رئیس مرکز بهداشت خوزستان از اجرای طرح ملی "بررسی الگوی مصرف مواد غذایی و وضعیت تغذیه‌ای خانوار و فرد" توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد.
کد خبر: ۷۰۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸ 07 January 2019

دکتر مهدی حسینی‌زاده اظهار کرد: الگوی مصرف مواد غذایی در بیشتر کشورها، نژادها، طبقات اجتماعی و فرهنگ‌ها مختلف و متفاوت است. تعیین الگوی مصرف مواد غذایی راهنمایی مفیدی برای آموزش افراد، ارتقای سواد غذایی و سیاست‌گذاری‌های تغذیه‌ای است.

وی افزود: همچنین این امر به محققان کمک می‌کند الگوهای جدید و ارتباط آنها با عوامل خطر بیماری‌ها را بهتر بشناسند. علاوه بر این تحلیل الگوی غذایی راهنمای مفیدی برای تدوین توصیه‌های عملی تغذیه‌ای به مردم است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در این جهت طرح ملی "بررسی الگوی مصرف مواد غذایی و وضعیت تغذیه‌ای خانوار و فرد" در دو مرحله در خانوارهای ایرانی اجرا می‌شود.

حسینی‌زاده در خصوص اهداف اجرای این طرح، تصریح کرد: این طرح با اهدافی از جمله شناسایی جمعیت‌های در معرض ناامنی غذایی، شناسایی عوامل خطر تغذیه‌ای مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر، بررسی تغییرات الگوی مصرف مواد غذایی و استفاده از اطلاعات این بررسی جهت برنامه‌ریزی‌های کلان به منظور بهبود وضعیت تغذیه‌ای در خانوارهای ایرانی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال اجرا است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عملیات میدانی این طرح در دو مرحله از ابتدای زمستان سال جاری و فصل بهار سال آینده در ۴۵ خوشه، شامل ۱۸۰ خانوار در سطح دانشگاه علوم پزشکی اهواز با روشی همسان با کل کشور اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: داده‌های الگوی مصرف مواد غذایی خانوار توسط مراجعه دو نفر کارشناس تغذیه به عنوان پرسشگر طرح که در دو روز غیرمتوالی به درب منازل خانوارهایی که به صورت تصادفی توسط مرکز آمار ایران انتخاب شده‌اند، جمع‌آوری می‌شود. در این دو روز علاوه بر فهرست‌برداری از 12 خانوار، چهار خانوار را تن‌سنجی می‌کنند و ضمن توقف یک تا دو ساعته در هر خانوار پرسشنامه‌هایی که شامل سوالاتی درباره غذاهای مصرفی و توزین اقلام غذایی مصرفی است را تکمیل می‌کنند.

حسینی‌زاده گفت: اجرای این بررسی با کمک و همیاری استانداری، فرمانداری‌ها و فرماندهی نیروی انتظامی استان با دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال اجرا است و با توجه به ماهیت این مطالعه، مرکز بهداشت خوزستان کمک و همکاری شهروندان خوزستانی را با تیم‌های پرسشگری درخواست می‌کند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: بهداشت ، تغذیه ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار