امام جمعه اهواز:
آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در خطبه های نماز جمعه امروز اهواز با تبریک میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار، اظهارداشت: آنهایی که گوش شنوا دارند متوجه شده اند که اسلام زن و جامعه بانوان را بسیار با ارزش می داند.
کد خبر: ۷۰۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ 11 January 2019

آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در خطبه های نماز جمعه امروز اهواز با تبریک میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار، اظهارداشت: آنهایی که گوش شنوا دارند متوجه شده اند که اسلام زن و جامعه بانوان را بسیار با ارزش می داند.

به گزارش:تابناک" وی ادامه داد: زن از جایگاه ویژه ای برخوردار است و قرآن در این رابطه بارها تاکید کرده و تکالیف متعددی در حوزه های سیاسی و اقتصادی متوجه زن کرده این امر برخلاف جوسازی بدخواهان و دشمنان است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه همچنین تعدادی از آیات قرآن به زمینه های تربیتی و اجتماعی که بر عهده بانوان است ، اختصاص دارد، گفت: بیعت زنان با رسول خدا (ص) نیز یکی از موضوعاتی است که نشان دهنده این امر است.

 

وی ادامه داد: آیات زیادی در قرآن آمده که مخاطب آن‌ زنان در مباحث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و روانشناسی هستند. مشخصا به آیه بیعت در این باره می‌پردازم؛ دو بیعت بزرگ در تاریخ اسلام از سوی زنان و مردان مسلمان با پیغمبر خدا اتفاق افتاده است؛ یکی در سال ششم و یکی در سال هشتم که همان فتح مکه بود. در هر دو بیعت ابتدا مردان با پیامبر(ص) بیعت کردند، سپس زنان.

آیت الله موسوی جزایری افزود: آیه ۱۰ سوره ممتحنه به آیه «بیعت‌النسا» در فتح مکه معروف است؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا جَاءَكُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ ۖ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِهِنَّ ۖ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ ۖ لَا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلَا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ ۖ وَآتُوهُمْ مَا أَنْفَقُوا ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ۚ وَلَا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوَافِرِ وَاسْأَلُوا مَا أَنْفَقْتُمْ وَلْيَسْأَلُوا مَا أَنْفَقُوا ۚ ذَٰلِكُمْ حُكْمُ اللَّهِ ۖ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، زنانی که به عنوان اسلام و ایمان (از دیار خود) هجرت کرده و به سوی شما آمدند (ممکن است جاسوس باشند) شما از آنها تحقیق کرده و امتحان شان کنید و البته خدا به (صدق و کذب) ایمان شان داناتر است، اگر با ایمان شان شناختید، آن ها را دیگر به شوهران کافرشان بر مگردانید که هرگز این زنان مؤمن بر آن کفّار و آن شوهران کافر بر این زنان حلال نیستند ولی مهر و نفقه‌ای که شوهران مخارج آن زنان کرده‌اند به آنها بپردازید و باکی نیست که شما با آنان نکاح کنید در صورتی که اجر و مهرشان را بدهید و هرگز متوسل به حفاظت (و عقد و پیمان) زنان کافره نشوید و (اگر زنانتان از اسلام به کفر برگشتند و نزد کافران رفتند) از کفّار مهر و نفقه مطالبه کنید، آنها هم (اگر زنان شان ایمان آوردند و نزد شما آمدند) مهر و نفقه طلبند. این حکم خدا است که میان شما حکم می‌کند و خدا (به حقایق امور) دانا و (به مصالح خلق) آگاه است.» که در این بیعت رسول خدا شش پیمان را از زنان گرفتند که زنان متعهد به انجامش شدند؛ اول مشرک نشوند، دوم دزدی نکنند (از مال همسران شان مخفیانه برندارند)، سوم عدم عمل منافی با عفت، چهارم نکشتن فرزندان (به دو صورت سقط جنین و زنده به گور کردن فرزندان دختر)، پنجم دوری از افترا و تهمت و ششم عمل به همه دستورات پیغمبر(ص).

وی تصریح کرد: هنگامی که رسول خدا (ص) مکه را فتح کردند، گروه های مختلفی با ایشان بیعت کردند و یکی از این گروه ها، جمعیت زنان بود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اینکه بیعت با رهبر اسلامی از امور سیاسی است، یادآرو شد: بیعت مردم با پیامبر بیانگر آن است که دین با سیاست آمیخته است و تمام امت اسلامی از مرد و زن در راه پایداری اسلام باید با پیامبر بیعت کنند.آیت الله جزایری خاطرنشان کرد: بر همین اساس زن نیز دارای مسئولیت های متعددی در جامعه هستند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان بیان کرد: چهارشنبه، ۲۶ دی روز فرار شاه بود که اولین بارقه خورشید پیروزی انقلاب اسلامی زده شد. دیکتاتوری شاه باعث شده بود که همه ارکان نظام شاهنشاهی به او وابسته باشد و وقتی که او از کشور فرار کرد، شیرازه همه چیز از هم پاشیده شد و انقلاب اسلامی با فرار شاه پیروز شد. پس از آن بود که امام اعلام کرد می‌خواهم به کشور برگردم و در میان ملتم باشم. آمریکا تدابیر بسیاری به کار بست که از ورود امام جلوگیری کند اما موفق نشد؛ عده‌ای از متدینین و بازاریان تهران هواپیمایی را کرایه کردند و امام از پاریس به تهران بازگشت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار