با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با مصرف ماهی‌های اروندرود و تالاب هورالعظیم و احتمال آلودگی این ماهی‌ها هشدار داده شد؛ اما واقعیت چیست؟
کد خبر: ۷۰۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 12 January 2019

خبری مبنی بر هشدار در مصرف ماهی‌های اروندرود و تالاب هورالعظیم در فضای مجازی منتشر شد و در این شایعه در مورد احتمال آلوده بودن ماهی‌ها در این مناطق را هشدار داده بود.

هیچ‌گونه تلفاتی در خوزستان مشاهده نشد

نبی‌الله خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان در این رابطه، اظهار کرد: شرکت شیلات خوزستان و دامپزشکی استان خوزستان به مدت یک ماه در آماده‌باش کامل بود و گشت‌های مشترکی هر روز از مزارع پرورش ماهی و بازارهای عرضه ماهی در شهرستان‌های مرزی، غربی و جنوبی استان انجام دادیم.

وی افزود: بعد از یک ماه کنترل و بررسی هیچ‌گونه تلفاتی که شکل و الگو آن با الگوی تلفات در عراق شباهت داشته باشد تا امروز در استان خوزستان مشاهده نشده است. پس از یک ماه سطح مراقبتی را ملایم‌تر کردیم و درحال حاضر در خوزستان مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

مورد بیماری در خوزستان وجود ندارد

مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان نیز اظهار کرد: نمونه‌برداری که از تلفات آبزیان در کشور عراق صورت گرفت، هم مرکز تحقیقات خوزستان و هم مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی و هم سازمان خواروبار جهانی بیماری ویروسی را تائید کرد. از طریق ستاد بحران استان جلساتی برای پیگیری این موضوع انجام شده است.

وی افزود: رودخانه‌ها و آب‌های مشترک با کشور عراق پایش شد و همه نمونه‌های استان خوزستان منفی بود و مورد بیماری مشاهده نشد؛ همچنین کلاس‌های آموزشی برای پرورش‌دهندگان در سطح استان برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: بر طبق توافقاتی که با کشور عراق در حال انجام است تیمی از سازمان دامپزشکی برای بررسی بیشتر به عراق اعزام می‌شود و نمونه‌های احتمالی اخذ می‌کنند تا بررسی‌های بیشتر در خصوص این بیماری انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر جای نگرانی وجود ندارد و همه مزارع و سایت‌های پرورش ماهی استان خوزستان عاری از هرگونه بیماری ویروسی هستند.

به پرورش‌دهندگان اطلاع‌رسانی لازم صورت بگیرد

حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران نیز با اشاره به تلفات سنگین ماهی‌ها به دلیل بیماری ویروسی در عراق، اظهار کرد: موضوع بیماری ویروسی ماهی‌ها در کشور عراق با همکاری سازمان شیلات و دامپزشکی بررسی شد و یک آگاهی بخشی به مجموعه به‌خصوص استان‌های خوزستان و کرمانشاه صورت گرفت. طبق بررسی‌های که سازمان دامپزشکی و شیلات انجام داد یک نوع بیماری ویروسی است که فائو هم در حال حاضر ورود کرده و در حال بررسی بیشتر موضوع است.

وی افزود: این بیماری ممکن است برای ما هم خطر داشته باشد باید به این موضوع توجه داشته باشید و پرورش‌دهندگان به خصوص افرادی که در کار پرورش گرمابی هستند اطلاع‌رسانی‌های لازم برای مراقبت انجام شود.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران عنوان کرد: اگر بیماری ویروسی وارد کشور ایران شود، می‌تواند برای ماهی‌های ایران نیز تلفات سنگین داشته باشد؛ در صورت امکان هیاتی از استان خوزستان به عراق برای بررسی میدانی اعزام شود که شاهد وقوع این بیماری در خوزستان نباشد همچنین در نقل‌وانتقال ماهی‌ها مراقبت لازم صورت بگیرد.

 

منبع: فارس

برچسب ها: ماهی ، بیماری ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار