وی با اشاره به اهمیت جامعه عشایری در کشور عنوان کرد: جامعه عشایری یک جامعه فرهنگی و میراث‌دار آداب و رسوم کشور است. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در جامعه عشایری کشور وجود دارد و با توجه به این‌که این مردم خود را در جنگ نشان داده‌اند، مرزبان‌های بسیار خوبی برای کشور هستند.
کد خبر: ۶۹۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 02 January 2019

علی‌رحم کریمی امروز 12 دی ماه در پنجمین جلسه شورای عشایری استان خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شورای عشایر در سه سطح شورای عالی عشایر کشور، شورای عشایر استان و شورای عشایر شهرستان برگزار می‌شود و در این شوراها مشکلات عشایر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: بر اساس قوانین، سالانه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی وجود دارد که تکلیف دستگاه‌های اجرایی را در قبال عشایر مشخص کرده است و بر اساس این دستورالعمل‌ها دستگاه‌های اجرایی باید به وظیفه خود عمل کنند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان تصریح کرد: یکی از مواردی که اساس کار ما در شورای عشایر استان است، آن است تا وظایف دستگاه‌های اجرایی را در قبال عشایر پیگیری کنیم و شاهد اجرایی شدن این وظایف باشیم. در این زمینه در صورت اجرایی نشدن مصوبات، موضوعات را از طریق استاندار خوزستان پیگیری می‌کنیم.

کریمی با بیان این‌که آخرین سرشماری از عشایر در سال 87 انجام گرفته است، گفت: در سال 98 نیز قرار است سرشماری از عشایر استان مجددا انجام گیرد تا بر اساس آن سرشماری جدید نسبت به تصمیم گیری برای عشایر اقدام شود.

وی با اشاره به عملکرد 8 ماهه سال 97 و سال 96 ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در بحث حمایت از عشایر استان انجام گرفته، موضوع بیمه اجتماعی عشایر بوده است. در این زمینه 12 هزار و 395 نفر از سرپرستان خانوارهای عشایری تحت پوشش بیمه اجتماعی عشایر قرار گرفته‌اند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان تصریح کرد: شورای راهبردی بیمه عشایر استان با دستور استاندار قرار است تا باقی مانده سرپرستان عشایر استان را بیمه کند. در این زمینه به دنبال آن هستیم تا آمار سرپرستان بیمه شده خانوارهای عشایر را تا پایان سال 97 بالا ببریم.

کریمی ادامه داد: تا پایان سال 97 قرار است 10 هزار سرپرست خانوار عشایری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و منابع آن نیز تامین شده است تا این تعداد سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار بگیرند.

وی در خصوص اعتبارات تخصیص داده شده برای عشایر استان خاطرنشان کرد: در سال‌های 96 تا 97 جمع اعتبارات عشایر استان حدود 132 میلیارد تومان بوده و در این زمینه چیزی حدود 96.5 میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده است.

کرمعلی قندالی نیز اظهار کرد: علی رغم وجود همه تنگناها و مشکلات در استان خوزستان به دلیل هم‌افزایی بسیار خوب میان مدیران شاهد شرایط خوبی هستیم و حرفی برای گفتن وجود ندارد.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری عشایر در کشور افزود: اگر نگاه به این عشایر مانند یک کلانشهر باشد که در آن مجموعه همه فعالیت‌ها انجام می‌گیرد، می‌توانیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در بحث عشایر باشیم زیرا فعالیت‌های بسیار پویایی توسط عشایر کشور در حال انجام است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این‌که باید در سطح کلان کشور ادبیات برنامه‌ریزی تغییر پیدا کند، تصریح کرد: باید برای عمران و توسعه دیدگاه به این شکل باشد که ابتدا به توسعه عشایر، سپس روستا و در نهایت به توسعه روستایی توجه شود.

قندالی ادامه داد: در بسیاری از بخش‌ها در زمان برنامه‌ریزی کلمه عشایر فراموش می‌شود و این مساله باعث به وجود آمدن شرایطی می‌شود تا نتوان آنطور که باید به عشایر توجه کرد.

وی با اشاره به این‌که اتفاقات بسیار خوبی در بحث عشایر خوزستان رخ داده است، گفت: علی رغم مشکلاتی مانند خشکسالی، سوخت‌های فسیلی و سایر مسایل استان اما اتفاقات بسیار خوبی رخ داد تا عشایر با کمترین مشکلاتی در خوزستان مواجه باشند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این‌که جماعت عشایر یک جامعه مولد است، اظهار کرد: عشایر مردمی بسیار با کرامت هستند. برای مثال با همه گرفتاری‌ها و مشکلات که عشایر دارند، اگر روزی در چادر آن‌ها حضور پیدا کنید، هرچه که دارند را برای شما می‌گذارند در صورتی که دیگر کمتر چنین موضوعی را می‌توان در حوزه شهری و روستایی مشاهده کرد.

قندالی با بیان این‌که عشایر با دید زیست محیطی و تبادل با طبیعت زندگی می‌کنند، ادامه داد: عشایر دست آموز محیط زیست هستند و بهتر از ما می‌دانند که چگونه با محیط زیست رفتار کنند. باید به زندگی و معیشت عشایر به دید علمی نگاه کنیم و در جهت توسعه آن گام‌های اساسی برداریم.

وی با بیان این‌که باید در جمعیت عشایر توسعه یافتگی رخ دهد، خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم تا عشایر را در قانون برنامه بودجه سال 98 پررنگ‌تر ببنیم. همچنین در این زمینه در بودجه‌های سنواتی توجه بسیار خوبی به عشایر شده است.

غلامرضا شریعتی در این اظهار کرد: در تلاش هستیم در استان به شکلی عمل کنیم که مسایل و مشکلات عشایر خوزستان در بحث موضوعات تولیدی، جاده‌های دسترسی، آب مورد نیاز و... دیده و برای حل آن‌ها تلاش شود.

وی افزود: در حال حاضر 20 میلیارد تومان برای جاده‌های دسترسی عشایر در شمال استان در منطقه احمد فداله دزفول اختصاص داده شده است. کار احداث این جاده در حال انجام است و با توجه به قولی که به مردم داده‌ایم امیدواریم هرچه سریعتر شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: مسایلی مانند ایاب و ذهاب دانش آموزان عشایر و سرویس‌های بهداشتی مورد نیاز آن‌ها در دست پیگیری و اقدام هستند. در این زمینه دستورات لازم داده شده تا این موضوعات به صورت جدی پیگیری و اجرایی شوند.

شریعتی عنوان کرد: همچنین در بحث تغذیه و سلامت دانش آموزان عشایر نیز تصمیماتی اندیشیده شده است و دستگاه اجرایی استان موظف شده‌اند تا هر آنچه به عهده آن‌ها است را با نهایت سرعت و دقت در استان اجرایی کنند.

وی ادامه داد: 20 تخته چادر برای مدارس عشایری در نظر گرفته شده است که توسط مدیریت بحران استان، امروز تامین خواهند شد تا دانش آموزان عشایر بتوانند در این چادرها تحصیل کنند. همچنین قرار است برای 50 کلاس درس عشایری نیز کانکس‌هایی تامین و به آن‌ها تحویل داده شود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: امیدواریم با مصوبات جلسه شورای عشایر استان، گام‌های اساسی برای حل مشکلات عشایر خوزستان و همچنین توسعه و عمران این بخش برداشته شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای میان استانداری خوزستان و سازمان امور عشایر کشور گفت: قرار است تا بر اساس تفاهم نامه‌ای استان خوزستان به عنوان پایلوت در بحث دانش، مهارت افزایی و مسایل زیرساختی عشایر فعالیت کند و بتوانیم بر این اساس در جهت ارتقا عشایر گام‌های اساسی برداریم.

در ادامه سیاوش احمدی میرقائد اظهار کرد: جامعه عشایری کشور با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر، همواره در کنار جامعه شهری و روستایی نقشی اساسی را در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور داشته است.

وی افزود: در 100 سال گذشته روند تغییرات جمعیتی عشایر در کشور نشان می‌دهد که قدر مطلق جمعیت جامعه عشایری شرایطی با ثبات دارد و این جمعیت تغییرات چندانی ندارد. این ثبات جمعیتی در حالی رخ داده که جمعیت جامعه شهری کشور روز به روز رشد پیدا می‌کند.

مدیرکل هماهنگی و ساماندهی امور عشایر کشور تصریح کرد: در سال 1245، حدود 3.8 درصد از جمعیت کشور جامعه عشایری بوده در حالی که این عدد اکنون به 1.8 جمعیت کشور رسیده است. با توجه به محدودیتی که در منابع وجود دارد، امکان رشد این جمعیت وجود ندارد و به این دلیل شاهد ثبات جمعیت عشایری کشور هستیم.

احمدی میرقائد ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های منابع در کشور برای افزایش جمعیت عشایری، سر ریز این جمعیت وارد شهرها می‌شوند و شرایطی را به وجود می‌آورند که جمعیت مردم شهرها افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت جامعه عشایری در کشور عنوان کرد: جامعه عشایری یک جامعه فرهنگی و میراث‌دار آداب و رسوم کشور است. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در جامعه عشایری کشور وجود دارد و با توجه به این‌که این مردم خود را در جنگ نشان داده‌اند، مرزبان‌های بسیار خوبی برای کشور هستند.

مدیرکل هماهنگی و ساماندهی امور عشایر کشور با بیان این‌که عشایر کشور به عنوان یک عامل پدافندی غیر عامل در کشور حضور دارند و این موضوع را در زمان جنگ نیز به اثبات رسانده‌اند، خاطرنشان کرد: 28درصد از دام سبک و بیش از 35 درصد از صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود و نقش مهمی در تامین پروتئین و اقتصاد کشور دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار