رئیس اتاق بازرگانی اهواز:
وی در خصوص مساله صادرات به روسیه عنوان کرد: با توجه به پتانسیل استان در محصولات کشاورزی به دنبال آن هسیتم تا این محصولات صادر شود. روسیه یکی از مقاصد بسیار خوب برای صادرات است و در این زمینه صحبت‌هایی انجام گرفت تا یک خط هوایی از دزفول به این کشور در نظر گرفته شود اما تا کنون نتیجه‌ای در این زمینه نگرفته‌ایم.
کد خبر: ۷۰۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶ 08 January 2019

شهلا عموری در نشست خبری با اصحاب رسانه بابیان اینکه پایانه مرزی چذابه زیر نظر اتاق بازرگانی اهواز و شلمچه زیر نظر اتاق‌های بازگانی خرمشهر و آبادان است، اظهار کرد: باگذشت 14 سال از فعالیت مرزها همچنان برخی از مسائل سیستمی و زیرساختی، با طرف عراقی حل‌نشده است که این عامل تأثیر خود را بر صادرات و صادرکنندگان گذاشته است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: باوجود اینکه بارها اعلام کردیم در نقطه صفر مرزی باید دروازه ورود و خروج برای جلوگیری از ترافیک کامیون‌ها تعریف شود اما تاکنون موفق به احداث دروازه دوم نشده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: در مواقعی که صادرات تره‌بار به کشور با حجم بالایی صورت می‌گیرد؛ ظرفیت بازارچه در یک ماه از 700 کامیون به یک هزار و 500 کامیون می‌رسد اما ازآنجایی‌که ظرفیت بارگیری ما یک هزار کامیون است رانندگان کامیون‌ها با شب خوابی مواجه می‌شوند و گاهاً یک کامیون دار با 5 روز شب خوابی مواجه می‌شود که به نفع صادرکننده نیست.

عموری با اشاره به ارز آوری و رونق بازار صادرات از طریق گرفتن کد ترانزیتی عنوان کرد: به‌صورت جدی به دنبال گرفتن «کد ترانزیت» از طریق گمرک هستیم؛ گرفتن کد ترانزیت در شرایطی که به دلایل بین‌المللی مرزهای ترکیه بسته می‌شود می‌توان از فرصت استفاده کرد و اقدام به صادرات کالای جایگزین کرد.

وی از آماده بودن بازارچه الغدیر در پایانه مرزی چذابه خبر داد، و افزود: با مکاتباتی که با اداره کل میراث فرهنگی استان شد درخواست کردیم این بازارچه در اختیار ما قرار داده شود تا واحدهای تولیدی صنایع‌دستی از تولید تا صادرات محصولات خود را در آن به نمایش گذاشته و اقدام به فروش محصولات سنتی استان کنیم.

عموری با ابراز تأسف از فراهم نبودن شرایط صادرات هوایی استان خوزستان به روسیه گفت: باوجود پیگیری از طریق نمایندگان، استاندار و مسئولان حوزه اقتصادی تاکنون موفق به فعال کردن خط هوایی از فرودگاه دزفول به روسیه نشدیم.

وی افزود: محصولات باغی دزفول به‌وسیله واسطه‌ها به شمال کشور می‌رود و سپس با بسته‌بندی موردنظر روس‌ها به نام و برند استان دیگر به کشور روسیه صادر می‌شود.

عموری با اشاره به اهمیت بازار عمان برای صادرات محصولات استان و کشور بیان کرد: عمان با توجه به اینکه معافیت‌های خوبی در مناطق آزاد خود دارد ما به آن به‌عنوان دروازه ورود به کشورهای دیگر نگاه می‌کنیم؛ بسیاری از کالا که به‌صورت خام به کشور روسیه صادر می‌شود می‌توانیم با بسته‌بندی مناسب به کشور عمان صادر کنیم.

وی در رابطه با بازار قطر گفت: کشور قطر نیز مانند دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس اغلب نیازهای خود را از طریق واردات از کشورهای دیگر تأمین می‌کند اما استان‌های فارس، بوشهر و شیراز به دلیل مسافت کم در صادرات به قطر از ما موفق‌تر بوده‌اند؛ اتاق بازرگانی اهواز در تلاش است از طریق تشابهات زبانی و فرهنگی که بین خوزستان و قطر وجود دارد زمینه‌های بیشتر و بهتری برای صادرات به این کشور فراهم کند.

عموری در پاسخ به سؤال مبنی بر عدم موفقیت صادرات کشور و استان در تصاحب بازار عراق بیان کرد: بیشتر صادرات ما و کشور به عراق است؛ اما، نحوه صادرات ما به این صورت است که ابتدا وارد کشور عراق شدیم و سپس به فکر برنامه‌ریزی افتادیم درحالی‌که اگر با برنامه وارد می‌شدیم قطعاً الآن شریک اول تجاری عراق بودیم.

وی در توضیح شرایط تجاری کشور ترکیه در عراق عنوان کرد: کشور ترکیه برای موفق بودن در بازار عراق ساختاری عمل کرد؛ درگذشته وقتی وارد بصره می‌شدیم پوشش جوانان آن‌ها معمولی بود؛ ترک‌ها برای تسلط بر بازار عراق تولید سریال‌های خود را بالا بردند و از این طریق وارد خانه‌های مردم شدند.

عموری افزود: ورود سریال‌های ترکی به خانه‌های عراقی بر پوشش، نوع وسایلی که استفاده می‌کنند و فرهنگ آن‌ها تأثیر گذاشت و مردم رغبت بیشتری به استفاده از محصولات ترکی نشان دادند؛ ضمن اینکه دولت ترکیه امتیازهای خوبی به مردم عراق و صادرکنندگان داده است.

وی بابیان اینکه دیدگاه اتاق بازرگانی اهواز در این دوره این بود که خدمات ما فقط مختص اعضای اتاق بازرگانی نباشد، گفت: تمام انجمن‌ها، واحدهای تولیدی، صنعتی، صادرکنندگان، فعالان کشاورزی و... چه عضو اتاق باشند و یا نباشند به آن‌ها خدمات داده می‌شد و مشکلات آن‌ها را از طریق برگزاری جلسات با مسؤولان استانی حل کنیم.

عموری گفت: در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت یک کرسی به‌نظام صنفی کشاورزی، نظام‌مهندسی معدن، اتحادیه صادرکنندگان، خانه صنعت و با توجه به اینکه خوزستان تنها استانی است که 3 اتاق بازرگانی دارد دو کرسی به اتاق بازگانی خرمشهر و آبادان نیز اختصاص داده شد، تا بتوانند از طریق ریشه‌یابی مشکلات و ارائه راهکار به اتاق مشورت دهند.

وی با استراتژی بودن دو محصول خرما و آبزی پروی در استان خوزستان بیان کرد: 4 جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را به ریشه‌یابی این بحث اختصاص دادیم؛ با توجه به مخالفت‌هایی که به دلیل نبود منابع آبی برای جلوگیری از توسعه آبزی‌پروری می‌شد موفق شدیم مشکل را حل و به افزایش صادرات آبزی پروی در استان کمک کنیم.

در پایان این جلسه از اپلیکیشن اتاق بازرگانی اهواز رونمایی شد؛ در این اپلیکیشن به عنوان یک راهنمای تجاری کلیه اطلاعات مربوط به بخش‌های بازرگانی، گردشگری، صنایع‌دستی، آموزش، و... پیش بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار