بلک عنوان کرد:
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی شاهرودی در تحول نظام قضایی کشور گفت: نگاه عالمانه و فقیهانه ایشان در مدت 10 سال ریاست بر قوه قضاییه در شکل‌دهی یک نظام قضایی مبتنی بر فقه شیعه بسیار موثر بوده است.
کد خبر: ۷۰۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 07 January 2019

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک در مجلس یادبود آیت الله هاشمی شاهرودی که عصر یکشنبه، ۱۶ دی‌ماه با حضور آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و دیگر مسئولان استانی در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این مجلس به پاس گرامیداشت یاد و خاطره یک عالم ربانی و فقیه اهل‌بیت(ع) و همچنین ریاست مجلس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرحوم آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی برگزار شده است. براساس آیات الهی، یکی از مهم ترین سرفصل هایی که در فلسفه بعثت پیغمبران و انبیا الهی مطرح است، تأمین و تعمیق علم و دانش و بینش بشری است تا لایه های ظلمانی جهالت ها از دست و پای بشر برچیده شود.

بلک با تصریح بر اینکه زندگی بدون دانش و فرهیختگی فاقد ارزش است، بیان کرد: خداوند انسان‌های بی بهره از علم را کور خوانده است. اگر بخواهیم فضیلت و ارزش عالمان دینی را براساس روایات نیز بررسی کنیم، تعابیر زیبایی قابل ذکر است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: کسی که مرگش فرا برسد در حالی که اشتغال به دانستن و دانش دارد، با خدا ملاقات می کند، در حالی که یک درجه از پیامبران پایین تر است. انسان عالمی که عمرش را در فقاهت، دانستن علوم قرآن و معارف اهل بیت(ع) صرف کرده است، فاصله اش با پیغمبران چنان است که فقط مقام نبوت را ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان افزود: در طول تاریخ، خصوصا در عصر غیبت، کسانی که عَلَم نورانی دین و قرآن و حکمت و فقه اهل بیت(ع) را بر دوش داشته‌اند، جز مراجع عظام تقلید، فقها، مجتهدن و عالمان ربانی نبوده اند که مجاهدت های فراوان از خود نشان داده اند.

وی با اشاره به جان فشانی علما در حفظ و حراست از فقه اهل بیت(ع)، خاطرنشان کرد: احادیثی که امروز در اختیار همه ما قرار می گیرد، توسط دانشمندان ما با صعوبت ها و سختی های ناشی از تهدیدهای فراوانی حفظ شده است تا از حدود و ثغور اعتقادی شیعه حراست شود. این حرکت تا امروز امتداد پیدا کرده است. صدها فقیه و مجتهد بزرگ برای حفظ کیان تشیع به شهادت رسیدند.

بلک ادامه داد: این بار یک عالم بزرگ، یک فیلسوف، یک عارف و یک مجاهد؛ یعنی امام راحل بر سلسله نورانی تشیع صفحاتی تاریخ ساز اضافه کردند. حضرت امام(ره) راهی را گشود و شاگردانی تربیت کرد که این مسیر را ادامه دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: این مجلس در حقیقت مجلس یک انسان وارسته و فقیه بزرگواری است که از زلال علم و حکمت امام عالی مقام، سیراب شده است. البته حضرت امام برای هر کاری و هر شانی، انسان و افسران متناسب با خود را تربیت کرد. این روش اهل بیت(ع) بود. مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی یک فقیه بزرگوار بود. ایشان محضر علم و درس بزرگانی چون امام راحل و آیت الله خویی را درک کردند و از شاگردان خاص مرحوم آیت الله سیدمحمد باقر صدر بودند و نگاه جدیدی در فقاهت از ایشان فرا گرفت.

وی با اشاره به مقام علمی آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: ایشان فقیهی بودند که از سال ۵۷ تا الان محضر درس خارج برپا می کردند. امام راحل از ایشان خواستند که در ارتباط با فقه حکومت تحقیق و شاگردپروری کند. گرچه مایه هایی از مسائل مذهب و اسلام در قوانین قضایی ما وجود داشته و دارد، اما سایه ای از نگاه غربی ها بر همین قوانین ما سایه افکنده بود. نگاه عالمانه و فقیهانه ایشان در طول 10 سال ریاست بر قوه قضائیه، این قوه را متحول کرد. نگاه عالمانه و فقیهانه ایشان در این مدت در شکل دهی یک نظام قضایی مبتنی بر فقه شیعه بسیار مؤثر بوده است.

بلک خاطرنشان کرد: این وجود باارزش مسئولیت پیدا می کند که رابط میان مرحوم شهید صدر و حضرت امام باشد. برقراری ارتباط و اتصال عمیق میان نظام اسلامی و عراق محصول آن تلاش ها و مجاهدت های آن مرحوم است. مرحوم آیت الله شاهرودی عهده دار حرکت های مهم علمی بودند. بزرگترین کنگره بررسی اندیشه های حضرت امام به عهده ایشان بود. کنگره بزرگ دایره المعارف فقه اسلامی توسط ایشان برگزار شد. ایشان ۴۰ سال شاگردپروری و مجتهد پروری کرده است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار