معاون ميراث فرهنگي يزد خبر داد؛
معاون میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به عدم توجه کافی به میراث معماری نظامی كشورمان علي‌رغم سابقه‌ي طولاني آن، در اين رابطه از اجراي طرح مرمت و ساماندهی مجموعه نظامی پایگاه متفقین(انگلیسی‌ها) در میبد خبر داد.
کد خبر: ۶۹۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ 30 December 2018

«ساشا ریاحی مقدم» با اشاره به اين كه میراث معماری نظامی در ایران علی‌رغم سابقه طولانی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: جنگ جهانی دوم و اتفاقات سال‌های 1318 تا 1324 و تحولات سیاسی و تاریخی در سطح دنیا و نيز هرج و مرج و پیامدهای اقتصادی ایران در این دوره، باعث شد تا شاهد حضور نظامیان متفقین در ایران باشیم و به دلیل استفاده ایران به عنوان کریدور ارتباطی شمال و جنوب شاهد ساخت پایگاه‌هایی برای استقرار نظامیان در آن سالها بوديم.

وی افزود: هر چند مستنداتی در این خصوص به صورت مکتوب تاکنون به دست نیامده است اما با دیدن تصاویر مربوط به حضور نظامیان خارجی در ایران، درمی‌يابیم که آنان در این دوره، حضوری چشم‌گیر در ایران داشته‌اند .

این مسئول با اشاره به مقوله دفاع به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های کلیدی امنیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشور، گفت: این مقوله جهت تهدیدات روز افزون از طرف دشمنان و عوامل آن‌ها، در اجرای جنگ‌های نیابتی از اهمیت راهبردی برخوردار است .

وی با اشاره به مراکز نظامی شامل تمام ساختمان‌های نظامی، سنگرهای انفرادی، پادگان‌ها، انبارها و دیگر موارد، تصریح کرد: روش‌های طراحی مناسب برای یک مرکز نظامی از دیدگاه معماری با در نظر گرفتن قواعد پدافند غیرعامل، موضوعي حائز اهمیت است .

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد با اشاره به معماری خاص نظامی ایران در دوره جنگ جهانی دوم، از اجراي طرح مرمت و ساماندهی مجموعه نظامی پایگاه متفقین(انگلیسی‌ها) در میبد خبر داد و گفت: پایگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي ميبد در اين مقوله به نقطه‌ای از ایران که دارای سابقه طولانی در شهرنشینی و معماری بوده، پرداخته و میراث معماری نظامی معاصر را در شهر میبد بازشناسی کرده‌ تا بتواند راهکاری در خصوص حفاظت و احیای این مجموعه ارائه دهد .

مستند‌نگاری سه بعدی نارین قلعه میبد

ریاحی‌مقدم يكي از اقدامات پايگاه ميراث شهر تاريخي ميبد را مستندنگاری سه بعدی نارین قلعه میبد كه در فاز نخست با استفاده از لیزر اسکن انجام شد، ذكر و در اين مورد اظهار کرد: اسكنرهاي ليزري سه بعدي به عنوان فنآوري‌هايی نسبتاً جديد در زمينه‌ نقشه‌برداری، روز بروز در حال توسعه و پيشرفت هستند و با نيازهاي روز نقشه‌برداری ارتباطی نزديك دارند.

وي به نقش محسوس اين تكنولوژي در طرح‌‌های نقشه‌برداری به ويژه طرح‌های سازمان ميراث فرهنگی، افزود: ليزر اسكنرها اساساً براي جمع‌آوری اطلاعات زمينی بكار می‌روند و يكی از محاسن اين سيستم‌ها، اخذ اطلاعات به صورت آنی در مقياس واقعی است .

وی در مورد کاربرد این روش در برداشت تمام جزئيات سايت نيز تصریح کرد: این دستگاه نقاط زیادی از محل را برداشت می‌کند که به دلیل زیاد بودن آنها، تبدیل به حجم و در نهایت نقشه می‌شوند و یکی از اهداف انجام این عملیات در نارین قلعه میبد نیز همین بوده تا بتوان مدل‌های سه‌بعدی، بدون بافت و ترکیب بافت طبيعی و نقشه‌های معماری شامل پلان، نما، مقطع طولی و عرضی اين بنا تهیه شود.

وی از دیگر اهداف استفاده از این فناوری را جمع‌آوری اطلاعات با مقیاس طبیعی برای مدل‌سازی قلعه تاریخی با ساختاری پیچیده عنوان کرد و گفت: در اين روش می‌توان تمام جزئیات قلعه را با بهترین حالت و مقیاس واقعي در کوتاه‌ترین زمان ممکن برداشت كرد كه این نکته بسیار حائز اهمیت است .

مغناطیس‌سنجی نارین قلعه میبد

رياحي‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود از بررسی آرکئوژئوفیزیک به روش مغناطیس‌سنجی در نارین قلعه میبد نيز خبر داد و گفت: حیاط اصلی جنوبی ارگ نارین قلعه براي بررسی مغناطیس‌سنجی در نظر گرفته و بنا بر محدودیت‌های فضایی موجود، حداکثر وسعت قابل برداشت مغناطیسی مورد بررسی قرار گرفت .

وی در مورد جزئیات بررسی مجموعه نارین قلعه میبد عنوان کرد: در همين راستا از قسمت جنوبی بوکن‌های دیوار جنوبی و به فاصله حدود یک متر، بررسی‌هاي مذكور آغاز و تمام حیاط برداشت شد. در بخش شرقی نيز تا حدود دو متری دیوار محافظتی شرقی و دیوار غربی به همین ترتیب تا حدود سه متری پیمایش شد .

این مسئول افزود: در قسمت جنوبی و جنوب غربی به دلیل وجود تابلوهاي فلزي معرفی و کانکس نگهبانی و وسایل فلزي، گوشه کوچکی از حیاط مورد بررسی قرار نگرفت.

وی با بیان این که به دلیل وضعیت توپوگرافی، آلودگی‌هاي ژئوفیزیکی و عدم امکان پیمایش مغناطیسی در محلی بعد از حیاط تا دیوار محافظتی جنوبی نيز برداشتی صورت نگرفت، تصریح کرد: در مجموع بیشتر حیاط نارین قلعه مورد پیمایش و بررسی مغناطیس سنجی قرار گرفت .

تدوین ضابطه تابلوهای شهری

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد همچنني مطالعه، طراحی الگو، تدوین ضوابط و نشانه‌های بصری محدوده بافت شارستان شهر تاریخی میبد را از دیگر دستاوردهای این پایگاه عنوان کرد و افزود: تدوین ضوابط برای تابلوهای کاربری‌های شهری و تابلوهای راهنما ضروری است لذا طرحی به همین منظور ارائه شد.

وی مطالعه، مستندسازی و طرح حفاظت اضطراری دیوار شرقی شهر تاریخی میبد، شناخت، طرح مرمت و ساماندهی کاروانسرای تاریخی طرازآباد واقع در میان کشت‌خوان‌های شمالی روستاي بیده و در جوار قلعه و عمارت خانه‌باغي موسوم به گِل سرخ را از دیگر خدمات این پایگاه ملی عنوان کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار