رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول:
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: مرمت ۱۶ اثر تاریخی در دزفول با اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال آغاز شد.
کد خبر: ۶۹۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 01 January 2019

حجت اله آریایی نیا  اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته و با توجه به ضرورت مرمت تعداد زیادی از آثار و بناهای بافت تاریخی دزفول، اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال از سوی سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان در راستای مرمت اضطراری تعدادی از این بناها اختصاص یافت.

وی، خانه های تاریخی عدسی، باغبان، زرگر، خلج قصاب، پاکارزاده، حسینوند، قائدی، رحیمی، صمیمی، حمام کرناسیان، ساباط زرنگار و بقعه رودبند را از جمله آثار مذکور برشمرد و گفت: برای هرکدام از این بناهای تاریخی اعتباری بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون ریال تخصیص داده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با بیان اینکه مرمت خانه های تاریخی زرگر، رحیمی و حسینوند آغاز شده است، تصریح کرد: مرمت خانه صمیمی و ساباط زرنگار نیز طی روزهای آینده آغاز خواهد شد و مابقی خانه های تاریخی نیازمند هماهنگی با مالکان هستند که بر اساس جلسه با فرماندار مقرر شد ابتدا جلسه ای با حضور مالکان این بناها در راستای همکاری آنان با اداره میراث فرهنگی در زمینه مرمت برگزار شود و در صورت عدم همکاری مالکان، از طریق قانونی به موضوع ورود خواهیم کرد.

آریایی نیا همچنین عنوان کرد: مرمت بخش هایی از دو خانه تاریخی پایه زارعت و جوکار هر کدام با ۴۰۰ میلیون ریال نیز به پایان رسیده و عملیات مرمت خانه تاریخی دارابی نیز ۹۰ درصد انجام شده است.

وی بااشاره به آغاز عملیات مرمت بقعه یعقوب لیث با دو میلیارد ریال اعتبار، گفت: برای پل باستانی دزفول نیز پنج میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که متناسب با این میزان اعتبار، اقداماتی همچون برچیدن الحاقات انجام شده از روی دیوارهای پل، ترمیم و تعویض مصالح فرسوده آجری، تخلیه بندهای فرسوده، مرمت چشمه ها و طاق ها و همچنین برچیدن جان پناه فرسوده و الحاقی جنوبی و بازسازی مجدد پل طی روزهای گذشته آغاز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول در ادامه با تاکید بر اینکه هر کدام از این آثار برای مرمت کامل و اصولی به چند برابر اعتبار تخصیص یافته نیاز دارند، گفت: بنابراین این اعتبارات تخصیص یافته عمدتا برای بخش هایی از این آثار که نیازمند مرمت اضطراری هستند هزینه شده و خواهد شد.

آریایی نیا با بیان اینکه تخصیص این حجم از اعتبارات استانی به اداره میراث فرهنگی دزفول در استان بی نظیر بوده است از حمایت و اهتمام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نسبت به حفظ و احیای بافت و آثار تاریخی دزفول تقدیر کرد و افزود: جا دارد از حمایت ها و اهتمام فرماندار و معاونت عمرانی فرمانداری دزفول نسبت به آثار و بناهای تاریخی شهرستان به ویژه بافت تاریخی تقدیر کرد.

بافت تاریخی دزفول که تلاقی فرهنگ و تاریخ مردم این دیار کهن است، شامل ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که تزئینات معماری بی نظیر آن، دزفول را به «شهر آجری» معروف کرده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن ۲۷۰ هکتار است، بیش از یک صد اثر تاریخی ثبت ملی شده شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه وجود دارد.

علاوه بر وضعیت نامساعد پل باستانی، ۷۳ خانه تاریخی ثبت ملی و غیرثبتی موجود در بافت تاریخی نیز براثر فرسودگی و عدم تخصیص اعتبار درمعرض تخریب هستند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار