رئیس امور عشایر شهرستان شوش خبر داد:
رئیس امور عشایر شهرستان شوش گفت: در سه ماه گذشته، پنج میلیارد ریال به شترداران این شهرستان به عنوان عشایر کوچ روی درون استانی در قالب وام های کم بهره پرداخت شد.
کد خبر: ۷۰۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 13 January 2019

نوروز دبات اظهار کرد: آمار کل عشایر هر ۱۰ سال اخذ می شود و طبق آخرین آمار به دست آمده، برنامه های حمایتی مناسبی برای عشایر کوچ رو را در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طبق تعریف‌های رسمی، به خانواده هایی که پنج کیلومتر در فصل‌های مختلف سال در محدوده استان جا به جا می شوند خانوارِ درون کوچ اطلاق می شود.

دبات گفت: در سه ماه گذشته پنج میلیارد ریال وام برای ۴۵ خانواده دارای شتر در نظر گرفته شد که این تسهیلات کم بهره و بدون ضامن هستند.

رئیس امور عشایر شهرستان شوش با بیان اینکه پیگیر مرحله دوم اعطای وام هستیم، اظهار کرد: شوش اولین شهرستان در کشور است که برای شترداران آن وام تخصیص داده شد و رقم وام نیز به نسبت تعداد دام محاسبه می شود.

رحیم کعب عمیر، فعال کشاورزی و مشاور مدیر کل جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در استان خوزستان دو نوع عشایر کوچنده وجود دارند؛ عشایری که از شمال، شمال غربی و شرقی وارد استان می شوند و فصل زمستان و پاییز را در خوزستان سپری می کنند که سازمان امور عشایر نیز امکانات مختلفی در اختیار آنها می گذارد. اما عشایر درون کوچ نوعی از عشایر هستند که در استان حضور دارند و از شهری به شهری دیگر جا به جا می شوند.

وی با بیان اینکه بیشتر حمایت های امور عشایر از گوسفند داران، شترداران و گاومیش داران است، افزود: گاومیش داران سمت هورالعظیم، تالاب بامدژ و تالاب مالح و گاهی به سمت حاشیه کرخه و دز تمرکز دارند و فعلا اولویت اول در طرح حمایتی، گوسفندداران و شترداران است و بخش گاومیش داران در برنامه آینده هستند.

این فعال کشاورزی توضیح داد: شترهای ما در دنیا بی نظیر هستند و علاوه بر کمک به افزایش تولید گوشت قرمز، با تکثیر شتر می‌توان صنعت گردشگری و شترسواری در فصل های زمستان و پاییز و اوایل بهار را توسعه داد.

وی بیان کرد: چون خوراک شتر از انواع گیاهان و درختچه ها و خارهای بیابان تأمین می شود، هزینه تهیه خوراک برای این دام پایین است.

کعب عمیر افزود: طرح حمایت از عشایر درون کوچ رو در شوش به عنوان پایلوت موفقیت آمیز بود. طرح را تا غرب رامهرمز نیز ادامه می دهیم تا بتوان شترداران استان را به توسعه برسانیم. در این زمینه نماینده شوش، فرماندار شوش، مدیر کل امور عشایر و رئیس امور عشایر این شهرستان همراهی کرده و با مسئولان به ویژه بخشداران شهرستان های مختلف در حال صحبت هستیم.

این فعال کشاورزی گفت: از سال گذشته تا کنون امور عشایر استان تسهیلات خوبی به عشایر درون کوچ رو داده و سال آینده این تسهیلات بهتر و دقیق تر خواهند شد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار