در نشست اقتصاد مقاومتی خوزستان عنوان شد:
موسوی بیان کرد: خوزستان با داشتن 300 هزار شی تاریخی و 300 بنای تاریخی ظرفیت گردشگری بسیاری دارد که برای جذب سرمایه گذار باید تمامی دستگاه ها به ویژه بانک ها همکاری بیشتری داشته باشند.
کد خبر: ۷۰۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 10 January 2019

امید حاجتی در نشست اقتصاد مقاومتی خوزستان در سرسرای شهید رجایی استانداری بیان کرد: ساختار صنعتی خوزستان به گونه ای است که 80 درصد درآمد و تولید استان توسط واحدها و صنایع تولیدی بزرگ انجام می گیرد به همین منظور برای جلوگیری از هرگونه بحران کارگری و ایجاد مشکل برای این واحدها مشکلات آنها در حال بررسی و رصد است.

به گزارش"تابناک" وی گفت: معاونت اقتصادی استانداری نیز لازم است که به این موضوع ورود کند و مشکلات این واحدها را بررسی کند.اداره کل امور مالیاتی خوزستان نیز گزارشی از شرکت هایی دارای شرایط بحرانی را تهیه و به معاونت اقتصادی استانداری اعلام کند تا مشکلات آنها پیگیری شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در ادامه بیان کرد: از عواملی که مانع رونق بخش صنایع دستی می شود استفاده نکردن از صنایع دستی در زندگی روزمره است؛ اگر این موضوع یک فرهنگ و عادت شود و مردم در زندگی خود از صنایع دستی استفاده کنند تقاضا برای این بخش افزایش ، و باعث رونق این صنعت می شود.

حاجتی بیان کرد: متاسفانه جذب تسهیلات در حوزه صنایع دستی بسیار ضعیف بوده و این مشکل از سوی دستگاه های اجرایی مربوطه است که مانع توسعه این حوزه می شود.

وی گفت: صنایع دستی از جمله مشاغلی است که با کمترین هزینه می توان درآمد خوبی را کسب کرد؛ می توان با آموزش و به روز کردن اطلاعات روستاییان و عشایر این صنعت را توسعه و رونق داد.برای صنعت گردشگری مشوق ها و ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد و می توان برای استفاده از این قوانین هماهنگی لازم را با همکاری دستگاه های مربوطه انجام داد.

حاجتی گفت: باید این موضوع بررسی شود که چرا با وجود صدور مجوز هتل پنج ستاره در خوزستان این کار انجام نمی گیرد.

رضا قیصی پور نیز بیان کرد:از عواملی که مانع رونق صنعت صنایع دستی خوزستان شده نبود آموزش به فعالان این حوزه است؛ این مهم باعث شده تا صنایع دستی تولید خوزستان فاقد کیفیت و در بازار خریداری نداشته باشد.

وی گفت: تسهیلات روستایی با سود 4.6 درصد در نظر گرفته شد که متاسفانه دستگاه های مربوطه نتوانستند بخش زیادی از این اعتبار را جذب کنند و این موضوع باعث شد که در بخش صنایع دستی نتوانستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیر کل اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به بحث گردشگری سلامت بیان کرد: در این حوزه بین میراث فرهنگی خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز همکاری و مشارکت خوبی انجام نگرفت این در حالی است که به طور متوسط سالانه 6 هزار بیمار از کشورهای همسایه به خوزستان سفر می کنند و می توانستیم در این بخش درآمد زیادی را وارد خوزستان کنیم؛ استان هایی مثل اصفهان و فارس در این حوزه بسیار خوب و قوی عمل کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز بیان کرد: طرحی به منظور ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه تدوین شده که در تبصره 18 بودجه 97 قرار دارد.

محمد قاسم نژاد افزود:در این طرح مقرر شده برای سه هزار و 144 نفر شغل در حوزه کشاورزی ایجاد شود.این طرح در سه بخش تولید اشتغال در بخش های اولویت دار کشاورزی، افزایش توان تولید ملی و ارتقای معیشت مناطق مرزی با توسعه باغات در این مناطق اجرا می شود.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز گفت: تمامی مدیران دستگاه های اجرایی در تمامی جلسات استانی حضور یابند تا سیاست هایی که برای استان در نظر گرفته شده دنبال و اجرا شود.

حکمت اله موسوی همچنین بیان کرد: خوزستان در بخش صنایع دستی با 70 رشته و چهار هزار صنعتگر، ظرفیت های زیادی در تولید و فعالیت در بخش صنایع دستی دارد.به طور میانگین هشت درصد عشایر کشور در خوزستان تردد دارند و همین موضوع می تواند ظرفیت بسیار خوبی در امر تولید صنایع دستی توسط عشایر استان باشد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به مشکلاتی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد ادامه داد: نبود زیرساخت مناسب در پایانه های صادراتی استان در بخش صنایع دستی، نبود بازاریابی و نداشتن شناخت از بازارهای خارجی برای عرضه محصولات صنایع دستی استان، مشارکت ضعیف بازرگانان در صادرات صنایع، انجام صادرات چمدانی و بسته بندی ضعیف تولیدات صنایع دستی ازجمله مشکلات این بخش است.

وی در ادامه با بیان اینکه خوزستان رتبه 21 کشور در بخش سرمایه گذاری گردشگری و میراث فرهنگی را دارد، گفت:حجم سرمایه گذاری پارسال در این بخش پنج میلیارد ریال در خوزستان بود که از ابتدای امسال تاکنون حجم سرمایه گذاری به 10 هزار و 240 میلیارد ریال افزایش یافته است.

موسوی ادامه داد: سه اثر ثبت جهانی در خوزستان وجود دارد که رتبه خوزستان در کشور دراین حوزه پنجم است.ی با اشاره به اینکه پارسال بیش از هفت میلیون نفر گردشگر و مسافر شب اقامت در خوزستان ثبت شد افزود:متاسفانه سرمایه گذاران رغبتی به ایجاد مراکز اقامتی در خوزستان به دلیل نبود زیرساخت لازم ندارند.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان بیان کرد: مشوق و معافیت مالیاتی در خوزستان برای جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری استان وجود ندارد این در حالی است که استان های دیگر با اعمال مشوق مختلف سرمایه گذار را جذب می کنند.

وی گفت: از دیگر عواملی که باعث می شود سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در خوزستان نداشته باشند معرفی نشدن صحیح این استان در سطح ملی و بین المللی است؛ انتشار اخبار امنیتی و منفی از استان مانع حضور سرمایه گذاران در استان می شود.

موسوی ادامه داد: به منظور رونق صنعت گردشگری در استان و بالا رفتن آمار مسافران در حال پیگیری تصویب تعطیلات زمستانی در کشور هستیم که مردم در زمانی که هوای استان مناسب است به خوزستان سفر کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه هزار هکتار بافت تاریخی و 600 بنای ثبت ملی در خوزستان وجود دارد که ظرفیت مناسب سرمایه گذاری دارند گفت:اگر زیرساخت ها در خوزستان برای سرمایه گذاران فراهم شود شرایط استان برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است.

وی گفت: در حوزه گردشگری سلامت با توجه به اینکه سالانه هزاران نفر از کشور عراق برای درمان به خوزستان سفر می کنند تاسیس هتل بیمارستان گردشگری می تواند برای استان درآمد زا باشد.

موسوی بیان کرد: خوزستان با داشتن 300 هزار شی تاریخی و 300 بنای تاریخی ظرفیت گردشگری بسیاری دارد که برای جذب سرمایه گذار باید تمامی دستگاه ها به ویژه بانک ها همکاری بیشتری داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار