع آوری کنند ولی دادستان اعلام کرد چنین اختیاری ندارد.

برفر ادامه داد: طبق آخرین مصوبات بنابر این شد که با حضور یکی از مقامات بهره برداری شرکت آب وفاضلاب خوزستان بازدیدی از این محل صورت گیرد تا اگر پیشنهادی دارند، ارائه دهند.

وی افزود: هدف عمل کردن به الزامات قانونی است و دوست نداریم تصفیه خانه خراب و معضل بیشتر شود لذا آمادگی کامل برای حل این مشکل را داریم.

در این نشست راهکارهایی برای حل مشکل فاضلاب انسانی ارائه شد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار