به گفته مسئولان حوزه تامین آب استان، هر شهروند قمی در طول شبانه روز به طور میانگین 154 لیتر آب مصرف می کند که برای پایداری منابع محدود این پدیده حیات بخش به خصوص در بخش شرب لازم است شهروندان مدیریت مصرف و رساندن میزان استفاده به 80 لیتر را مورد توجه قرار دهند.
کد خبر: ۷۰۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۸ 15 January 2019

به گزارش تابناک قم، در شرایط کنونی تامین آب شرب، یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان استان و پیش نیاز اصلی حفظ حیات در شهر گرمسیری قم است که جمعیت آن بیش از یک میلیون و 200 هزار تن می باشد.
درسال های گذشته برای تامین مطلوب آب شرب مورد نیاز مردم قم، طرح بزرگ انتقال آب از سرشاخه های دز به این استان انجام شد و امروز حجم زیادی از آب شرب بدین وسیله تامین می شود.

به گفته مسئولان استان حتی با وجود اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های دز و برداشت از چاه های دشت علی آباد، اگر روند مصرف به همین میزان ادامه یابد، قم در آینده در چندان دور با چالش جدی کاهش منابع آب شرب مواجه می شود که اثر مستقیم در مسیر رشد و پیشرفت آن دارد.

برای آشنایی بیشتر با اهمیت این موضوع، خبرنگار ایرنا نظرات شماری از مسئولان حوزه تامین آب استان را مورد بررسی قرار داد.

کم بودن منابع آبی در قم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم در این رابطه گفت: میزان آب انتقالی از سرشاخه های دز 181 میلیون مترمکعب در سال است که سهمیه قم از این آب 144 میلیون مترمکعب می باشد و سیاست استان این است تا جایی که امکان دارد آب سرشاخه های دز را به مصرف شرب اختصاص دهد و از پساب آن برای بخش صنعت استفاده شود.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه 1395با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.

برای تنظیم آب انتقال یافته از حوضه دز، در پایین دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع 73 متر از کف و 96.5 متر از پی، با حجم بدنه 5.2 میلیون مترمکعب و با حجم مخزن 207 میلیون مترمکعب ساخته شد.آب ذخیره شده در سد کوچری توسط خط لوله ای به طول 108 کیلومتر به تصفیه خانه «دودهک» و از آنجا توسط خط لوله ای به طول 72 کیلومتر به شهر قم می رسد.

احمد حاج حسینی مسگر افزود: با توجه به رشد جمعیت، پیش بینی ما بر اساس آمار مصرف و نرخ رشد در قم این است که در سال 1405 حتی با وجود برداشت 144 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه های دز، سالانه هشت میلیون مترمکعب کمبود آب خواهیم داشت.

وی در ادامه به ساماندهی چاه های شرب دشت علی آباد اشاره و بیان کرد: در طول سه دهه گذشته که هنوز آب شرب سرشاخه های دز به قم منتقل نشده بود، از منابع آب زیرزمینی دشت علی آباد به عنوان یکی از منابع آب باکیفیت استفاده می شد.

حاج حسینی مسگر افزود: بعد از انتقال آب سرشاخه های دز، مقرر شد آب زیرزمینی و آب چاه های دشت علی آباد به عنوان چاه های ذخیره برای مواقع بحران در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به فرونشست زمین در دشت علی آباد، گفت: برای جلوگیری از فرونشست های بیشتر، بخش های کشاورزی، شرب و سایر بخش ها باید در میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی صرفه جویی کنند تا بیش از این، منطقه علی آباد دچار بحران نشود.

وی افزود: در گذشته برداشت 500 لیتر بر ثانیه از آب های دشت علی آباد برای مصارف صنعتی که اشتغال خوبی دارد، مصوب شده است و این میزان افزایش پیدا نخواهد کرد تا افت سطح آب زیرزمینی در منطقه کنترل شود.

میزان مطلوب مصرف آب در قم 80 لیتر است

همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم پیرامون این موضوع گفت: با توجه به هزینه زیاد تامین منابع آبی در قم، میزان مطلوب مصرف آب برای هر نفر از مردم استان در طول شبانه روز، 80 لیتر است.

علی جان صادق پور بیان کرد: هم اکنون شیب مصرف آب در استان قم شکسته شده و سرانه مصرف به 154 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز رسیده که این میزان باید به 80 لیتر برسد.

وی افزود: برای رسیدن به این نقطه مطلوب مصرف که پاسخگوی همه نیازهای شهروندان است، نیازمند حمایت رسانه های استان و همکاری قشرهای مختلف مردم هستیم.

وی گفت: هم اکنون 100 درصد جمعیت شهری قم از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند، در حالی که قبل از تشکیل این شرکت تنها بخش محدودی از مردم قم به آب شرب دسترسی داشتند.

صادق پور گفت: افزایش کیفیت خدمات برای ارتقای مشتری مداری، استفاده از سامانه های هوشمند نظارتی، بهره گیری از آزمایشگاه های پیشرفته برای بررسی کیفیت آب، ارتقای خطوط انتقال آب، خدمت رسانی مداوم به 318 هزار مشترک به صورت حضوری و الکترونیکی و مرمت چاه های آب شرب از جمله اقدام های شرکت آب و فاضلاب قم برای خدمت رسانی مطلوب به مردم استان است.

وی ادامه داد: در مجموع از ابتدای دولت یازدهم تاکنون یک هزار و 720 میلیارد ریال در بخش آب و فاضلاب قم برای خدمت رسانی بیشتر به مردم هزینه شده است.

وی، 154 لیتر سرانه مصرف برای هر تن را بالاتر از استانداردهای جهانی دانست و تاکید کرد: با تغییر نگرش نسبت به استفاده از آب و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف می‌توان به هدف سرانه مصرف آب به کمتر از 80 لیتر در روز رسید.

صادق پور با اشاره به اینکه باورها و رفتارهای افراد از سنین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: مصرف‌گرایی از معایب بزرگ جامعه ما در بخش‌های مختلف به شمار می آید که با ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان، می توان نسلی صرفه‌جو تربیت کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به برنامه‌های فرهنگی، ترویجی و آموزشی شرکت آب و فاضلاب استان در مدارس، ضمن قدردانی از همکاری صمیمانه آموزش و پرورش گفت: در تلاش هستیم با استمرار این برنامه‌ها، فرهنگ استفاده صحیح از آب را در ابتدا در بین دانش آموزان و به دنبال آن در جامعه نهادینه کنیم.

صادق پور با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار داشت: با کاهش مصرف می‌توان بسیاری از هزینه‌هایی که برای تامین آب از جمله احداث سد و خط انتقال و غیره به کشور تحمیل می‌شود جلوگیری کرد.
وی با هشدار نسبت به روند افزایش مصرف گفت: باید سیاست‌هایی که در استان اتخاذ می‌شود در راستای کاهش استفاده از آب باشد و صنایع کم آب بر در استان مستقر شوند.

وی بر ضرورت صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف آب در استان تاکید کرد و ادامه داد: امروز بهترین راه برای حفظ منابع آبی استفاده از پساب فاضلاب است که متأسفانه اقدام مؤثری هنوز در استان در این خصوص انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه صنعت تمایلی به استفاده از پساب نشان نمی‌دهد گفت: به دلیل اینکه آبی که در اختیار صاحبان صنایع قرار می گیرد آب ارزان و باکیفیتی است به همین دلیل صنعتگران دغدغه‌ای برای استفاده از پساب ندارند.

شناسایی مشترکین پرمصرف آب در قم

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب قم نیز از اجرای طرح پیمایش مشترکین پرمصرف خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا آذرماه بیش از 2 هزار و 100 مشترک پرمصرف شناسایی شده و مصارف آن‌ها به صورت دوره‌ای کنترل می‌شود.

جواد پیرحاجاتی افزود: در صورت نیاز اخطارهای لازم به این مشترکین پرمصرف داده می شود.

وی از پیمایش و به ‌روز رسانی اطلاعات سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) به منظور شناسایی انشعابات غیرمجاز نیز خبر داد و افزود: پیمایش و به ‌روزرسانی اطلاعات 50 هزار مشترک برای سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه به تشریح برخی از اقدام های معاونت خدمات مشترکین آبفای قم از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و از تعویض 2 هزار و 631 فقره کنتورهای معیوب مشترکین خبر داد.

پیرحاجاتی، آزمایش دوره‌ای کنتورهای مشترکین با میانگین مصرف کمتر از 10 متر مکعب در ماه با هدف راستی آزمایی عملکرد و مقیاس اندازه گیری و کنترل و شناسایی برداشت های غیر مجاز را از دیگر اقدام های انجام شده در سال جاری عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر آزمایش چهار هزار فقره کنتور مشترکین با اعتباری بالغ بر 85 میلیون ریال در دست اقدام است.

وی با اشاره به ارزیابی 2 ماهه عملکرد متصدیان دفاتر پیشخوان به منظور ارائه هر چه بهتر خدمات آبفا به مردم گفت: در 6 ماه نخست سال جاری طی 2 مرحله از تمام دفاتر پیشخوان بازدید به عمل آمد و ضمن ابلاغ نواقص و مشکلات به دفاتر، ارزیابی آن‌ها نیز به صورت مستمر تا پایان سال جاری با هدف کنترل عملکردشان انجام خواهد شد.

وی از تهیه بانک اطلاعاتی اشتراک‌های دستگاه‌های اجرایی نیز خبر داد و گفت: 18 هزار اشتراک در این زمینه شناسایی و نرم‌افزار مربوطه جهت ارسال صورت حساب های آن ها به صورت الکترونیک در حال تهیه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار