استاندار خوزستان خبر داد:
غلامرضا شریعتی در نشست کارگره حفاظت از تالاب ها و سواحل استان خوزستان از افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین‌المللی شادگان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تامین برق پمپ های این پروژه از سوی استانداری به جدیت دنبال خواهد شد و در آینده نزدیک با افتتاح این پروژه شاهد انتقال آب از رودخانه کارون به بخش جنوبی تالاب خواهیم بود.
کد خبر: ۷۰۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 07 January 2019

غلامرضا شریعتی در نشست کارگره حفاظت از تالاب ها و سواحل استان خوزستان از افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین‌المللی شادگان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تامین برق پمپ های این پروژه از سوی استانداری به جدیت دنبال خواهد شد و در آینده نزدیک با افتتاح این پروژه شاهد انتقال آب از رودخانه کارون به بخش جنوبی تالاب خواهیم بود.

 به گزارش"تابناک"؛ شریعتی افزود: کارگروه حفاظت از تالاب ها و سواحل خوزستان با هدف بررسی آخرین وضعیت تالاب های خوزستان به ویژه تالاب شادگان تشکیل شد تا هماهنگی بیشتری بین دستگاه های مجری به منظور تکمیل پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان انجام شود.

وی افزود: با افتتاح این پروژه در هر ثانیه پنج متر مکعب آب از رودخانه کارون به بخش جنوبی تالاب شادگان منتقل می شود.

استاندار خوزستان از مسئولان نیشکر و پروژه آبزی پروری مجموعه آزادگان خواست تا با توجه به نیاز نداشتن آب در این فصل از ایستگاه های پمپاژ برای انتقال آب به تالاب استفاده کنند. شریعتی در ادامه خواستار فعال شدن پمپ های انتقال کانال جهاد نصر برای انتقال آب به رودخانه جراحی و بخش شمالی تالاب شادگان شد و افزود: علاوه بر این آب رهاسازی شده از رودخانه کرخه باید تداوم داشته باشد و ارتباط خوبی بین بخش ‌ها و حوضچه های پنجگانه با ایجاد کالورت و مناسب تامین شود.

وی ادامه داد:در این نشست گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان از وضعیت تالاب های هورالعظیم، بامدژ و میانگران تشریح شد و وضعیت فعلی با سنوات گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: گزارش ارایه شده توسط این اداره کل نشان دهنده آن است که نیاز است اعضای کارگروه حفاظت از تالاب ها و سواحل خوزستان مشارکت بیشتری برای احیا و تامین حقابه کامل تالاب ها داشته باشند.

استاندار خوزستان گفت: بر اساس اعلام محیط زیست میزان آبگیری تالاب هورالعظیم اکنون به 80 درصد رسیده و خوشبختانه بارندگی های اخیر باعث شده که بخش عراقی تالاب که تابستان دچار آتش‌ سوزی شده بود کاملا زیر آب برود.

بر اساس این گزارش، یکی از چالش های این تالاب در تابستان امسال، آتش سوزی در بخش عراقی بود که از اوایل تیر امسال آغاز شده بود و اعزام چندین نوبت بالگرد و هواپیمای آبپاش نتوانسته بود این آتش و دود را فرونشاند. در ماه های اخیر 25 هزار هکتار در بخش عراقی و بیش از 2 هزار هکتار در بخش ایرانی هورالعظیم دچار آتش سوزی شده بود.

دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از یکصد کیلومتر فراتر رفته و گاهی تا 10 شهرستان و روستاهای زیادی را درگیر کرد، به طوری که دود علاوه بر دشت آزادگان، هویزه، اهواز، کارون، حمیدیه و باوی، شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در برخی روزها فرا می گرفت.

کارشناسان بر این باور بودند که تنها راهکار خاموش شدن آتش و دود در این تالاب، آبگیری آن و تامین حقابه است. این در حالیست که تابستان امسال آبی از کرخه وارد هورالعظیم نشده و حقابه این تالاب تقریبا هیچگاه محقق نشده است. اگر چه شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، مهر گذشته در همایش «مدیریت منابع آب و سازگاری با کم آبی» مدعی شد که با وجود خشکسالی شدید، آب مورد نیاز هورالعظیم تامین شده است.

مقدمات اجرایی پروژه انتقال آب بین حوضه ای از کارون به رودخانه جراحی و در نهایت به تالاب شادگان از سال 1392 با طول 82 کیلومتر و قابلیت 150 میلیون متر مکعب انتقال آب به تالاب آغاز شده که هم اکنون این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار